לאישה

"שינוי אמיתי מתחיל מבפנים"

את דרכה לעולם היהדות ומסע החיפוש הרוחני שעברה היא תרגמה לפיתוח סדנה להעצמה ולהגשמה עצמית; בין העבודה בבנק להתנדבות באתר "שבע ברכות", היא מעבירה את סדנת "הכל מדויק". ראיון עם חנה עובדיה, על הדרך לחולל שינויים

אא

מחקרים מוכיחים כי לאדם ממוצע יש פוטנציאל עצום של כישורים ויכולות שבעזרתם בכוחו להגיע, לו רק ינקוט את הצעדים הנכונים, לאן שרק ירצה. ובאמת, מי לא היה רוצה להפוך בן רגע לכל מה שהוא יכול להיות בפוטנציה?

הכירו את חנה עובדיה, 35, עובדת בנק בעלת תואר שני במנהל עסקים מחולון, מנחת סדנת "הכל מדויק" להעצמה ולהגשמה עצמית, עם תכנים אותם כתבה ופיתחה לגמרי בעצמה. בהיותה טיפוס חוקר ומעמיק, עוד כחילונית החל מסע החיפוש הרוחני של חנה לקרום עור וגידים והיא מצאה עצמה משקיעה מהונה ומזמנה כדי ללמוד ולהשתלם בלימודים שונים הקשורים בנפש, אולם החיבור הראשוני אל הרוחניות החל דווקא מן הצד השני של המתרס, זה הרחוק מקשר כלשהו לעולם הדתי. רק מאוחר יותר בחייה, בגיל 28, הצטלבה דרכה, באופן פרדוקסלי משהו, בדרך היהדות.

איך זה קרה בעצם?

"תהליך התשובה שלי, בשונה אולי מאנשים רבים שאני מכירה, החל דווקא מהצד החיובי של החיים, ואירע בעקבות ההצלחה הרבה שנחלתי בכל תחום בו עסקתי בחיי. ביני לבין עצמי, הרהרתי לעתים תכופות במשמעות החיים וניסיתי להבין האם הרדיפה הבלתי פוסקת אחר היוקרה והמעמד החברתי זה כל מה שיש לעולם להציע לי. אמנם התשובה שנתתי לעצמי הייתה שלילית, אבל זה עדיין לא היה מספיק משכנע בשביל לכוון את החיפוש שלי לכיוון היהדות. כעבור זמן מה, לגמרי ´בטעות´, נקלעתי עם חברה נוספת לשיעור תורה מצומצם בן עשר נשים, על ידי חברה דתיה משותפת ש´גררה´ אותנו לשם ופתאום, בניגוד לכל המיתוסים שהיו לי על התורה ולומדיה, מצאתי את עצמי שומעת דברים שמאוד מצאו חן בעיניי".

בעקבות השיעור מרגישה חנה שהיא רוצה לעשות משהו קטן בשביל ה´ ולוקחת על עצמה את מצוות נטילת הידיים. "מצווה אחת פעוטה, וזהו. מעבר לזה, אין סיכוי", להגדרתה. מי היה מאמין שחודשים ספורים בלבד לאחר מכן תתחיל באורח פלא, לשמור שבת במלואה ולהתחזק עוד ועוד בקיום המצוות.

החלומות – שווא ידברו?

בבוקרו של יום שבת אחד, חלמה חנה חלום עצוב על סבה שנפטר, אליו הייתה קשורה בעבותות של אהבה. בחלומה ראתה אותו כשהוא לבוש שחורים ופניו עצובות, והבינה כי הוא סובל מאוד. למחרת בבוקר, אחוזת בהלה וסקרנות, התקשרה לחברתה הדתייה וביקשה להיוועץ בה על אודות החלום. עצת החברה הייתה לקבל קבלה רוחנית כלשהי בעבודת ה´. חנה הסכימה מיד, אך התלבטה מה לקחת על עצמה. "בשיעור תורה ששמעתי למחרת, חזרה על עצמה כמעט בלי סוף המילה שבת. הרגשתי שזה מה שאני צריכה להתחזק בו, אך עדיין היה לי קשה להחליט. לבסוף החלטתי לפתוח את ספר התהלים כשאני מבקשת שייפתח לי העמוד שבו אני צריכה לקבל את התשובה. פתחתי באקראי ומה שיצא הדהים אותי לחלוטין: היה זה פרק ל"ט שהתקשר לי מיד אסוציאטיבית לל"ט (39) מלאכות השבת". עוד באותו היום כינסה חנה את משפחתה והודיעה שבכוונתה לשמור שבת. לאחר שלושה חודשים של שמירת שבת כהלכתה, שוב הופיע הסב בחלומה. הפעם לבוש בגדי לבן, אוחז ספר תורה גדול בידו. הוא אמר לה: "תודה רבה לך, חנה" ונעלם.

במהלך התחזקותה, הכירה חנה את הידברות ואף החליטה לקחת חלק חשוב בפעילות הארגון באתר ההיכרויות "שבע ברכות". למעשה, היא היתה זו שהגתה את השם "שבע ברכות" בשלבי הקמת האתר. "הקפדתי לפקוד באופן קבוע את שיעורי התורה של הרב יצחק פנגר", היא משחזרת. "כך בעצם התוודעתי לפעילות החשובה של הידברות והרגשתי שאני רוצה להיות חלק ממנה. ברוך ה´, זכיתי לעשות תרומה בהוראת קבע לארגון, והיא ירדה כסדר מחשבוני במשך כמה שנים עד שבשלב מסוים הייתה בעיה כלשהי עם כרטיס האשראי שלי ונציג הידברות יצר עמי קשר על מנת להסדיר את זה. באותה שיחה, שאלתי אותו האם צריכים מתנדבים בהידברות. התשובה הייתה חיובית, וכך מצאתי את עצמי מתנדבת באתר השידוכים של הידברות ´שבע ברכות´, מאז ועד היום".

כיום חנה רותמת את תובנותיה מהמסע האישי שלה לעיסוק בהנחיית סדנה ייחודית להעצמה אישית בשם "הכל מדויק", שכתבה ופיתחה לגמרי בעצמה. הסדנה אמנם מוגבלת למגזר הנשי בלבד, אולם היא מתאימה לכל שכבות הגיל ולכל המגזרים.

מה מייחד את הסדנה שלך?

"בגדול, הסדנה כולה נשענת על עיקרון של עבודה מן הפנים אל החוץ. אני חושבת ששינוי אמיתי מתחיל קודם כל מבפנים, ולכן הסדנה מתמקדת בהענקת כלים פרקטיים להתמודדות עם פחדים ודפוסי התנהגות שליליים שסיגלנו לעצמנו בחיים. אני מאמינה שבקבוצה הלימוד הוא הרבה יותר מעצים, ולכן הסדנה מועברת בחמישה מפגשים ובקבוצות אינטימיות של עד שמונה נשים. חשוב לי להדגיש שלא  מדובר בסגנון של הרצאה אלא במשהו מאוד חווייתי ועוצמתי שמקנה לכל אחת מן המשתתפות במה לביטוי התהליך שהן עוברות".

מה המסר שלך לאדם שניסה כבר פעמים רבות לשנות את דפוסי החשיבה השליליים שלו ולאמץ לו סגנון חשיבה חיובי יותר ובכל זאת כשל?

"אני מאמינה כי כל שינוי שאנו רוצים לבצע בחיינו, פנימי או חיצוני, חייב להיעשות בליווי של המון תפילות. בלי סייעתא דשמיא לא נוכל להתקדם מילימטר. מלבד זאת, לא בכדי קיבלה הסדנה שלי את השם שלה ´הכל מדויק´ – אני באמת מאמינה באמרה של שלמה המלך ´לכל זמן ועת´. לכל אדם יש את השליחים שמגיעים אליו בדיוק בזמן ובמקום בו הוא צריך לקבל תובנה מסוימת, ולכן גם אם ניסינו אינספור שיטות ובכל זאת לא הגענו לשינוי הרצוי, אל לנו להתייאש. בזמן ובמקום הנכונים, ועם השליחים הנכונים – זה יקרה גם לנו, אבל כשאת מתפללת ומבקשת משהו, את צריכה לדעת איך לבקש. זאת ועוד, אל לנו לשכוח ששינויים קיצוניים לא נעשים בבת אחת. ייתכן שהשינוי יבוא מאוחר יותר ובמנות קטנות בכל פעם, אבל זה מצוין. יש מי שמסוגל להכיל שינוי עוצמתי בבת אחת ויש מי שלא, שבשבילו זה דווקא טוב יותר לחוות את השינוי טיפין טיפין".

מאין לקוחים התכנים של הסדנה? האם יש רב או דמות רוחנית כלשהי שמלווה ומדריכה אותך בעשייה הזו?

"הסדנה הזו נכתבה על סמך התבוננות, בתהליך מאוד דינאמי שעברתי עם עצמי ומחוצה לי. התכנים לקוחים בעיקר מניסיון החיים האישי שלי ואפשר לומר שהם תוצר של לימודים רבים וסדנאות מגוונות בהן השתתפתי. לאורך תקופה, הסתובבתי עם מחברת, וכל דבר שהתבוננתי בו כתבתי עליו במחברת, וכך, לאט לאט נבנה רובד נוסף של הסדנה. מי שמלווה אותי בעשייה הזו הוא הרב מרדכי נחימובסקי, רב בחולון ושליח חשוב בעבורי, אותו הכרתי שנתיים לאחר שחזרתי  בתשובה".

הסדנה שלך שמה את הדגש על שינויים, כיוון ש´שינוי חיצוני אמיתי מגיע קודם מהפנימי´. מהו השינוי הראשוני שנדרשות משתתפות הקבוצה שלך לבצע בחייהן, ולאילו שינויים נוספים הוא אמור להביא אותן בעקבותיו?

"השינוי הראשוני שנדרש הוא להגיע לסדנה כמו שופט ולא כמו עורך דין. לעורך דין יש אינטרס להגן על הנאשם, בעבור זה משלמים לו. אולם השופט הוא צד ניטרלי במשפט. הוא מחפש לעשות את מה שנכון, הוא מחפש אמת. כמו בכל חוויה שאנו חווים, ייתכן שיהיו דברים שפחות נתחבר אליהם, אך החכמה היא לדעת לקחת את מה שכן מתאים לי. מי שאמיתית עם עצמה, ותעשה את העבודה ברצינות, תקבל כלים שילוו אותה לכל החיים ויעזרו לה בביצוע שינויים בכל מישור אחר בחייה. חשוב שנלמד לזהות את הערכים שמניעים אותנו בחיים, ואת הפועל היוצא שלהם. פעמים רבות אנו נוטים לאמץ לנו ערכים שכל כך נדמה לנו שהם הנכונים לנו, עד שאנו לא מוכנים להרפות מהם.

"בגלל שאת לא מקבלת את עצמך שמנה, למשל, התת-מודע שלך תקוע על דפוס חשיבה מסוים מבלי יכולת להביא לשינוי הרצוי. לפני שנה וחצי, על ידי עבודת התבוננות בלבד, השלתי ממשקלי 15 ק"ג. איך? זה פשוט מאוד. למדתי לאהוב את עצמי באמת. למדתי לאהוב את החיסרון. לא רק לקבל אותו, אלא לאהוב אותו וזה מה ששידרתי למוח שלי השכם והערב. ´אני אוהבת את עצמי, אני אוהבת את הגוף שלי´. בהתחלה, זה היה קשה מאוד. כאילו, על מי את עובדת בעצם? אבל שבוע אחרי כן, הרגשתי שאני מתחברת למקום הזה ואז התחילו להגיע הזדמנויות. זה היה השינוי המהותי שלי וה´ זימן את כל השאר".

תגיות:שבע ברכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה