חדשות יהדות

אחי, יש לך דקה ללמוד בעיון?

הדף היומי כבר לא לבד: פרויקט "עולמות" מכין מדי שבוע תכניות לימוד מרתקות לקבוצות מכל העולם. אז איך באמת יכול האדם העובד להתחבר ללימוד גמרא בעיון? ראיון עם עורך תכניות הלימוד הרב יעקב זילברליכט

אא

מה דינו של ויסקי שעבר עליו הפסח? האם מותר לקנות אותו בדיוטיפרי שבעליו מכרו את החנות לגוי דרך רבנות לוד, אבל ממשיכים בפועל למכור את הוויסקי בפסח? תתפלאו, אבל השאלה הזאת רלוונטית ביותר, כמו כל סוגיה אקטואלית שמרתקת אלפי יהודים בעולם במסגרת פרויקט "עולמות" להפצת לימוד גמרא בעיון לקהל הרחב.

שש שנים מלאו ל"עולמות" בחג הפסח האחרון, וסוגיית הוויסקי שעבר עליו הפסח היא רק אחת מתוך 301 סוגיות שמועלות מדי שבוע לאתר "עולמות". באתר מציידים מגידי שיעור בכל העולם עם קובץ מקורות ולצדו תכנית מסודרת להעברת הסוגיה השבועית. קשה להאמין שמי שעומד מאחורי העבודה האינטנסיבית של בחירת הנושאים, איסוף המקורות ובניית תכניות לימוד בהירות ומרתקו – עושה זאת בזמנו ה"פנוי" שלו, בין סדר הבוקר שבו הוא מלמד אברכים בכולל הוראה לבין הנסיעה שלו ללמד תלמידים בישיבה התיכונית "נהורא" שבמבוא חורון.

"אני משתדל לעשות את זה בין הסדרים, זה התחביב", מספר הרב יעקב יהודה זילברליכט, 41, תל-אביבי מלידה. הרב זילברליכט למד בצעירותו בישיבת חברון בירושלים, שם התקרב לרבו הרב שמחה זיסל ברוידא, אז החל לרכוש את מיומנותו בעריכה תורנית. "ערכתי לרב ברוידא את ספריו על פירוש הרמב"ן על התורה – ´שם דרך´", מספר הרב זילברליכט.

משימה אחרת של עריכה תורנית שלקח על עצמו הרב זילברליכט הולידה את הרעיון להקים את פרויקט "עולמות". צבי רייזמן, איש עסקים מלוס אנג´לס המשלב שנים רבות מסחר בעסקים חובקי עולם בלימוד שיעורי תורה קבועים לפני ציבורים תורניים, שיצאו לאור בספרים תורניים שזכו לעריכתו המסורה של הרב זילברליכט ("רץ כצבי", י"א חלקים – השיעורים ניתנים להורדה באתר). רייזמן, שהתחבר כל כך לרעיון של שילוב לימוד תורה מעמיק בחיי המלאכה, והכיר בכישוריו וביכולותיו של הרב זילברליכט – החליט להקים פרויקט שיחבר יהודים נוספים כמותו, בכל מקום, בכל זמן ובכל מקצוע – ללימוד גמרא בעיון, כמקובל בישיבות הגבוהות, ובדגש על עניינים אקטואליים והסברים בהירים.

איך מממנים ומפיצים את היוזמה?

"כל שבוע, ישנם אנשים ששותפים בשיעורים שמחליטים מיוזמתם לממן חוברות. החוברות מחולקות לכל הארץ בחינם, וגם המנוי לאתר בחינם. בכל המקומות שבהם מתקיימים השיעורים יש אנשי קשר – והם מפיצים את הרעיון של הלימוד ומקשרים אנשים לאתר. כיום יש יותר מ-200 מקומות בעולם שבהם מעבירים שיעורים באמצעות החומרים באתר, והכתובות ופרטי הקשר שלהם מופיעים באתר לכל המעוניינים להצטרף. הדרך הזאת נותנת את הכלים הנוחים ללמידה ולמסירת שיעורים בעיון, וכל אחד יכול להתאים".

לרב זילבכליכט שלל סיפורים על בני אדם שפרויקט "עולמות" פעל שינוי חיובי בחייהם:אנשים שיצאו מהישיבות, התנתקו מהלימוד, והיום הם מעבירים שיעורים בעצמם. או שיעור שנפתח בקהילה החאלבית בהונגקונג וכבש את הקהילה כולה. הרב שמח גם לבשר על פתיחת שיעור חדש בגני תקווה בידי עו"ד גלעד דניאל, שמסריט את השיעורים ומעביר לאתר "בינינו" לזיכוי הרבים.

מה אומרים למי שחושש מלימוד מעמיק?

"החיסרון של עולמות הוא בעצם המעלה שלה: הלימוד הוא גמיש מאוד. אם למישהו יש שמחה או עיסוק כלשהו בשבוע מסוים, אין לו בעיה להיכנס שוב בשבוע שאחריו, כי בכל שבוע מתחילה סוגיה חדשה. בשונה מסדרי לימוד אחרים, הנבנים בסדר עולה, כאן בכל שבוע לומדים נושא אחר לגמרי. כמו כן, הנושאים הנבחרים הם תמיד נושאים מעניינים ורלוונטיים לחיי היום יום. למשל, לשיעור הראשון בתכנית קראנו ´קיום הבטחות´. אדם הבטיח לילד שלו עבור מציאת האפיקומן אופניים, אבל שכנע אותו שיקנה לו רק חפיסת שוקולד, והילד הסתפק בכך והיה שמח. האם חובה על האב לקיים את הבטחתו, אף שהבן ויתר? האקטואליות של הנושאים מושכת. ובנוסף לכך, התכנית ברורה וכל אחד יכול להבין ולהתחבר ללימוד".

תגיות:גמראלימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה