מוזיקה יהודית

שיר השירים אשר לליאור

הוא ניגן בחתונות וחלם ליצור מוזיקה, אבל החלום נעצר לתקופה. אלא שיוזמה לרפואת אמו פתחה שוב את הדלת למוזיקה: פרויקט אמנים שרים שיר השירים. ראיון עם ליאור יאיר מנשה, על היוזמה שמאגדת את האמנים ופונה לכל המגזרים

אא

לא כל יום מתאספים אמנים מוכשרים לשיר פסוקים על טהרת הקודש בליווי של רב. אבל זה לא הדבר היחיד שמייחד את הפרויקט של ליאור יאיר מנשה, 31, העומד בראש ´שיר השירים´. הפרויקט הראשון מסוגו מורכב משמונת פרקי שיר השירים בביצוע אמנים שונים מהשורה הראשונה והוא מכוון לכל הקהלים.

ליאור הוא נכדו של חכם מנשה מנשה זצ"ל בעל ה´אהבת חיים´. כבר בצעירותו, קיבל ליאור במתנה את מערכת התופים הראשונה שלו, וידע שהמוסיקה היא משאת נפשו האמיתית. כבן לאב שכיהן כרב צבאי וראש ענף הכשרות של צה"ל לשעבר, נדד ליאור יאיר לא מעט בקהילות שונות בארץ, עד שלבסוף נעצרה משפחתו בהרצליה, אף שם מכהן אביו כרב קהילה.

בהגיעו לגיל 18, התגייס ליאור ליחידה מובחרת בחיל הצנחנים, אולם בעיות בברכיים שלחו אותו כעבור זמן קצר היישר לאודישנים בלהקת הרבנות. ללהקה התקבל כזמר מן המניין ועמה הסתובב בהופעות בארץ ובחו"ל. כשהשתחרר, הקים את להקת החתונות ´ניצוצות´ והחל להופיע עמה באינטנסיביות כמתופף. כעבור מספר חודשים, משהבין שתעשיית המוסיקה היא דבר שאינו יציב, החליט לעשות הסבה מקצועית ולפנות דווקא לתחום השיווק. "אני אדם שאוהב ביטחון ויציבות במקום העבודה, ולכן השיקול לפרוש מן הלהקה, היה שיקול כלכלי גרידא", מספר מנשה. "כמי שניחן בכישורים שיווקיים חיפשתי ומצאתי עבודה כלבבי. במשך חמש שנים עבדתי כאיש שיווק של בתי מלון גדולים באזור ים המלח, וברוך ה´ הצלחתי מאוד בתחום".

אז איך זה קרה שחזרת למוזיקה?

"כבר בילדות, כשקיבלתי במתנה תופים משומשים והתחלתי לתופף, בעיקר לעצמי ולשכנים, הרגשתי שזו התרפיה שלי. אני זוכר את עצמי מנגן ומדמיין כיצד ביום מן הימים אופיע באיזו הופעה ענקית, לצד שלל אמנים מן השורה הראשונה, כך שאני מניח שכבר אז הרגשתי שזה הייעוד שלי, אם כי הדרך אליו לא נסללה מיד".

לפני חמש שנים, למגינת הלב, גילו הרופאים אצל אמו של ליאור יאיר חיידק נדיר והיא החלה בטיפולי דיאליזה. בשלב מסוים, כשהתחוור למשפחה כי מצב האם נותר ללא שינוי והרופאים בעצמם אמרו נואש והרימו ידיים, מצא עצמו יאיר ליאור במסע רוחני אחר תשובות שירפאו את אמו ממחלתה, וכך למעשה הגיע אל ´שיר השירים´.

שלושת הסינגלים שיצאו עד כה במסגרת פרויקט שיר השירים קצרו הצלחה מכובדת למדי. בסינגל הראשון כיכב שולי רנד, ששר את פרק ה´ עם לחן של אלדד ציטרין, את הסינגל השני, פרק ד´ הלחין, עיבד וביצע ארז לב ארי, ופרק ו´, הסינגל השלישי, בביצוע מרהיב כקודמיו, בוצע על ידי אילן דמתי עם צוות ההפקה של עידן רייכל.

מדוע דווקא שיר השירים?

"בעקבות מחלתה של אמי, הרגשתי שאני חייב לעשות בשבילה משהו שלא עשיתי לפני כן ושייתן לה תקווה ונחת. ידעתי שזה יהיה קשור למוזיקה אך לא ידעתי איך בדיוק. חיפשתי שיר שיהיה בו ערך מוסף כלשהו, תוכן קדוש שמדבר ונוגע בכל נשמה ונשמה. תוך כדי היוועצות ברבנים שהסבירו על מעלת וקדושת שיר השירים ועל סגולות הרפואה שהוא אוצר בחובו, החלטתי לזכותה ולרפואתה של אמי להפוך אותו לפרויקט המוזיקלי שלי. הרעיון הוא שכל פרק יבוצע ויולחן בידי אמן אחר ויהווה שיר בפני עצמו".

ידוע שזה דבר מורכב לשיר את שיר השירים, מפאת קדושתו. מי הם הרבנים שנתנו לך את הסכמתם לביצוע הפרויקט?

"עוד לפני שהתחלתי את הפרויקט, הייתי מודע לבעייתיות שישנה בלשיר את שיר השירים שהוא קודש קודשים. אולם במקום לסגת, מצאתי עצמי מאותגר מעצם הרעיון ונכספתי לגלות את הדרך שבה כן אוכל לבצע את זה, וזה בעצם היה המוטו שלי לאורך כל הדרך. הרבנים שנתנו הסכמתם  לביצוע הפרויקט הם הרב שלום ארוש שליט"א, אשר ציטט פסק הלכה של הרב עובדיה יוסף זצוק"ל בנושא, וכן הרב שמואל אליהו שליט"א. עוד כשהחלום היה בחיתוליו, נפגשתי עם המון רבנים ומקובלים, ביניהם ר´ דוד אבוחצירא, שכאשר קיבל את הפתק שלי מהגבאי ביקש להכניס אותי אל חדרו, אמר לי ´אני מכיר את הסבא שלך´ והצביע על הספר ´אהבת חיים´, המיוחס לסבא זצ"ל. התרגשתי וסיפרתי לרב על התוכנית שלי לגבי שיר השירים. הרב נתן את ברכתו ואמר לי ´אני מתפלל עליך ואני מבקש שתעשה את הפרויקט, כי זה יהיה אור גדול´. כבר אז הרגשתי כמיהה עזה לעשות את הפרויקט, אך לא ידעתי איך בדיוק לגייס את האמנים. התייעצתי עם הרב, אך הוא אמר לי ´אל תדאג. אתה תתחיל והאמנים יבואו, הכל יבוא´, וכך, חדור תחושת שליחות, יצאתי לדרך".

המטרה – אלבום חוצה מגזרים

הרבנים שנתנו את אישורם, עשו זאת לא לפני שהסבירו לליאור יאיר את הדרך המדויקת בה הדברים אמורים להיעשות, ולא לפני שליאור יאיר התחייב שבאולפן יהיה נוכח רב שיפקח על העשייה, יתקן אותה בהתאם לדרישת ההלכה, ויחיל על כל אומן שישתתף בפרויקט את החובה לקבל את תיקוני ההגהה באופן כזה שיצליח להטעים את המילים והניגונים כמקובל. רק לאחר מכן החל במלאכת חיפוש ואיתור האמנים.

יש לציין, שהרחקת לכת והגעת דווקא לאמנים הגדולים. מאיפה הביטחון שהם יסכימו לשתף איתך פעולה?

(צוחק) "ראשית, ביטחון אין בשום דבר. הכל תלוי בתפילות הרבות וברצון העז שהיה לי להגשים את החלום שלי, רצון שדחק בי לזוז ולחתור קדימה, לעשייה הזו, כל הזמן. תמיד אמרתי לעצמי שאם אני כבר עושה, אעשה את הכי טוב שאני יכול להוציא מעצמי, גם במחיר של ´הזעת יתר´. בנוסף לזה, ביני לבין עצמי ידעתי שאם אני לא מתאמץ להביא לפרויקט את האמנים הגדולים, זה לא באמת ייצא כמו מה שרציתי. המוטו שלי לאורך כל הדרך היה המחשבה ´מי מהאמנים יצליח לתת כבוד למילותיו הנשגבות של החכם באדם, שלמה המלך´. הפרויקט ארך חמש שנים, וברוך ה´, שלושת הסינגלים אכן גרפו תגובות יפות, אבל זה לא קרה בן רגע. הדברים התבשלו בתוך תהליך של כמה חודשים טובים. היו תקופות בהן הצלחתי לגייס שלושה אמנים לפרק, ותקופות שבהן לא נמצא אפילו אמן אחד".

אתה מרגיש שכבשת את היעד?

"בגדול, כן. המטרה הייתה ליצור אלבום שהמוזיקה שבו תחצה עולמות ותיגע באנשים, ללא קשר להבדלי תרבויות ושפה. רצינו לכתוב סיפור שייגע בכל אותם אנשים שבכלל לא יודעים מהי יהדות ומהו ´שיר השירים´ ולפיכך, לאלבום צירפנו את הסוכריה המתוקה בצורת ספרון מהודר בעל כריכה קשה ובו 50 עמודים של סיפורים מעניינים ואגדות, על רקע גרפיקה מרהיבה. הרב יצחק גבאי קיבל על עצמו את אחד התפקידים הקשים והחלוציים בפרויקט, להציג לאנשים את האהבה בשלושת רבדיה: בין אדם ליוצרו, בין אדם לעצמו ובין אדם לזולתו, ולתרגם את מה שהם שומעים - למילים".

יש שיפור כלשהו במצבה של אמך כעת?

"אמנם עדיין לא ראינו שיפור משמעותי, אך כל יום שהיא עומדת על רגליה ומתפקדת, זה מבחינתנו בגדר נס שיש להודות עליו בכל יום. כמובן אנו ממשיכים להתפלל על זה ומאמינים שבע"ה מצבה ילך וייטב".

אולי זה טיפונת להקדים את המאוחר, אך בכל זאת – מהו הפרויקט הבא שאתה חושב עליו?

"במשך חמש השנים האחרונות, הייתי עסוק כל כך בעשייה הזו של הפרויקט, עד כדי כך שדברים רבים וחשובים נדחקו לקרן זווית. אחד מהם הוא עניין הזוגיות, שעד כה לא היה לי זמן להשקיע בו מחשבה ומאמצים. כיום, שאני מאורס, אף על פי שיש לי רשימה של לפחות ארבעה רעיונות גדולים כדוגמת פרויקט ´שיר השירים´, אני חושב שהגיע הזמן להשקיע בפרויקט של חיי ולעשות לביתי. אני מאמין שהשמים הם הגבול, אך מתפלל לעשות את רצונו של ה´ יתברך, לפני הכל".

תגיות:ליאור יאיר מנשהמוזיקה יהודיתשיר השירים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה