סיפורים אישיים

טל שבתאי: ילד הפלא שעבר את הכביש

הוא היה "ילד הפלא" בעולם התקשורת, למד מרזי ברקאי, הציג לצד זאב רווח והפיק תכניות רדיו מצליחות; אלא שמשהו בתוכו גרם לו לשנות כיוון. כיום, חוזר טל שבתאי ומנצל את התקשורת כדי לזכות יהודים נוספים. ראיון

אא

"הכל התחיל בגיל 8 בערך, כשאמרתי להורים שאני רוצה להיות שחקן. משהו בתוכי משך אותי לכיוון", מספר טל שבתאי, 26, תלמיד ישיבת מיר העומד מאחורי שלל תכניות מרתקות המשודרות בערוץ אור החיים. "הייתי מחקה אנשים, ומזדהה עם דמויות בטלוויזיה. שכנעתי את ההורים שלי שאלמד משחק ונרשמתי לחוג משחק. היינו מופיעים בבתי חולים, היינו מעלים מחזות. מאוד התחברתי לעניין החיקוי, להיכנס לדמות. אני זוכר את עצמי עם כישורים למשחק, עם רצון להגיע רחוק בתחום המשחק".

בגיל 11, סיים שבתאי את לימודיו בחוג המשחק, והרגיש שהוא רוצה לעלות שלב. "רציתי להתקדם הלאה, וראיתי מודעה של קורס שמלמד ´משחק מול מצלמה´", הוא מספר. "למדתי אצל דוד דנינו. הוא לימד את מיכל ינאי ועוד מפורסמים בזמנו והוא היה ידוע. בגיל 13 ניגשתי לערוץ הילדים, ביקשתי לעבור אודישנים. בזמנו זה היה מאוד פופולארי. הגעתי לאודישנים, עברתי שניים, ובאודישן השני והתקבלתי לסדרת הדרמה ´הקשבתי הרווחתי´ - ארבעה בני  נוער שמנסים להבין זה את זה בסיטואציות שונות בחיים. הרעיון היה להראות את חשיבות ההקשבה. את הסדרה היו משדרים כל שנה ביום הרצח של יצחק רבין".

במקביל, למד שבתאי שנה וחצי תקשורת במרכז הקהילתי - בית ברבור. "הייתי בגיל 14, היינו מתנסים בהגשת תכניות, למדנו בעיקר תקשורת מעשית. כמו כן, למדתי ב´מרכז כגן´ בירושלים. שם התחלתי בגיל 13, ולמדנו המון". טל הצעיר קיבל קורס מעשיר ברדיו מטעם ´קול ישראל´, וקיבל שיעורים ממורים ואנשי תקשורת ידועים כמו רזי ברקאי, בהם הוא למד לערוך ולהפיק תכניות רדיו. "בגיל 15 כבר הייתי מגיש תכניות רדיו בערוץ 106 באזור ירושלים, והתנסיתי בתחומי התקשורת. אפשר להגיד שעד גיל 16 הקפתי את כל התחומים: משחק מול מצלמה, הפקת תכניות לטלוויזיה, הגשת תכניות רדיו". ואם זה לא מספיק, בגיל 15 הפיק שבתאי שני סרטים: סרט עלילתי וסרט דוקומנטרי. "הסרט הדוקומנטרי היה על סבי, שהיה רב בקהילה בירושלים. הכנסתי בו קטע שבו ראיינתי את סבא שלי, חודשיים לפני פטירתו. הסרט פורסם בערוץ 9 (קהילתי). בסרט העלילתי – יצרנו עלילה, הוריי השתתפו בסרט בתור שחקנים, ואני שיחקתי כבן מאומץ. גם הסרט הזה הופק בערוץ 9". לשבתאי הצעיר אפילו יצא לשחק לצד זאב רווח בהצגות המפורסמות של "סלאח שבתי".

באותה תקופה, העתיד בעולם תקשורת היה נראה די מבטיח, אבל כמה אירועים שאירעו, ותובנות חדשות החלו לחולל בתוכו שינוי. "לאורך אותן שנים מוצלחות, זכיתי להינצל שוב ושוב מפיגועים שהיו באותה התקופה. פעם אחת, הלכתי לאכול פיצה במסעדת ´סבארו´. נהניתי מאוד, וביום שלמחרת תכננתי שוב לאכול במקום. כמה דקות לפני שיצאתי למקום, הדלקתי את הטלוויזיה וראיתי שהיה פיצוץ בסבארו. כמה ימים אחרי כן, יצאנו אני וכמה אנשים עם מקלט לראיין אנשים במדרחוב ולשאול איך הם מתמודדים עם הפחד מהפיגועים. תוך כדי שאנחנו מדברים, חברי הקבוצה, באים לצאת לכיוון, ופתאום אנחנו שומעים פיצוץ. אמי עובדת במרכז העיר, גם היא שמעה את הפיצוץ, ודאגה מאוד, וב"ה גם היא לא נפגעה".

"לא מתחרט בכלל"

מפיגוע לפיגוע, יום אחד עלה שבתאי לאוטובוס קו 6 וירד בביתו. בהמשך המסלול בגבעה הצרפתית האוטובוס התפוצץ ר"ל. "כבר אז התחלתי להבין שמשהו כאן מוזר. משהו כאן רודף אותי. באותו הזמן אחותי החלה ללכת לסמינרים של ´ערכים´, שבתות, והיא ובן זוגה התחזקו והתחתנו. תוך כדי השיחה איתה, אני מבין שיש מישהו, בורא עולם, שמנהל את הזמן. הייתי מאמין מבית, אבל כאן ראיתי בחוש כיצד הקב"ה מנהל את הזמן. אחר כך אחותי קישרה אותי לרב בבית וגן, שהוא קישר אותי לרב יוסף צבי בן פורת, ראש ישיבה של בעלי תשובה. בגיל 14 הלכתי אליו לישיבה, התחלתי להניח תפילין, ללמוד גמרא, לשאול שאלות ביהדות. רציתי להבין לעומק את הדברים. בתהליך של כמעט שנה וחצי, ביררתי לעצמי את הדברים". בזמנו בטקסי ´מסך הזהב´ היה שבתאי מראיין מאחורי הקלעים את יעקב אלון, יהודה לוי, עודד מנשה, גיא פינס ועוד סלבריטאים.

לכאורה, החיים המשיכו כרגיל?

"הייתי בבית ספר חילוני, ובאותו הזמן התחלתי לחבוש כובע ולשים ציצית. ובמקביל, חייתי בעולם חילוני. במשחק, זה בסדר לגלם שתי דמויות, כך אתה מציג את ההצגה. אבל במציאות... באותה תקופה הרגשתי שאני חי בשני עולמות, והייתי מוכרח לקבל החלטה. באותו הזמן הגעת לרדיו 10, רדיו חרדי מפורסם שהיה בזמנו. היה חופש גדול מבית הספר, וחיפשתי רדיו חרדי שבו אולי אוכל להשתלב. התקשרתי אליהם, הם היו בהלם. ילד בגיל 15 מבקש לעבוד בתחנת רדיו. אמרו לי ´בוא ננסה, שבוע, ונראה´. אחרי כמה ימים בתחנה, פגשתי את מרדכי לביא כשהגיש תכנית חדשות בצהריים. הוא התרשם ממני, וביקש ממני להיות מפיק התכניות שלו. אז לא היה ´גוגל´. היה קשה לאסוף חומר לתכניות. באותו הזמן הכירו לי את ישיבת ´אור החיים´. הציעו לי לבוא לעשות שבת בישיבה. הלכתי לבד, הוריי לא ידעו. אחרי תפילת מנחה בשבת, הרב אלבז נכנס לבית המדרש וכולם עמדו. זו היתה הפעם הראשונה שראיתי דבר כזה, שכך מכבדים אדם. זה היה זר לי מהעולם שבו גדלתי. זה נכנס לי ללב.

מיד הצלחת להתחבר לישיבה?

"הייתי שם שבת בישיבה והרגשתי שזה המקום שלי. לא יודע להסביר את זה. פשוט הרגשתי שאנחנו מדברים באותו הראש. ההתנהגות שלהם, המידות שלהם. זו היתה חברות אמיתית, והדבר הזה עשה לי טוב בלב. אבל אז התחילו הקשיים. למשפחה שלי היה קשה לשמוע שאני כך, בכיתה י"א, כל חיי לפניי, ואני עוצר את הקריירה ונכנס ללמוד בישיבה. ההורים לקחו את זה ממש קשה. זה היה הלם עבורם. ובאמת עשיתי את הצעד. נכנסתי לפני 10 שנים לישיבה. למדתי שבע שנים ב´אור החיים´, ואני לא מצטער על רגע אחד שבו למדתי. אנשים שואלים אותי אם אני מתחרט, ואני לא מתחרט בכלל. אמנם כל בן אדם עובר קשיים. או כמו שהרב שלמה בניזרי אומר: ´היו לי הרבה סיבות שלא להיות חרדי´, וגם אני, עמדתי בלא מעט ניסיונות, אבל אני שלם עם זה".

בגיל 21 פנה שבתאי לראש ישיבתו הרב ראובן אלבז ביוזמה חדשה: "סיפרתי לו שהציבור החילוני-מסורתי צמא ליהדות, ויש לי את הכישורים שלי מהעבר. הצעתי לו שנשדר את הסליחות של ´אור החיים´ בטלוויזיה. לרב היה קשה עם הרעיון, משום שמדובר בטלוויזיה אחרי הכל, אבל הוא הסכים. הקמתי את אולפן, זה עלה המון כסף, ולקח המון עבודה, אבל היתה סייעתא דשמיא גדולה מאוד. התחלנו לשדר את הסליחות לפני שש שנים (וגם היום, מדי שנה), ופתאום התחילו להגיע תגובות, אנשים התחזקו וביקשו עוד. זה היה בערוץ 98 (פעם הידברות היתה משדרת בערוץ הזה. היום ב-97, י"ר). הצעתי לרב שנעשה תכניות אירוח. ראיינתי בעלי תשובה מפורסמים, כמו יוסי נגר. קראתי לתכנית ´החיים החדשים´".

שבתאי דואג להעביר מדי שבוע את שיעורו של הרב אלבז בפרשת השבוע בשידור חי, בכל יום חמישי ב-21:30 בערוץ 98 והוא מועבר בשידור חוזר ביום שישי ב-14:00 בצהריים. בשידורי ´אולפן הסליחות´, ראיין שבתאי מפורסמים, חצי שעה לפני תחילת הסליחות. "בתוך הישיבה הייתי מראיין אותם, למשל הקומיקאי יעקב כהן, דני שטג, צבי יחזקאלי, אריאל זילבר, יהודה ברקן, מיכאל שושבילי ועוד. כיום שבתאי לומד כבר שלוש שנים בישיבת מיר.

מה הן השאיפות שלך לעתיד?

"ה´לכתחילה´ מבחינתי היום הוא לשבת וללמוד. אני אמנם מופיע בטלוויזיה אבל אין לי טלוויזיה ואני לא מחפש את הסגנון הזה. בתחום הרוחני, חשוב לי להמשיך לעבוד את ה´, ללמוד תורה, לגדול כמה שיותר במעלות התורה. בגשמיות, הגשתי תסריט לסרט שהיה אמור להופיע בערוץ 2, עברתי כמה מבחנים, ובמבחן שבו נפלתי – היתה קבוצה של בוחנים ששאלו אותי על הסרט – למה אני לא רוצה להראות דברים שליליים בעולם החרדי. אמרתי שאני רוצה להראות את היהדות בצורה הנקייה ביותר. אבל הם פסלו את זה, משום שאמרתי שזו האג´נדה שלי. אני מנסה כל הזמן להפיץ תכנים של יהדות. הלוואי שאצליח. אני בראש ובראשונה בן תורה. ואני לא עזבתי את העולם החילוני כדי לעשות דברים בצורה חילונית. אני מנסה לזכות את הרבים, אבל לעשות את זה בדרך כשרה. הרב אלבז הוא הרב שלי ואני מתייעץ איתו בכל דבר. אני רק רוצה להכיר לאנשים את היהדות".

שבתאי שואף להשפיע בדרך כשרה, ומצר על כך שדתיים פונים לתכניות ריאליטי כמו "האח הגדול". "לצערנו הרב, בערוץ 2 אומרים לך ´אתה רוצה שיראו אותך, את ההשקפה שלך, בוא לתכנית ריאליטי´. ואני אומר לערוץ 2: ´למה אתם אומרים לאנשים להצטרף לתכנית שלכם? תנו לנו להגיש תכניות בצורה מקצועית אצלכם ולהראות באמת מה יש לנו למכור´. אבל הם מעדיפים לקחת אותנו ולהראות ´הנה, החרדים מצטרפים לנישה שלנו´.

כנסו לכתבות המגזין של טל שבתאי (בימין מסך הוידאו הקליקו על "סרטים נוספים" לתכניות נוספות).

תגיות:תקשורתשי שבתאיבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה