באילו צעצועים מותר להשתמש בשבת?

האם מותר לתת לילדים קטנים בשבת לשחק במשחקים המשמיעים קול אך אינם פועלים על ידי סוללות, כגון בובה שמרעישה כשמנענעים אותה וכדומה?

אא

שאלה: האם מותר לתת לילדים קטנים בשבת לשחק במשחקים המשמיעים קול, כגון בובה שמרעישה כשמנענעים אותה וכדומה? 

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו, שאסור להשמיע קול בשבת. כגון, להקיש על גבי דף, או לשרוק במשרוקית וכדומה, ביום השבת. ורק קול שיר היוצא מן הפה, מותר לשורר בשבת. 

ופשוט, שדבר שמשמיע קול על ידי כוח חשמלי, אסור להשתמש בו בשבת, וכל הנידון כאן, הוא לגבי דבר המשמיע קול מצד עצמו, כגון על ידי פעמון פשוט, אבל לא דבר הפועל על ידי חשמל. 

ולאור האמור, שאסור להשמיע קול שיר בשבת, נראה ברור, שאסור להשמיע קול בשבת על ידי "תוף מרים", שהוא תוף שגם ללא הנקישות על גביו, אלא בנענוע בלבד, משמיע קול שיר. שבודאי אסור להשתמש בו בשבת. שדינו כשאר כלי השיר. 

ולפיכך נראה שאסור לתת בידי ילדים קטנים לשחק בכלי כזה, וכן אסור לתת בידי ילדים קטנים לשחק במשרוקית. כיון שיש איסור לעשות כן בשבת. וחובה לחנך את הקטנים לשמור את השבת. (וזאת מלבד עצם הדבר שאסור לתת לילד קטן לעשות דבר שיש בו משום חילול שבת. שהרי אפילו בשביתת בהמה נצטוינו, שלא לעשות על ידי הבהמה מלאכה בשבת. וכל שכן על ידי קטן. וכן מפורש במדרש. עיין בחזון עובדיה חלק ג עמוד קא, וחלק ד עמוד קיט). 

אולם כתבו כמה מגדולי אחרוני זמנינו, הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך (מנחת שלמה ח"א סימן לה), והגאון רבי בן ציון אבא שאול ז"ל (אור לציון ח"ב סימן כו), שמשחקים שאינם כלי שיר ממש, ולדוגמא, בובה שיש עליה פעמון, מכונית שמשמיעה על ידי נסיעתה רעש, וכן רוב המשחקים המשמיעים רעש, אבל אינו קול שיר מסודר בנעימה, ואין בהשמעתו כוונה לנגן, לא אסרו רבותינו להשתמש בו בשבת. ועל כל פנים לילדים קטנים יש להקל בזה. 

והוסיף עוד הגאון רבי שלמה זלמן, שמותר לילדים להפעיל בשבת מכונית הממונעת על ידי מתיחת קפיץ. ואף שיש מי שכתב להחמיר בזה, מכל מקום להלכה הורה מרן רבינו עובדיה יוסף שליט"א, שיש להקל בדבר. (כל שאין שם ניצוצות של אש). 

ולסיכום: אסור לתת לילדים כלי שיר לנגן בהם. כגון

תוף, משרוקית וכדומה. אבל משחקים שאינם משמיעים קול שיר בנעימה, אלא מרעישים, כגון מכונית שמרעישה בנסיעתה, ובובה עם פעמון וכדומה, מותר לתת אותם ביד ילדים בשבת שישחקו בהם. (עד גיל בר או בת מצוה, ואין איסור מוקצה לגעת בצעצועים אלה לצורך הילדים).
 

(פורסם באתר "ההלכה היומית", מפסקי מרן הרב עובדיה יוסף)

תגיות:צעצועיםשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה