ל"ג בעומר

על חגיגות ומדורות

האדם הוא לפיד אש של נצחיות, ורשב"י היה לסמל ודוגמא לאדם שקידש עצמו עלה ונתעלה עד כדי כך שיכל לפטור את כל העולם מן הדין

  • י"ג חשון התשע"ד
אא

לכולנו זיכרונות יפים מל"ג בעומר. הרחוב המואר בתאורת רחוב שבאותו לילה נראית חיוורת לעומת אור המדורות המתנשאות לגובה רב ומפיצות עשן שחור וסמיך בכל השכונה. הילדים מסתובבים כמפקדים בגדוד ונותנים הוראות מתי לזרוק את הקרשים והיכן...כבר מספר שבועות קודם עוסקים צעירי הצאן בגיוס קרשים ומכל הבא ליד, "תחרות המדורה הגדולה בשכונה" פועמת בליבם חזק מאוד, כל ילד רוצה שהמדורה שלו תהיה הכי גדולה ולספר שאצלו הקרשים בערו עד אור הבוקר. וכך שנה אחר שנה אנו יורדים, שרים, ושמחים סביב המדורות.כל מנהגי האבלות מפסיקים בל"ג בעומר, כי אז פסקו תלמידי ר עקיבא להפטר. יום זה הוא יום פטירתו של התנא האלוקי ר שמעון בר יוחאי. אך מדוע אנו חוגגים ושמחים ביום זה בחגיגות ומדורות, וכי יום פטירת הצדיק זהו יום שמחה? ומה ענין המדורות דווקא ביום זה?

אלא עלינו להבין שרשב"י היה קדוש עליון כתב וחיבר את ספר הזוהר הקדוש, שלו סודות נסתרים ועילאים. כוחו של ר שמעון היה גדול עד כדי כך שהגמרא במסכת סוכה דף מה: אומרת שיכול הוא רשב"י לפטור את כל העולם מן הדין!!!זהו כח עצום שאין כמוהו ואותו היום שנפטר גילה לתלמידיו את שהותר לו לגלות, ושמחו שמחה עצומה והיה אור גדול מאוד סביבם והיו לומדים ושמחים והשמש לא שקעה עד אשר סיים לגלות להם את כל הסודות, ולכן נקבע יום זה כיום שמחה על תורת הסוד והקבלה שנתגלתה לתלמידיו. וזכר לאור הגדול שאפף אותם באותה שעה שגילה את סודות תורת הנסתר, אנו מדליקים מדורות ולהבות.

המהרי"ל כתב טעם נוסף להדלקת המדורות "שהאדם הוא לפיד אש של נצחיות" ורשב"י היה לסמל ודוגמא לאדם שקידש עצמו עלה ונתעלה עד כדי כך שיכל לפטור את כל העולם מן הדין, שום חטא או קטרוג לא היה לו, וזה לפיד של אש אמיתי. וזכר לכך אנו מבעירים מדורות.הימים שנותרו מל"ג בעומר עד חג שבועות הם 17 יום. כמנין "טוב" לאחר התקופה הראשונה של הספירה בהם עבדנו על עניני בין אדם לחברו, עתה בפרק הזמן שנותר עלינו להשלים את החלק של בין אדם למקום, להרבות בתורה שנקראת "טוב" כמו שנאמר "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזבו" להקפיד יותר בקיום ושמירת המצוות, שיעורי תורה ולימוד ההלכה.            

והחשוב ביותר לשלב ביו הדרך ארץ, היחס לזולת, הארת פנים, הכנסת אורחים ועוד, לבין לימוד התורה להבין ולדעת שיש לכבד כל יהודי באשר הוא, אף שאנו חכמים ונבונים ממנו. לכבד את התורה הקדושה ולומדיה שעליה נאמר "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".

תגיות:רבי שמעון בר יוחאימדורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה