הורים וילדים

מי נותן את השם?

חשוב ששם התינוק יתקבל בהסכמת שני הוריו. אל תריבו ביניכם על מתן השם. אין צורך לשתף שום אדם מלבדכם בתהליך בחירת השם

אא

אל תריבו

חשוב ששם התינוק יתקבל בהסכמת שני הוריו. אל תריבו ביניכם על מתן השם. אין צורך לשתף אף אדם מלבדכם בתהליך בחירת השם. הורים, דודים ויתר קרובי משפחה כבודם במקומם מונח אבל את המילה האחרונה בנושא תאמרו אתם לפי שיקול דעתכם. אין לאף אחד אחר 'בעלות' על השם ובוודאי שאין לאיש זכות טענה אם לא בחרתם בשם החביב עליו. יש נוהגים לקיים תורנות בין ההורים כאשר בכל ילד ניתנת הזכות להורה אחר. אם קשה לכם להגיע להסכמה משותפת אל תריבו. גשו לתלמיד חכם שישקול את הצדדים השונים ויכריע בענין.

קביעת השם היא ענין רציני. אל תחליטו על כך בחופזה. בספרים הקדושים מבואר שיש במתן השם מעין נבואה. קחו פסק זמן, חישבו על הנושא היטב וקבלו החלטה מוצלחת. מי קבע את שמות האנשים בתנ''ך? יש מקומות שהאם ניתן בידי האם או האם או שניהם יחד. בהעדר הורים יש מקרים שבו זרים העניקו את השם לילד. ויש מקרים בהם הקבה בכבודו ובעצמו העניק את השם עוד לפני שהתינוק נולד! אם היו ההורים במקומות שונים וכל אחד העניק שם לילד במקומו בלי להיות מודע לכך שבן הזוג כבר נתן שם אחר, יכריע קודם שמו של האב ומכאן ואילך יוחלט אם רק שם זה ישאר הוא שהתינוק יקרא בשני השמות.

כאשר ההורים עצמם אינם מסוגלים להעניק את השם, כגון במקרה שהם אינם בין החיים, זכות מתן השם עוברת קודם לאבי האב ולאחר מכן לאבי האם. אם גם הם אינם זמינים ינתן השם בידי קרוב משפחה אחר או בידי מי שמגדל את הילד. יש הנזהרים מלקרוא לילד על שם אדם שנפטר בגיל צעיר, יש אחרים שאינם מקפידים על כך. כאשר אחד הצדדים נזהר ראוי להתחשב בחששותיו ולחפש שם אחר. לאחר מתן השם שוב אין לשנותו. אולם אם לאחר מתן השם התברר כי ההורים לא היו מודעים לכך שישנו בן משפחה קרוב יותר מזה שהילד נקרא על שמו והם מעוניינים לקרוא לילד על שמו, רשאים הם לעשות זאת כאשר ניתנה התחייבות מפורשת להעניק לילד שם מסוים ובפרט עם ניתן כסף בעד זה, יש לקיים את ההתחייבות, אלא אם כן מתברר כי זהו מהשמות או האנשים שאין לקרוא אחריהם.

מאמר מוסגר - על התורנות בין האם לאם

לאור חשיבות מתן השם והעובדה שנושא זה עלול להוות כר למריבות ומחלוקות התפתחו במשך הדורות מנהגים שונים שנועדו ליצור סדר מוסכם בנושא. לא מחייבים לראות בסדר זה ''תורה מסיני''. יש עדות בהם נוהגים סידורים אחרים, ויש כאלו שכלל אינם מקיימים סדר מסוים. בכל מקום, בפרק הבא ריכזנו מידע על המנהגים הקשורים לסדר השמות. כאשר קיימת 'תורנות' בין ההורים יש נוהגים שהשם הראשון ינתן בידי האב (כפי שיעקב אבינו נהג כשהעניק את השם 'ראובן' לבנו הבכור ורק לבן השני העניקה אשתו את השם). אחרים נהגו שהזכות למתן השם הראשון ימסר לאשה כהוקרה והערכה לקשיים שסבלה בתהליך ההיריון והלידה ( כך נהגה חווה שהעניקה את השם 'קין' לבנה הבכור, קודם לבעלה אדם).

דעה נוספת גורסת שזכות הקדימה מסורה לבעל רק כאשר הוא מעניק לתינוק שם ע''ש אביו משום שבמקרה כזה יש בנתינת השם משום קיום מצוות ''כבוד אב ואם''. כאשר נולדו תאומים בנים זכות הקדימה מתייחסת לילד שנימול קודם. כאשר התאומים הם בן ובת זכות הקדימה מתיחסת לבן למרות שהבת מקבלת שם במועד מוקדם יותר שהרי אין צורך להמתין עד ליום השמיני. כאשר כל הבנים נפלו לפי התורנות לצד אחד רשאי הצד השני לתבוע גם לעצמו זכות למתן שם לבן. התגרשו בני הזוג, אין התור משתנה.

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה