הרב זמיר כהן - השיעור השבועי

היה מותר להפציץ את מחנות ההשמדה?

בימי השואה הנוראה, הפצירו יהודים לפני ארה"ב להפציץ את תאי הגזים והמשרפות ומסילות הרכבת המובילות אליהם. אך נשאלת השאלה: האם מותר להרוג על מנת להציל? (שו"ת)

אא
כידוע, בזמן מלחמת העולם השנייה, הגאון רבי מיכאל דוב וייסמאנדל זצ"ל, הרבה להתחנן בפני האמריקאים שיפציצו את תאי הגזים והמשרפות שבמחנה ההשמדה אושוויץ, ואת מסילות הברזל המובילות למחנה זה, ובכך תימנע השמדה המונית של יהודים.
נצטט קטע ממכתבו משנת תש"ד, המופיע בספרו ´מן המצר´ (עמוד רי"ח): "למה אתם מחשים, ולמה אין אתם עושים כלום? למה אלו המסילות אין פרץ ואין נפוץ בהם? וכמה מכתבים שלחנו להודיע, כי יום יום הולכים מסעי גירוש על זאת המסילה. גם על זה רק תירוצים שמענו, אמנם מעשה לא ראינו, ואושוויץ עדיין במקומו עומד, ובתי חנק ושריפה עוסקים במלאכתם, ומה קל לפרוע את עבודתם ולנפצם, ואלפי עינים כלות בכל יום כלפי שמים, מדוע אינם באים בני ברית שלנו, מדוע אינם באים לעזרה, לנפץ האויבים ובתי משחית שלהם? - למה למה - ידענו כי יהיו כאן תירוצים, אמנם מי הציל עוד בתירוץ חיי אנוש?!..."
ויש לשאול: במקרה שהפצצת תאי הגזים והמשרפות, תפגע גם בשאר ביתני המחנה, בהם כלואים יהודים עובדי כפייה, האם גם אז יהא מותר להשמיד את תאי הגזים, ולהרוג מעט יהודים, כדי למנוע רציחת רבבות יהודים אחרים?
תשובת הגאון רבי יצחק זילברשטיין:
יש מקום להתיר זאת, כי כך היא דרך המלחמה, ונאמר בנביא (שמואל ב´, י"א): כִּי כָזֹה וְכָזֶה תֹּאכַל הֶחָרֶב, הַחֲזֵק מִלְחַמְתְּךָ אֶל הָעִיר וְהָרְסָהּ. בשעת מלחמה, כשהעם כולו נתון בסכנה, אולי אין להתחשב בכך שיפלו יהודים מעטים, כי כולם בין כה בסכנה. והדין של ´מאי חזית´, לא נאמר במצב של מלחמה, אלא כשסתם אנס בא ומאיים על יהודי שיהרגנו אם לא יהרוג את חבירו, ואז הדין הוא שאין לשפוך את דמו. אך במלחמה, יש לרדוף ולהשמיד את אויבנו עד כלותם, על אף שהדבר כרוך בסכנה לכמה שבויים.
"ולעניין מעשה" - חתם מו"ר את תשובתו - "צריך עיון בכל השאלות הנ"ל".
מתוך הספר "והערב נא", מאוצרו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין.
(בתמונה: מחנה ההשמדה באושוויץ. צילום: פלאש 90)
תגיות:דיני נפשותרצחהצלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה