הרב זמיר כהן - השיעור השבועי

משיעורי מרן: אין התורה ירושה

וכי כל תלמידי החכמים שבעולם בניהם יצאו גם תלמידי חכמים? לפעמים השושלת עוברת דורות על גבי דורות של תלמידי חכמים עד שבא בן אחד ופורץ את הגדר; משיעורי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ולעילוי נשמתו

אא
בגמ´ (שבת קנא:), אמר לה רבי חייא לדביתהו, כי אתי עניא אקדימי ליה ריפתא כי היכי דלקדמו לבניך. אמרה ליה מילט קא לייטת להו?! אמר לה קרא קא כתיב ´כי בגלל הדבר הזה´, ותנא דבי רבי ישמעאל גלגל הוא שחוזר בעולם.
ר´ חייא היה אומר לאשתו, כשיבואו עניים תקדימי ותתני להם כדי שאחר כך גם לבנייך יקדימו וירחמו עליהם. שאלה אותו "מילט קא לייטת להו"? אתה מקללם שגם הם יהיו עניים ויצטרכו לפשוט יד? אמר לה: פסוק הוא ´כי בגלל הדבר הזה יברכך ה´ אלהיך´, "בגלל" - לשון גלגל הוא שחוזר בעולם, העשיר נהפך להיות עני, הקב"ה ית"ש זה ישפיל וזה ירים, יש עניים שהשעה משחקת להם ומתעשרים, ויש עשירים שיורדים מנכסיהם ונעשים עניים, ´כי לא לעולם חוסן ואם נזר לדור ודור´ (משלי כז, כד), אינך יכולה לדעת מה יהיו בנייך, ואם תרחמי על העניים משמים יגלגלו מדת הרחמים בקרב אלה שבנייך או בני בניך יבואו אליהם וירחמו עליהם.
על האדם לקחת מכך מוסר, וכי העושר נשאר אצלו לעולם, עיננו הרואות מעשים שבכל יום עשירים מתמוטטים, וכן בעלי בתי חרושת התמוטטו לפתע והפועלים מפגינים ´מבית ומחוץ תצפנו´, והבעלים בורח לחו"ל פושט רגל ואח"כ גם פושט יד... ה´ מוריש ומעשיר משפיל אף מרומם.
שואלים מפני מה אשת ר´ חייא כפלה בלשונה ואמרה "מילט קא לייטת להו"?
באותה גמרא בסמוך אמרו: אמר רב יוסף נקטינן האי צורבא מרבנן לא מיעני. והא קא חזינן דמיעני? אם איתא דמיעני, אהדורי אפתחא לא מיהדר. התלמיד חכם אינו נעשה עני, ואם יהא עני לא יחזר על הפתחים, אפילו אם יתרושש יסבול בדומיה ובכבוד ולא יזלזל בכבודו לחזר על הפתחים, שזהו בזיון יותר גרוע מהעוני. וכאן רבי חייא אומר לה שתי קללות, גם שבניה יחזרו על הפתחים ויקבלו צדקה, וגם זהו סימן שהם לא יהיו תלמידי חכמים, גם עניים בכסף וגם בדעת. ועל כן כפלה בלשונה ושאלה "קללה אתה מקלל אותם"? יש בדבריך שתי קללות!
אמר לה "גלגל הוא שחוזר בעולם". וכי כל תלמידי החכמים שבעולם בניהם יצאו גם תלמידי חכמים? לפעמים השושלת עוברת דורות על גבי דורות של תלמידי חכמים עד שבא בן אחד ופורץ את הגדר.
ומה שאמרו (ב"מ פה.) "אמר רבי פרנך אמר רבי יוחנן, כל שהוא תלמיד חכם ובנו תלמיד חכם ובן בנו תלמיד חכם שוב אין תורה פוסקת מזרעו לעולם, שנאמר ´ואני זאת בריתי אותם אמר ה´ רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה´ מעתה ועד עולם´. מאי ´אמר ה´´? אמר הקדוש ברוך הוא, אני ערב לך בדבר זה! מאי ´מעתה ועד עולם´? אמר רבי ירמיה, מכאן ואילך תורה מחזרת על אכסניא שלה". זהו כשהבן רוצה ללמוד, אך לא יתכן שאם אינו רוצה ללמוד בכלל ה´ יכניס את התורה בלבו. כדי לזכות לכתרה של תורה צריך לעבוד, "יגעת ומצאת תאמין", אלא הוא מסוגל לקלוט את התורה יותר מאדם אחר, ואין פירושו שלא ייפסק לעולם.
אנו יודעים כמה דורות שהיו תלמידי חכמים, וכעת לא רק שבניהם אינם תלמידי חכמים אלא הלוואי שלא יהיו כופרים! כמה פעמים באו לפנינו בבית הדין זוג להתגרש, חקרנו לשמו של הבעל ונודע שהוא נכד של גאון עולם אדמו"ר גדול וצדיק שכמה דורות היו תלמידי חכמים וצדיקים, ואילו הוא חבר קיבוץ השומר הצעיר ללא תורה וללא יראת שמים! צריך להתפלל לקב"ה שלא נבוש ולא נכלם בזרענו ובזרע זרענו עד עולם, ובעזרת השם יתברך התפילות האלה יועילו.
נלקט מתוך הספר "מעדני מלך".
(צילום: פלאש 90)
תגיות:משיעורי מרןהרב עובדיה יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה