הרב זמיר כהן - השיעור השבועי

משיעורי מרן: כולל הלכה בהלכה

ההלכה היא שתרומה לתלמוד תורה עדיפה מתרומה לבית הכנסת, אולם מה עדיף: תלמוד תורה או כולל הלכה? מתוך שיעורי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ולעילוי נשמתו

אא

כשיש סכום כסף תרומה לבית הכנסת או לתלמוד תורה, עדיף שיעבירו את הכסף לתלמוד תורה שאין למעלה ממנו.

ונחלקו הפוסקים אם בית מדרש שיושבים בו אברכים ועוסקים בהלכה למעשה עדיף מתלמוד תורה שלומדים בו גדיים רכים תינוקות של בית רבן. לימוד הילדים הוא הבל שאין בו חטא, כמו שמצינו בגמרא שבת קיט: "אמר ריש לקיש משום רבי יהודה נשיאה, אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן. אמר ליה רב פפא לאביי, דידי ודידך מאי? אמר ליה אינו דומה הבל שיש בו חטא להבל שאין בו חטא". אנו בעוונותינו הרבים ´אין צדיק אשר יעשה טוב ולא יחטא´, ואילו הבל פיהם של התשב"ר נקי בלי חטא והם מקיימים את העולם, א"כ יש להם מעליותא היות ועליהם קיים העולם.

וכשיש סכום קצוב שאי אפשר ליתנו לשניהם, לדעת הגאון ר´ שמואל די מודינא - מהרשד"ם (יו"ד סימן קסז), עדיף יותר ליתן לתשב"ר הבל שאין בו חטא אף שהכולל יסגר. ולדעת הגאון חקרי לב (בספרו מערכי לב דרוש כה) לא יתכן שמחמת חוסר אמצעים נסגור את הכולל של האברכים שכבר צמחו וקוטפים את פירות עמלם וביכולתם להורות הלכה למעשה ונקיים את הגדיים שאי אפשר לידע מה יצא מהם עד שיגדלו, אמנם ´באשר הוא שם´ העולם מתקיים עליהם, אך עתה אינם יכולים לפסוק הלכה למעשה, ואיתא בגמ´ (ברכות ח.): "אמר רב חסדא מאי דכתיב ´אוהב ה´ שערי ציון מכל משכנות יעקב´? אוהב ה´ שערים המצויינים בהלכה יותר מבתי כנסיות ומבתי מדרשות.

והיינו דאמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא מיום שחרב בית המקדש אין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד"! "שערים המצויינים בהלכה" הם אברכים שעסקו בהלכה שנים רבות עד שכעת כוחם במותנם וביכולתם לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, לעומת "בתי מדרשות" שלומדים בהם תשב"ר, ולכן מסיק שהכולל עדיף מתלמוד תורה. וכן כתב בשו"ת יהודה יעלה אסאד בפשטות כמו החקרי לב שאברכים עדיפים מתלמוד תורה. וכמובן כל זה כשיכולים לתת רק לאחד מהם שיוושע על ידינו.

נלקט מתוך הספר "מעדני מלך".

תגיות:הרב עובדיה יוסףמשיעורי מרן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה