"להרים על נס את הפרק היומי"

לפני 12 שנה הוא החליט להחיות את תיקונו של המהר"ל: לימוד הפרק היומי במשנה, וסיום הש"ס מדי שנה וחצי. ראיון עם מנהל מפעל הפרק היומי הרב אליהו קדוש, על היוזמה שהפכה למפעל אדיר של תורה בארץ ובעולם

אא

הרב אליהו קדוש, 45, אב לחמישה, היה אברך כולל מהמניין, ולמד את סדר הלימוד המקובל בעולם הישיבות, עד שקריאה בדברי ה´תוספות יום טוב´, תלמיד המהר"ל מפראג, לימדה אותו שמשהו חסר בשגרת הלימוד. אלא שאת המשהו הזה החליט הרב קדוש לא רק להוסיף ולהעשיר את לימודו, אלא להפיץ, לעודד ולזכות עוד רבים, ועוד היד נטויה.

"זה התחיל לפני 12 שנה בערך, הייתי אברך", מספר הרב קדוש. "הסתכלתי בהקדמה של התוספות יום טוב, תלמיד המהר"ל מפראג שהיה מוסר שיעור בפרק היומי במשנה. הוא כותב שרבו המהר"ל אמר שלימוד הפרק היומי הוא תיקון גדול יותר מתיקונו של רבי יהודה הנשיא שכתב את המשנה. לא יאומן. הוא הסביר כי רבי יהודה הנשיא תיקן לגרוס את המשניות כהווייתן, ואילו מי שרוצה להעמיק עליו ללמוד גמרא. אבל כתיבת המשנה מלכתחילה היתה לגריסה. לעומת זאת מה שתיקן המהר"ל היה ללמוד את המשנה עם פירוש הברטנורא, עם הקושיות, והרמב"ם, וזה נקרא ללמוד גמרא ממש, דרך המשנה. היום יש למי שקשה לו פירושים כמו הרב קהתי, ופירושים יותר פשוטים, אבל כוונת המהר"ל היתה להעמיק וללמוד פרק משנה אחד ליום".

כשראה הרב קדוש את הדברים הוא היה "עמוס מעל הראש", כפי שהוא מתאר, "אבל רציתי פעם אחת לגרוס כמו שתיקן רבי יהודה הנשיא, 18 פרקים ביום, וכך בחודש אחד סיימתי את ש"ס המשניות, וזה נתן לי כל כך הרבה". הרב קדוש לא האמין שיקבל כל כך הרבה סיפוק מאותו הספק, והוא החליט לקחת את זה שלב קדימה, ללימוד מעמיק כמו שתיקן המהר"ל. "אחר כך עברתי ללמוד עם המפרשים, ובתוך חודש חודשיים כבר התחלתי לארגן שיעורים בבית וגן והר-נוף. גרתי בגבעת שאול. הרב קדוש פנה להתייעץ עם רבנים בעניין היוזמה החדשה. "התייעצתי עם רבנים גדולים, ביניהם הרב צוקרמן - התלמיד האחרון של החפץ חיים, שגר בגבעת שאול. הוא אמר לי ´מה השאלה, דבר נפלא. וזו יוזמה שקיימת כבר 400 שנה, אבל נאבדה´".

הרב קדוש מזכיר כי אמנם היום יש את לימוד הדף היומי, משנה ברורה יומי, אבל היוזמה הקדומה ביותר שהיתה כתובה בראשונים ללימוד שיטתי מהסוג הזה – היה לא אחרת מאשר הפרק היומי של המהר"ל. וכמו הדף היומי, יוזמה קדומה שהורמה על נס בדור האחרון, החליט הרב קדוש: "גם אנחנו רצינו להרים על נס את הפרק היומי". אולם בשונה מהדף היומי, שתאריכי הלימוד שלו נשמרו, התאריך של הפרק היומי שתיקן המהר"ל - נאבד. לא נותרה ברירה, והרב קדוש החליט לתקן בעצמו  את התאריך שאליו ייצמדו לומדי הפרק היומי של ימינו. "היה אז טו בשבט, והיה מתאים להתחיל עם סדר ´זרעים´, ענייני דיומא".

הרב קדוש נועץ ברבנים על היוזמה שהחלה לקרום עור וגידים: "מיד בהתחלה דיברתי עם הרב חיים דוד קובלסקי (מי שהרים על נס את לימוד הדף היומי בדור האחרון, י"ר), הרב דוד אבוחצירה, הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן, הרב עובדיה יוסף, וכולם בירכו על היוזמה", מספר הרב קדוש ומציג לפניי הסכמות נכבדות של הרב עובדיה יוסף, הרב מרדכי אליהו, הרב אביגדור נבנצל, הרב אשר וייס ועוד. ברוך אומר ועושה, הרב קדוש יצא לדרך וכבר במחזור הראשון של הלימוד, הפיץ 16 אלף(!) לוחות של תאריכי לימוד הפרק היומי החל מט"ו בשבט. לאחר שנה וחצי זכו המחזור הראשון לסיים את ש"ס המשניות.

ההתרגשות והשמחה היו בשיאן: "הפצנו בכל ירושלים והאזור, במילה אחת - ההתלהבות - אנשים התלהבו מהרעיון והתחילו ´מרתון´, וכמו בריצת מרתון, הרבה מתחילים ולא לכולם יש את הכוח לסיים. אבל ההתלהבות של האנשים היתה גדולה". הרב קדוש מסביר כי לעומת הדף היומי שבו כדי לסיים את התלמוד על האדם להיות עקבי שבע שנים רצופות, "כאן בפרק היומי יש יותר התלהבות ותקווה לסיים, וזה פחות מתיש". הפרק היומי הלך וגדל עם השנים עד ש"לפני שני מחזורים הגענו לשיא, שזה 100 אלף לוחות", מספר הרב קדוש. "הגיע ציבור מכל הארץ, והדבר התפרסם בעיתונים ובעלונים. זה היה בחג השבועות. התחיל מחזור וחולקו 100 אלף(!) לוחות".אט אט נפתחים יותר ויותר שיעורים ללימוד הפרק היומי בערים השונות בארץ ובעולם. "שבוע שעבר פתחנו שיעור בספרדית במיאמי. יש לנו שיעורים בספרד, ארגנטינה, ניו-יורק ועוד", מספר הרב קדוש ומוסיף: "יש ראש ישיבה בשם הרב קוסטינר במצפה רמון, הם כבר שבעה מחזורים איתנו. הוא בעצמו מוסר את השיעור היומי, ובין 100 ל-300 תלימידים מסיימים מישיבתם בכל מחזור את ש"ס המשניות. יש תלמודי תורה ובתי ספר שמזמינים כל שנה מאות לוחות. לפני שבועיים התקשר אלי מישהו שרצה 50 לוחות לשיעור מקומי. בשיעור יש לו 50 לומדים ושלושים זכו לעשות סיום הש"ס".

יש פידבקים מלומדים שמסיימים את הש"ס?

"אדם מבוגר בן 60 חרדי, התקשר אלי ואמר לי שזו פעם ראשונה בחיים שלו שהוא סיים ש"ס. הוא התקשר להודות לנו, והוא הרגיש שהוא בא עם משהו לעולם הבא. הוא כל כך שמח. היה יהודי שזכה לסיים את הש"ס בבר-מצווה שלו. הוא עשה סיום ש"ס סמוך לבר המצווה, והפך להיות מגיד השיעור הצעיר ביותר, בן 13 בלבד(!). מדובר בעשרות אלפי לומדים. יש מישהו שהתקשר אלי לאחרונה מאילת, רוצה להרים יוזמה של הפרק היומי באילת. אנחנו מתקרבים ל-1000 מפיצים בארץ.

"יש יישובים שלמים שהחיים שלהם זה הפרק היומי. מצפה רמון למשל, כל היישוב לומד משניות וגולת הפרק היא הפרק היומי. היו שם סבא, אבא ובן שעלו על במה לעשות סיום. בנוף איילון, אחד הפעילים שלנו, יחיאל רחמים, פתח שיעור אחד לילדים מגיל 4-12, וההורים אמרו לילדים לבוא לשיעור. הם עשו הצגה כאילו ההורים ילכו לשיעור כדי להראות לילדים, ואז ההורים היו משתמטים ויוצאים. הם הזמינו אותי, ושמעתי את השיעור והילדים הבינו כל כך יפה. בסופו של דבר ההורים התביישו בכך שהילדים ידעו כל כך הרבה יותר מהם ואמרו ´גם אנחנו רוצים לדעת´. ואז פתחו שיעור גם למבוגרים. היום זה הפך לשם דבר בנוף איילון".

מה החזון של ארגון הפרק היומי?

"המטרה שלנו היא להרים את לימוד הפרק היומי כפי שעשה הרב קובלסקי בלימוד הדף היומי. להרים על נס את הפרק היומי שיהפוך שיחדור לכל אתר ואתר ויקנה ללומדים בקיאות וסיפוק בלימוד. יש איזשהו סיפור חסידי שמספר על אחד שהלך לקנות בשוק ארבעה מינים, והיה דוכן אחד מפואר ואחד דל. עבר גביר אחד ליד הבסטה: עבר ליד הגדולה והמפוארת, עבר אותה, והגיע לקטנה וערך קנייה גדולה. שאלו אותו אנשים ´מדוע כבודו לא עבר אצלנו, בדוכן המפואר?´. הוא אמר ´ההבדל הוא שאתם עושים בשביל עצמכם, אבל כשהלכתי לבסטה שלו, הבסטה הקטנה, ראיתי שאותו מעניין לתת לי את מה שאני צריך´. העניין הוא, וראיתי את זה פה במפעל, אנחנו מנסים לעשות אך ורק למען עם ישראל, בתקווה לזכות עוד ועוד".  

הורידו עכשיו את לוח התאריכים ללימוד הפרק היומי. להצטרפות ללימוד והפצת הפרק היומי, הורדת טבלאות עזר ואפליקציות של משניות, הורדה וצפייה בשיעורים, כנסו לאתר הפרק היומי, או התקשרו לרב אליהו קדוש: 0527667474

תגיות:הפרק היומימשנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה