צום גדליה

מדוע צמים בצום גדליה, ומתי מסתיים הצום?

מהו הרקע לצום גדליה, האם סיבת הצום היא רק על מיתת הצדיק, ואילו דברים אסורים בצום זה? השאלות שלכם על צום גדליה ותשובותיהן בצדן

  • ב' תשרי התשפ"ג
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

מהו הרקע ההיסטורי לקביעת צום גדליה? 

להלן הסבר מתוך ספר התודעה:

צום זה תקנו חכמים על הריגת גדליהו בן אחיקם, שהרגוֹ ישמעאל בן נתניה בעצת מלך עמון. וכשנהרג גדליה כבתה גחלת ישראל האחרונה ששרדה אחר החרבן הראשון, ושארית יהודה גלתה מארץ ישראל, ונהרגו אלפים רבים מישראל.

כשהחריב נבוכדנאצר מלך בבל את בית המקדש והגלה את העם לבבל, השאיר בארץ דלת העם והפקיד עליהם את גדליהו בן אחיקם. והיהודים אשר ישבו במואב, בעמון ובאדום ובשאר הארצות, כשמעם כי נתן מלך בבל שארית ליהודה וכי הפקיד עליהם את גדליהו - וישובו אל ארץ יהודה ויעבדו את הכרמים אשר נתן להם מלך בבל, ותהי להם הרוָחה.

אולם מלך בני עמון, שעינוֹ היתה צרה בשארית יהודה, שלח את ישמעאל בן נתניה להכות נפש את גדליהו, ובחֹדש השביעי בא ישמעאל אל גדליהו למצפה. ואף כי הוגד לגדליהו שישמעאל זומם לרצחו, לא האמין לדבר, שלא רצה לקבל לשון הרע, וקבל את ישמעאל בכבוד. וישמעאל הרג את גדליהו ואת רוב היהודים אשר היו אתו שם, ואת הכשדים אשר השאיר אתו מלך בבל. היהודים הנשארים בארץ חששו מנקמת מלך בבל וברחו למצרים. וכך נתפזרה שארית הפליטה והארץ נשארה שממה. לזכר צרות אלו קבעו את 'צום השביעי', ביום הריגת גדליהו בחֹדש השביעי.

יש אומרים, שגדליה נהרג ביום הראשון או השני של תשרי, ומפני שאין מתענים בחג, נדחה הצום למוצאי ראש השנה. ועל אותו הצום אמרו רבותינו: 'ללמדך ששקולה מיתתן של צדיקים כשרפת בית אלקינו'. שכשם שקבעו צום על חרבן בית המקדש, כך קבעו צום על מות גדליה. יום ג' בתשרי נזכר במגילת תענית ליום טוב שאין סופדין בו, שבו בטלה אזכרה מן השטרות, ועתיד ליהפך לנו לששון ולשמחה.

יש שאינם מבינים את חשיבות הצום ולכן נמנעים מלצום. האם מיתת גדליה הצדיק היא הסיבה היחידה לקביעת הצום?

לפני שאענה לגופו של עניין אבקש ברשותך לכתוב מספר שורות על עצם ההחלטה להימנע מקיום הלכה מסוימת עקב חוסר הבנת העומק של ההלכה.

יש להצטייד במעט צניעות וענווה ולהבין שהוראות חכמי ישראל בכללותם ובפרט בעניין צום גדליה שהוא מדברי הנביאים יש להם עומק מסוים ובוודאי אנו לא חכמים גדולים מהם ואם הם גזרו עלינו תענית בוודאי שיש סיבה מספקת לכך. כך גם בכל הלכה או תקנת חכמים שחובה עלינו להיכנע להם ולציית להם והדבר פשוט מאוד.

ולגופו של עניין:

סיבת הצום אינה רק על הריגת גדליה אלא על גירוש כל היהודים שבא בעקבותיו ונשארה ציון שוממה לחלוטין, הריגת גדליה מסמלת את סיום הגירוש של בני שראל מארצם על כך נקבע על ידי הנביאים יום תענית.

בברכה, בנימין שמואלי

אילו איסורים נוהגים בצום גדליה?

מעיקר הדין מותר להתקלח, אולם בפוסקים מבואר שראוי לבעל נפש להימנע מרחיצה.

צחצוח שיניים אסור בתענית ציבור, אולם במקום צער מתירים רחיצת הפה במים, אלא שייזהר ביותר לכפוף ראשו ופיו למטה שלא יבואו המים לגרונו.

צום קל, מנשה ישראל

תגיות:צום גדליההלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה