חדשות בארץ

מה עושים במקרה של תקיפה כימית?

על רקע המתיחות הגוברת עם סוריה, בהלת ערכות המגן והחשש מפני מתקפה כימית מצד סוריה - קבלו הסבר מפורט של כל מה שחשוב שתדעו בנושא, וגם: קצת פרופורציות

אא

כולנו עדים לגל הגובר של החרדה, התוקפת רבים מתושבי הארץ בימים אלו, בשל החשש הגובר למתקפה עם סוריה ולחשש מפני מתקפה כימית על ישראל. אז ראשית, ננסה להסביר מה היא בכלל מתקפה כימית? מתקפה כימית היא מתקפה המבוצעת על ידי נשק כימי. נשק כימי, הוא נשק להשמדה המונית, שמורכב מכימיקלים, שברגע שהטיל מתפוצץ הוא מפזר באוויר את אותם הכימיקלים שמטרתם להרעיל, ובכך להביא למותו, לפציעתו או לכל הפחות לאי יכולתו של הנפגע להמשיך להילחם. חשוב לציין שהשימוש בנשק כימי נאסר על ידי אמנת זנבה,  ובהחלטת מועצת האו" prefix="o" אחזקתו.

כיום, קיימים שני סוגים שונים של נשק כימי, או בקיצור חל"כ (חומרי לחימה כימיים): האחד, הוא חל"כ עצבים - הפוגע במערכת העצבים וחודר לגוף, לרוב דרך מערכת הנשימה, ולכן בשעת תקיפה מתבקשים האנשים לעטות על פניהם את מסיכת האב"כ, אשר מגנה כמעט במאת האחוזים ומסננת היטב את האוויר הנגוע. הסוג השני, הוא חל"כ כוויה - ובניגוד לחל"כ עצבים, הוא דווקא פוגע חיצונית, בעור, וגורם לכוויות. לרוב מופץ כמעין תרסיס, ולכן כאמצעי התגוננות - בשעת תקיפה מתבקשים האנשים להיכנס לאזור מוגן כמו מקלט או ממ"ד. כדי להמחיש את יעילות השימוש באמצעים אלה, ניתן לומר שלמשל כוחות הצלה וביטחון, בזמן של פגיעה, יכולים להסתובב חופשי ברחובות, כאשר הם מצוידים בחליפת מגן ובמסכת אב"כ.

אז מה יקרה חלילה אם ישראל אכן תותקף בנשק כימי? ראשית חשוב לדעת, שלישראל יש את המענה הטוב ביותר בעולם כנגד נפילות של טילים כימיים, כך מסביר אל"מ במיל ד"ר אריאל בר, אשר כיהן כמפקד הרפואה של פיקוד העורף. בנוסף, יש להישמע להנחיות פיקוד העורף: להיכנס לחדרים אטומים, לחבוש מסכות, למי שיש, ולהקשיב להמשך ההוראות מתי ניתן לצאת ועוד. אדם שיחוש לא עלינו שהוא נפגע - יפונה מיד לבית החולים. בעבר צורף לערכות המגן גם מזרק אטרופין, שהיה אמור לתת מענה מהיר ויעיל, אולם כיום מחוסר תקציב הוא הוצא מהערכות. 

מלבד זאת, גם מערכות ההתראה של צה"ל שוכללו לאין שיעור בשנים האחרונות, וכיום המערכות של פיקוד העורף עובדות ברזולוציה גבוהה - כך שיש צפירות ממוקדות בערים. אם לפני הרבה שנים הייתה צפירה אחת לכל המדינה, היום כשיש צפירה, היא מאוד אמינה ואומרת שבוודאות הולך ליפול על אזור מסוים טיל. למשל אם ייפול חס ושלום טיל בחולון - לא תישמע צפירה בתל אביב.

עוד חשוב לדעת, כי בשנים האחרונות יש תרגולים רבים של גופי ההצלה - פיקוד העורף, המשטרה, מד"א ועוד, והם מיומנים ויודעים איך לתפקד במקרה של נפילת טיל כימי. נכון שאמנם צפויים להיות חס ושלום נפגעים במצב כזה, אולם תרחיש כזה לרוב ידוע מראש ולכן קל יותר להתכונן אליו, והשפעת הפגיעה תלויה בעיקר בשעות הנפילה, במקום הנפילה ובמזג האוויר בזמן הנפילה, בהישמעות האזרחים להוראות פיקוד העורף, וכמובן, לפני הכל, בקב"ה ששומר על עמו ישראל.

כפי שרבים בוודאי זוכרים - אין זו הפעם הראשונה שישראל אוימה בתקיפה כימית. וגם בזמנים כאלה של לחץ, חשוב לזכור שכולנו תחת השגחה פרטית של מי שאוהב אותנו יותר מכל אוהב ומרחם עלינו יותר מכל מרחם - הלא הוא הקב"ה. ולא לשווא נפוץ הסלוגן: "תהילים נגד טילים". דווקא בימים טעונים אלה, חשוב להתפלל להצלת כלל ישראל מכף כל אויבינו, אמן.

תגיות:תקיפה כימיתמלחמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה