חדשות יהדות

הבלוף: 400 מתגייסים חרדים

מבוכה: כתב ערוץ 10 אבישי בן חיים חשף השבוע את ספין "הגיוס החרדי הגדול", ודיווח מהבקו"ם: "לא ראינו חרדים". הרב רם ראב"ד: "לא מדובר בגיוס חרדים". שיעור בתקשורת

אא

השבוע חגגו כולם, פוליטיקאים ואנשי תקשורת ומי לא, את גיוסם של "הגיוס הגדול ביותר של החרדים" – קרי 400 חיילים חרדים בבקו"ם. אלא שרק גורם אחד היה חסר במסיבה, הלא הוא החייל החרדי. "למרות כל נבואות הזעם וההתנכלויות שאנו עדים להם, הנה אנחנו רואים שחרדים מתגייסים לצבא, לא?" שואל שדרן ערוץ 10 את הכתב לענייני חרדים, אבישי בן חיים.

בן חיים מודה כי אכן אווירת מסיבה באוויר, וכל המייחלים לראות חרדים במדים שמחים וצוהלים לרגל "הגיוס הגדול של החרדים", אבל מסייג בחיוך: "עד כאן הדיווח הרשמי, אבל עכשיו צריך להגיד לך את האמת, נכון? צריך להגיד שלא מיני ולא מקצתיה. עמדנו כאן וראינו את החברה שנכנסים. כמעט ולא היה אפשר לראות בין הנכנסים מישהו שהוא חרדי באמת".בן חיים ממשיך ומסביר: "כלומר החברה שמתגייסים לנח"ל החרדי הם חברה ערכיים ונהדרים וכל דבר אחר, אבל לא חרדים. לכל היותר יש ביניהם חברה שהגיעו מבתים חרדיים, עזבו כבר את החרדיות...". השדרן המופתע עוצר את בן חיים ושואל: "הרי אנחנו רואים אותם, הם דתיים החברה האלה?". בן חיים: "לא, לא, לא. הם חובשי כיפה. אנחנו ליווינו מישהו הבוקר, שהבוקר, אחרי הרבה זמן, קנה ציצית חדשה...". בן חיים ממשיך ומתאר: "יכולנו לראות חברה עם חולצות של הרולינג-סטונס, חולצות טריקו, משקפי שמש. מדובר באנשים שכבר יצאו מהעולם החרדי. לעתים משפחות של בעלי תשובה, לעתים משפחות אמריקאיות...".

"יצא לך לדבר איתם?", נשאל בן חיים ומשיב: "כן. דיברנו איתם על הישיבות שמהן הם הגיעו, והאווירה היתה מאוד ברורה, שיש אחוד מאוד מאוד גבוה מהחברה בשירות הזה שכבר יצאו מהחרדיות למעשה, ואנחנו סופרים אותם עדיין לסטטיסטיקות של חרדים שמתגייסים משום מה. אבל אין שום קשר בינם לבין סוגיית גיוס בחורי ישיבות".

בהמשך דבריו, עובר אדם בעל חזות חרדית מאחורי גבו של בן חיים, והוא מוסיף: "חרדים כמו הבחור שעובר מאחוריי לא ראינו מתגייס היום, וזה לא משהו שהולך לקרות במסגרת התהליך". אבישי בן מוסיף ומסכם: "עוד פעם, חשוב להבין שיש כאן מהלך פוליטי חברתי מאוד מאוד מרכזי, אבל צריך להגיד, מוכרים פה משהו לציבור שפשוט לא קורה. הניסיון למכור לציבור שהיום התגייסו 400 חרדים וכאילו יש פה תהליך – זה פשוט לא קורה. הדבר הזה ברור".         

גם הרב רם ראב"ד, רב חיל האוויר לשעבר ומיוזמי פרויקט גיוס החרדים "שחר כחול", שפרש בזמנו בשל הכפייה על חיילים דתיים להשתתף בניגוד להלכה בטקסים שבהם שרות חיילות – נשאל על התופעה החדשה. בתכנית "נקודת מפגש" שאל אהרון ויזנר את הרב ראב"ד מה דעתו על "הגיוס הגדול של החרדים", ובדומה לתשובתו של אבישי בן חיים, השיב הרב ראב"ד: "אהרון, הפרסום היה תמוה בעיניי. מאחר שאני יודע את הנתונים, ואני יודע כמו שכולם יודעים, כל מי שמכיר את הנושא, ואני עדיין מכיר את הנושא – יש ירידה גדולה בגיוס החרדים מאז הדיבורים בצה"ל על החוק החדש לשוויון בנטל. והנה אנחנו שומעים על עלייה בגיוס. לא הבנתי במה מדובר".

רב חיל האוויר לשעבר ממשיך ומוסיף: "החידה נפתרה לי היום בצהריים, כשהאזנתי לחדשות בחצי היום ברשת ב, ושמעתי את הכתב שלכם מספר שהוא מסתובב בין המתגייסים החדשים, ורואה הרבה מאוד דתיים לאומיים, ונערים שהולכים עם כיפות שחורות, אבל הוא לא רואה חרדים. כך מפורש הוא אמר". הרב ראב"ד מוסיף כי "הגיוס היום ככל הגיוסים שאנחנו רואים לאחרונה, אלו גיוסים לנח"ל החרדי, שאליו מגיעים ממגזרים דתיים שונים. אבל בשום אופן אי אפשר לומר, שמדובר בגיוס חרדים".

הרב ראב"ד מסכם: "לצערי, בפוליטיקה ובצבא, יש מי שמנסה לזרות חול בעיני הציבור, ולפרסם את ההצלחה של חוק הגיוס, בכך שמתחזק הגיוס. בין מה שקורה היום לבין גיוס חרדים – אין קשר בכלל". לשאלתו של ויזנר, מנסה הרב ראב"ד לפזר את הערפל ומסביר כי אכן יש כאלו מבתים חרדיים המתגייסים לנח"ל החרדי, אך "לא מדובר במיינסטרים החרדי, אלא באנשים שבלאו הכי לא היו בישיבה, ואין מי שמתנגד לגיוסם". הרב ראב"ד הסביר הניסיון ליצור רושם כי חל שינוי אצל התלם החרדי שלומד בישיבות, יש בו זריית חול בעיני הציבור.    

בין שיתגייסו חרדים ובין שלא יתגייסו, פעמים שהמרחק בין "הדיווח הרשמי" בתקשורת לבין האמת הוא גדול. 

תגיות:חרדיםגיוס בני ישיבותתקשורת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה