האם לברך ברכת הים?

לדיירים בקומות הגבוהות בבני ברק התעוררה שאלה: האם עליהם לברך את ברכת עושה מעשה בראשית בהגיעם לים או שראייתם מרחוק נחשבת לראייה. ומה השיב הגאון רבי חיים קנייבסקי?

אא

ידוע שהרואה את הים מברך את אחת מברכות הראייה, ברכת הים הגדול: בָּרוּךְ אַתָּה ה´ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁעָשָׂה אֶת הַיָּם הַגָּדוֹל. אלא שנחלקו הפוסקים אם גם היום תיכון הוא בגדר הים הגדול, ועל כן בימינו נוהגים לברך את ברכת הים הגדול רק על האוקיינוסים הגדולים, ואילו על הים התיכון מברכים את הברכה הכללית: בָּרוּךְ אַתָּה ה´ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, עוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה בְּרֵאשִׁית.

ואולם ברכות הראייה מברכים רק כאשר הראייה היא ראייה חדשה, כלומר שלא ראו את הים בתוך שלושים יום. לאחרונה התעוררה שאלה בקרב תושבי בני ברק: מהו דינם של המתגוררים בדירות הגבוהות המשקיפות על הים? האם יכולים הם לברך את ברכת עושה מעשה בראשית בראייתם את הים מקרוב, או שמא גם ראייה קלושה מרחוק נחשבת לראייה?

את השאלה הזאת הפנה הרב שמואל ברוך גנוט לרבו הגאון רבי חיים קנייבסקי, כך סופר בעיתון ´משפחה´. תשובתו של הרב היתה חד משמעית: "גם ראייה מרחוק נחשבת ראייה", ולכן אין לתושבי בני ברק הרואים את הים מדירתם בימות השנה לברך ברכת עושה מעשה בראשית בהגיעם לים.

תגיות:ברכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה