סיפור אמיתי: תעלומת השעון

נכד אחיו של "החפץ חיים" התארח בשבת אצל הצדיק המפורסם. הכל היה תקין עד שקרוב המשפחה הופתע לגלות שהשעון בבית הרב מתנהג בצורה מאוד מוזרה...

אא
לייב בן הארבע עשרה, נכד אחיו של "החפץ חיים", ביקש לנסוע מהישיבה שבה למד ברוסיה אל ביתו בסטוצין שבפולין. הרכבת עמדה להגיע בצהרי יום חמישי, והנסיעה, שכללה מעבר גבול מרוסיה לפולין, אמורה היתה להמשך יממה תמימה. בגלל שרשרת תקלות איחרה הרכבת בכמה שעות וצברה איחורים נוספים בתחנות הבאות. הנער לייב נוכח לדעת כי אפסו סיכוייו להגיע לבית הוריו לפני שבת, וכי הוא מוכרח לרדת באמצע הדרך. לשמחתו עצרה הרכבת בעיירה הסמוכה לראדין. לייב ירד מהרכבת, כיתף את צרורו ועשה את דרכו לראדין כדי לשבות במחיצת דודו זקנו, הצדיק הנודע.
הוא הגיע לביתו של "החפץ חיים" שעות ספורות לפני השבת והתקבל בחביבות על ידי הרבנית, שאמרה לו כי דודו כבר עלה לבית המדרש, שם נוהג הוא למסור שיעור לבעלי בתים לפני קבלת שבת. כאשר ראתה כי הנער עייף מאוד מטורח הדרך, הציעה לו שינוח מעט לפני שילך לבית הכנסת. לייב, שכמעט לא נרדם בלילה בגלל טלטולי הדרך וישיבתו על מושב העץ הנוקשה ברכבת, קיבל את הצעתה, השתרע על המיטה הרחבה שליד הקיר ונרדם לאחר כמה רגעים.
כאשר פקח את עיניו, ראה את דודו זקנו יושב ליד שולחן שבת כשהוא מעיין בספר כלשהו. כשהבחין "החפץ חיים" בנער שהתעורר, ברכו במאור פנים והורה לו ליטול את ידיו, להתפלל קבלת שבת וערבית, ואז לשבת עמם לאכול את סעודת השבת. כשסיים לייב את תפילתו, קרא "החפץ חיים" לרבנית, קידש על היין, ושלושתם - "החפץ חיים", הרבנית והנער הצעיר, אכלו סעודת שבת מתובלת בזמירות ובדברי תורה.
לאחר שסיימו וברכו ברכת המזון, ביקש "החפץ חיים" את סליחת האורח ופרש לחדרו לישון, ואף הנער עלה על יצועו. אבל מפני שכבר התעורר לפני שעה, התקשה להירדם שוב. הוא קם מספתו ונכנס למטבח. אש הבליחה בכירה, ולאורה ראה את השעון הקטן הניצב על הדלפק. השעון הורה על השעה ארבע. לייב התפלא. בתחילה סבר שהשעון אינו תקין ונעצר מלכת. הוא היטה את אזנו ושמע היטב את תקתוקו. "איך יתכן שהשעה כה מאוחרת?", הרהר בלבו. לאחר מכן משך בכתפיו, חזר לספה הרחבה ונרדם.
כאשר התעורר לייב כבר זרחה השמש והאירה את חדרו. הוא מצא למרגלות מיטתו קערה וספל מים. לאחר שנטל את ידיו נכנס למטבח, ברך את הרבנית ב"שבת שלום!", ואז מראה השעון צד את עינו. לייב הביט בו וראה כי המחוגים מורים על השעה שבע. הוא שאל את הרבנית:
"האם השעון תקין?"
"סבורה אני שכן", ענתה הרבנית, "זו כפי הנראה השעה, הרי הרב כבר הלך לבית הכנסת, והתפילה מתחילה בעוד שעה בערך". לייב נזכר בשעה שהורה השעון
לאחר סעודת ערבית ופנה לרבנית בתמיהה:
"אבל אמש לאחר הסעודה, נכנסתי למטבח", סיפר, "והשעון הורה על השעה ארבע. איך יתכן הדבר?" הרבנית ענתה:
"השעה היתה באמת מאוחרת מאוד כשהסתיימה הסעודה".
התפלא הנער:
"אבל הסעודה לא ארכה זמן כה רב, בערך שעה, מתי התחלנו לאכול?"הרבנית חייכה ואמרה:
"בוא ואספר לך מה קרה. כאשר הרב שב מבית הכנסת, היית שקוע בשינה עמוקה. רציתי להעירך, אבל הרב לא הניח לי באומרו שאתה מותש לבטח מן הדרך הארוכה והמפרכת. הוא הציע שנמתין עד שתתעורר לבד, אבל השעה הלכה והתאחרה. לפיכך הורה לבננו אריה לייב שיקדש ואז אני אצא ידי חובה בקידוש ושנינו נאכל וכך עשינו. הרב ישב ולמד תורה וקבענו שכאשר תתעורר, הוא יעיר אותי משנתי, יקדש עבורו ועבורך ונסעד יחד את סעודת השבת לכבודך. ואכן כך היה, התעוררת בשעה שלוש אחר חצות, הרב העיר אותי מיד וסעדנו יחדיו..."
שנים רבות לאחר מכן סיפר רבי לייב את סיפורו זה לאחיינו, וסיים באומרו:
"לולא חקרתי את תעלומת השעון, לא היתה הרבנית אומרת מאומה, וברור ש"החפץ חיים" בעצמו לא היה רומז לכלום, והמעשה לא היה נודע לעולם...".
תגיות:סיפורי צדיקיםסיפור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה