180 ספרים בפחות מ-10 שנים: ראיון עם הרב אברהם אוחיון

לפני קרוב לעשור הוא הרגיש צורך לעסוק גם בכתיבה, לצד לימוד בכולל. מאז סיפק לחנויות מעל 180 ספרים, רובם לילדים. "אינני חושב שספרים מושקעים ומוקפדים הם נחלתם הבלעדית של בעלי ממון", אומר הרב אברהם אוחיון

אא

לפני תשע שנים קמה הוצאת "יקרות", ומאז משמש הרב אברהם אוחיון סופר הבית שלה. הוא חולש על תחומים רבים, ומסְפר הספרים כבר עבר את ה-180."זכינו בס"ד להוציא לאור ספרים רבים, הנוגעים במגוון רחב של תחומים", הוא מספר. "יש לנו מגוון רחב של ספרי פרשנות ודרשנות, הנושאים אופי תורני מובהק, אך מיועדים גם למי שאינו מצוי בין כותלי בית המדרש. יש לנו ספרי עזר לקידוש והגדה, וספרים לשולחן שבת, המיועדים לכל החוגים והעדות. סדרת ספרי חינוך, וכמובן ספרוּת לילדים. כמו כן, זכיתי לחבור לכמה סופרים מפורסמים כמו קובי לוי, ולהוציא עמם ספרים".

הרב אברהם אוחיון, 36, הוא אברך ירושלמי, אב לשבעה ילדים ותושב שכונת נווה יעקב. במשך שנים חבש אוחיון את ספסלי הכולל ואף שימש משגיח ומנהל ישיבה לבעלי תשובה בירושלים. אולם, לפני תשע שנים, התעורר בו הרצון לכתוב. "חשתי צורך לשלב עם לימוד התורה את עיסוק הכתיבה", הוא מספר. "הצורך נבע מתוך היבט חינוכי, כיוון שבשנים קודמות עסקתי בחינוך ילדי ישראל, בהוראת רבותיי ובהוראת גדולי הדור שעודדוני לכך. מהם שמעתי על הצורך בהנגשת ספרי גדולי רבותינו להמון העם. ואכן, בשנים הראשונות עסקנו בעיקר בעיבוד ועריכת סדרות ממשנתם של מאורות ישראל: החיד"א, המהר"ל, המגיד מדובנא, הבן איש חי ועוד".

בעידן שבו הספרים מתחלפים מעל גבי המדפים תכופות, מה מייחד לדעתך, את הספרים שלך?

"גם בעידן שלנוּ, ניתן למצוא חידוש מרענן בספרינו. בפרט במחלקת ספרי הילדים שהיא מיוחדת במינה, ומצטיינת באיכותה ובמקוריות המאפיינת כל ספר כשלעצמו. אני משתדל להשקיע את המֵרב בציורים, בגרפיקה ובהגשה איכותית השווה לכל נפש. האידיאולוגיה שלי היא לאפשר לכלל הציבור לרכוש את הספר האיכותי במחיר עממי. כ-100 ספרי ילדים הוצאנו לאור עד היום, ביניהם: "חומשלי" שכשמו כן הוא – חומש לילדים. פתחתי דווקא בו משום שהוא ספר היסוד הממשיך את מורשת אבותינו, ומחבר את ילדינו – דור העתיד – לסיפורי התורה, ולמסורת עתיקת היומין של עמנו. הסדרה כוללת שמונה כרכים, ערוכה בלשון נעימה, ומאויֶרת באיורים יפים".

ספרי צדיקים לצאן קדושים

כמו כן, הוציא הרב אוחיון ספרי מוסר איכותיים לילדים, כמו "אורחות צדיקים לצאן קדושים", "מסילת ישרים לצאן קדושים" ו"פלא יועץ לצאן קדושים", המעוטרים גם הם בציורים המושכים את עין הילדים. "ספרים אלו הם נכס גדול להורים ולילדים, בשל העובדה שהם מעצבים את מידותיו של הילד", מסביר הרב אוחיון. "חידוש מרענן אפשר למצוא בספרי המְשלים כמו: משלילה, מְשלים לפני שינה, משל ופתגם, מְשלים לשַבת בבוקר ועוד. ספרים אלו מקנים זמן איכות להורים ולילדים, בְסיפור לפני השינה עם משל מתוק ומחְכים, והכל מתוך המקורות. ספרים אלו הפכו ללהיט, וכבר בשבועות הראשונים אזלו מן המדפים.

"גם סדרת הספרים: אמא שלי, אבא שלי, סבא שלי וסבתא שלי – נחלה הצלחה גדולה בקרב הילדים", ממשיך הרב אוחיון. "מטרת ספרים אלו היא לקרב ולחזק את הקשר של הילדים להורים, ולסבא וסבתא. את הסיפורים האלה כתבתי בהשראת חוויות שהיו לי עם ילדים בתור מלמד, ומתוך חוויות היום-יום עם ילדיי. בספרים אלו הכנסנו אלמנט חינוכי, חשוב ומעניין. במפתחות הספר תמצתְנו את המסרים החינוכיים העולים מן הסיפורים, מסרים שהם יסודות חינוך מובהקים, והצמדנו כל יסוד ואבחנה אל הסיפור המתאים. כך משמש הספר כלי עזר עבור ההורה והמחנך, בהבנת נפש הילד, ובהתמודדות עם מצבים שונים".

קשה למצוא בספרים שלך פינה שנעדר ממנה האלמנט החינוכי.

"כפי שכבר ציינתי, נושא החינוך קרוב מאוד ללבי ואני עוסק בו שנים רבות, ומכאן השילוב המובהק של האלמנט החינוכי בסדרת הספרים העוסקים בחיי המשפחה. ב"ה קיבלנו הדים חיוביים רבים לסדרת הספרים הללו, בין היתר בעקבות הקו החינוכי שהותווה בהם. אנחנו מתכוונים להפוך את הקו הערכְּי הזה לספינת הדגל בכל הקשור לספרוּת ילדים. נשתדל להפוך כל קריאת סיפור לברת-תועלת הן לילדים והן להורים. בין הספרים החינוכיים העיקריים אפשר למנות את הספר ארבעים ושמונה קנייני התורה, המסכם ומבאר את ארבעים ושמונה הקניינים המוזכרים במסכת אבות בהסבר קצר וממצֶה, בתוספת סיפור לצד האיורים המרשימים. הספר בואי שבת, שראה אור לפני כמה חודשים, מכין את ילדינו לקראת בואה של שבת המלְכה, והוספנו בו חידוש מרענן – דמויות אח ואחות, דני ודינה, המשוחחים בסופו של כל סיפור, מפיקים לקח חשוב ומתכוננים לקבל את השבת ברוגע, בשלווה ובמנוחה".

הספר שהחזיר את האב לילדיו

עוד ספר מיוחד במינו הוא "קליקטורה". "הספר חושף בפני הילדים את סודות ציור הקריקטורה, ומעודד אותם לאחוז בעיפרון, ליצור קריקטורות ולגלות את הכישרונות הטמונים בהם", מסביר הרב אוחיון. "הקליקטורה הוא פרי עטו של האמן אבישי חן, ובספר זה ניתן להבחין בסנונית ראשונה לקראת זאנר ספרי הפעלה ויצירה, שיראו אור בחודש הקרוב בעזרת ה. יש לנו גם ספרים חביבים ואינטראקטיביים לפעוטות, וזאת מתוך אהבתי הרבָה לתינוקות של בית רבן. אודה ולא אבוש: את הספרים האלו הוצאתי בעיקר בשביל הילדים שלי".

יש הדים חיוביים מהורים?

"ב"ה, התגובות החמות מגיעות כל העת. אנשים מתקשרים ומספרים בהתלהבות על שינויים של ממש שחלו אצלם בבית. דוגמה אחת הוא נהג מונית הרחוק מתורה ומצוות, שהסיע תלמיד חכם מפורסם מירושלים, תושב שכונת נווה יעקב. לאחר שהתפתחה ביניהם שיחה בענייני יהדות, אותו תלמיד-חכם, שאני מכיר, העניק לנהג את הספר פניני שולחן שבת. כעבור כמה ימים התקשר הנהג, נרגש עד עמקי נשמתו, וסיפר לו כי הספר פניני שולחן השבת עשה אצלו מהפכה! הוא ואשתו החליטו לשמור שבת. לאחר שנתיים נודע לי שאותו יהודי שומר מצוות ולומד חצי יום בכולל.

"ספר נוסף שקיבל פידבק מיוחד הוא הספר אבא שלי מתוך הסדרה המשפחה שלי. לאחרונה התקשרה אלי אישה מרוגשת עד דמעות. היא היתה קרוב לשנה בתהליכי גירושין, בעלה גר לבד והיא עם הילדים. בכל פעם שהיתה קוראת לילדים בספר אבא שלי הם היו מתרגשים, פורצים בבכי ושואלים: אמא, למה אבא שלנו לא בבית? אנחנו גם רוצים להיות עם אבא. האם היתה בוכה, ולבה נחמץ ממראה המשפחה המתפרקת מול עיניה. לאורך התקופה כולה הייתה בלבטים לגבי תהליך הגירושין, ואפילו חשבה שזה הדבר הנכון, אבל כשראתה עד כמה הילדים נפגעים, וכמה הם עלולים לסבול מכך בעתיד – התקשרה לבעלה, אמרה שהיא מוחלת לו וביקשה ממנו לחזור הביתה".

ספרי קומיקס: "תהליך מורכב ומסובך"

כפי שציינו, קצב הוצאת הספרים ב"יקרות" הוא מדהים. אני שואל את הרב אוחיון איך מספיקים את כל זה, והוא עונה: "התשובה היא – סייעתא דשמיא. הדבר אינו פשוט, וברוך ה שנותן לי כוחות לכך. למעשה, זכיתי לצוות מופלא אשר נותן כתף ומטה שכם, ומסייע לי בהוצאת הספרים. הרב הגאון רבי שאול עובדיה פתיה שליט"א עומד לימיני בעריכת הספרים בכישרונו הייחודי, בסגנון קולח ובשפה השווה לכל נפש. כמו כן, אני עובד עם צוות נפלא של ציירים מהשורה הראשונה. ומעבר לכך, אני מונע מתוך אידיאל של הפצת איכות במחיר עלות. אינני חושב שספרים מושקעים ומוקפדים הם נחלתם הבלעדית של בעלי ממון. אדרבה, אני סבור שאפשר להפיק ספרים מדהימים עבור הציבור הרחב במחירים טובים".

סדרת הספרים האחרונה שראתה אור בהוצאת "יקרות" כוללת את הספרים: "אמא שלי", "אבא שלי", סבא שלי" ו"סבתא שלי". הספר הראשון – "אמא שלי" – עוסק בקשר הייחודי שבין אמא לבניה ובנותיה. הסיפורים משלבים בתוכם ערכים נעלים וכתיבה משובחת, עלילה רכה והמון רגש. גם כאן עברו הספרים עריכת תוכן, עריכת לשון, הגהת ניקוד, ציור ועיצוב גרפי – עבודה יסודית ומושקעת. "את הסיפורים כתבתי מפרי דמיוני על פי חוויות שחוויתי עם תלמידיי וילדיי", אומר הרב אוחיון.

לאחרונה אנו עדים להתפתחות של זאנר הקומיקס, גם במגזר הדתי והחרדי. מהו השוני העיקרי בעבודה עם ספרי הקומיקס משאר הספרים?

"ספר קומיקס הוא סיפור אחר לגמרי, והתהליך בו מורכב ומסובך. רק על התהליך אפשר לכתוב ספר. הכותב והצייר נדרשים לשלב בלוליינות בין יצירה מרתקת לבין העברת השתלשלות הסיפור ופרטיו, בלי לדלג על שום פרט. לפני כשנה הוצאנו את הספר פורים מאחורי הקלעים והוא כבש את השוק. אפשר לכנותו – ספר קומיקס חלקי. הספר מתאר את מגילת אסתר בעשרות ציורי ענק, פרי מכחולו של האמן אבישי חן, והוא מופיע כעלילה מותחת, המחיה את סיפור המגילה, ומוסיפה לו דמויות רבות ומגוונות המביעות את דבריהם והגיגיהם בבועות ובהבעות. וכל זאת במהדורת ענק, אלבומית כמעט. גם הספר הבריחה מאיראן, המספר את סיפורה המדהים של משפחה יהודיה איראנית על גלגוליה השונים, ועד הסוף המפתיע, בליווי ציוריו המרתקים של דוד גולד – כבש את השוק וזכה לתהודה חיובית רבה".

היעד הבא: אנציקלופדיה וספרי מדע

לשאלתי אילו ספרים מחכים לנו בהמשך, מפרט הרב אוחיון: "כעת אנו עובדים על סדרת הענק יומן החגים שלי. בסדרה זו יופיעו ספרים על חגי השנה ומועדי ישראל, כשהם מסופרים מפיו של יוני, ילד החי בשכונה שלֵווה, ומוקף בבני משפחה וחברים. איכות הציורים וסגנון הכתיבה המיוחד יהיו הפתעה נעימה לקוראים... כמו כן, כעת אני עוסק בעיקר בזאנר חדש ומרענן לגמרי – ספרי מדע. ספר אחד בשם הממְציאים מכיל עשרות המְצאות נפלאות בליווי תמונות של הממציאים ושל ההמצאות. הספר יצא בפורמט גדול בן 250 עמודים. כמו כן, אנו עובדים על ספר בשם ותרעש הארץ, שהוא למעשה ספר המכיל את האסונות הגדולים בעולם במאה שנים האחרונות. הספר יצא בפורמט גדול ובליווי תמונות מעניינות ביותר ואף נדירות.

"הספר השלישי הוא ספר מרענן משהו... שמו יומן השנה שעברה. הספר מתעד באמצעות תמונות וכתבות קצרות את הדברים המעניינים ביותר שאירעו בשנה האחרונה, והכל כמובן מתוך היבט חינוכי, כדי ללמוד מה עלינו לעשות על-מנת שהשנה הבאה תבוא עלינו לטובה ולברכה. כמו כן, סדרת ספרים גדולה, או יותר נכון סוג של אנציקלופדיה, בשם מי, מה, למה וכמה? ובה כעשרה כרכים גדולים וצבעוניים המלאים בשאלות ותשובות שתמיד רצינו לדעת. לדוגמה אציין כמה שאלות מתוך הכרך הראשון: לשם מה נבנו הפירמידות? כמה שפות מדוברות בעולם? לאיזה גובה מסוגלים גלי הים להגיע? מהו מספר השערות שעל ראשו של אדם? וכן הלאה".

אתה עובד לא מעט עם הוצאות ספרים שלאו דווקא שייכות למגזר הדתי.

"נכון, יוצא לי לשתף פעולה עם כולם. אמנם אני אדם חרדי, אבל אני חושב שלכולנו, כלל עם- ישראל, יש ערכים משותפים רבים ויסודות איתנים ומסורתיים, שכולנו גדלים עליהם באהבה ובנועם. רב המשותף על השונה, ורב המאחד על המפריד. ערכים כמו יום השבת – יום מנוחה, אהבת ישראל, עזרה לזולת, כיבוד הורים, ערבות הדדית, התגברות על מידות רעות וסיגול מידות נעלות וערכים נאצלים – אינם פרי נחלתו של מגזר זה או אחר. כלל עמך ישראל רוחש אהדה רבה למסורת, לסיפורי התורה ולדמויות חכמינו וקדמונינו. אנחנו פונים לכל המגזרים. כתוב: והוא יושב פתח האוהל... אברהם, שהיה עמוד החסד, סיגל לעצמו את דרך האמצע, ולימדנו שצריך לעמוד בפתח האוהל - בפתח בית המדרש. להיות קשור בתורה הקדושה ובלימוד, אך במקביל – לא להחזיק טובה לעצמנו אלא להיות ערים ואכפתיים גם לאותם העומדים בחוץ. שמעתי על ילד הרחוק לגמרי מתורה ומצוות שקיבל על עצמו לקרוא בכל יום קריאת שמע בעקבות סיפור מחזק שקרא באחד הספרים. ואם כך, יהיה זה שכרנו...".

תגיות:ספריםילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה