עובדות ביהדות

בית המקדש

כ-70 שנה לאחר חורבן הבית הראשון, נבנה בית המקדש השני בידי עולי בבל, ובראשם זרובבל שהיה מבית דוד, ויהושע בן יהוצדק הכהן הגדול

אא

1. נצטווינו בתורה לבנות מקום מיוחד לתפילה, להקרבת קרבנות ולקבלת פני השכינה: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". אולם הריבוי "בתוכם" מלמד כי על כל יהודי להכין את לבו להיות מקום משכן לשכינה. "בתוכם" – בתוך כל אחד מבני ישראל.
2. המקום שנבחר לבית המקדש הוא הר המוריה בירושלים. למעשה רק 480 שנה לאחר יציאת מצרים הוקם בית המקדש במקומו הנבחר. עד אז היה משכן זמני המכונה "אוהל מועד".
3. השם "בית המקדש" מופיע לראשונה בדברי חז"ל. לרוב הכינוי בתנ"ך הוא "בית ה´". 
4. בית המקדש הראשון נבנה בשנת 950 לערך לפני ספה"נ, בידי שלמה המלך ע"ה, על הר המוריה. הוא נחרב בשנת 586 לפני ספה"נ בידי נבוכדנצר מלך בבל.
5. כ-70 שנה לאחר חורבן הבית הראשון, נבנה בית המקדש השני בידי עולי בבל, ובראשם זרובבל שהיה מבית דוד, ויהושע בן יהוצדק הכהן הגדול.
6. בית המקדש השני נבנה בתמיכתו ובעידודו של כורש, מלך פרס, והוא שופץ והורחב בידי הורדוס. 
7. בימי בית שני, החלו היוונים להתערב באוטונומיה היהודית בארץ ישראל. הם גזרו גזרות דת, התערבו בנעשה בבית המקדש וטימאו אותו באליליהם. בעקבות כך, הובילו מתתיהו ובניו את מרד החשמונאים, ובנִסים גדולים טיהרו שוב את בית המקדש, וקבעו את חג החנוכה.    
8. בשנת 70 לספה"נ נחרב הבית השני בידי הקיסר הרומאי טיטוס, בנו של אספסיאנוס קיסר.
9. בי"ז בתמוז נפרצו חומות ירושלים טרם חורבן בית שני, ובט´ באב נחרבו שני בתי המקדש. על כן קבעו חז"ל את שני תאריכים אלו לצום ולאבל על חורבן בית המקדש. 
10. על פי דברי הנביאים הקדושים, כשיבוא מלך המשיח ייבנה בית המקדש השלישי וישכין שלום בעולם. האמונה בביאת המשיח כלולה בי"ג העיקרים שבהם מחויב כל אחד מישראל להאמין.

תגיות:בית המקדשתשעה באב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה