לאישה

קודם תאהב את עצמך

אין לשער את כוח ההשפעה של הסביבה על ההערכה העצמית של האדם. המפתח, לעומת זאת, נמצא רק בידיים שלך

אא

לאחר ההכנות הרבות שעושה יעקב אבינו לקראת הפגישה עם אחיו עשיו, הם נפגשים, ונראה שעשיו – לא רק  שמוותר על רצונו להרוג את אחיו יעקב – אלא אף חפץ בקשר קרוב עִמו, ומציע להתלוות אליו. ואילו יעקב מצדו, מבקש מאחיו שלא יאט את הקצב של מחנהו, ולא יאריך את הדרך – כי הוא מטופל בילדים רכים וצאן רב.

נשאלת השאלה: האם יעקב אינו מגזים? אחרי נתק של עשרות שנים ובריחה מאחיו, סוף סוף אחיו רוצה קשר עמו, מדוע הוא מתחמק מקרבתו? והתשובה היא שאכן, הצדק עם יעקב. ילדים רכים ניתנים להשפעה בקלות רבה. הם חשופים להשפעה מהירה מאוד לטוב ולמוטב. הם נחשפים למסרים במסגרות הלימודים והחברה שבהן הם נמצאים. וכיוון שהם לומדים בדרך של חיקוי, פעמים רבות הם מאמצים התנהגויות והרגלים שליליים, ועוד יותר, אמונות שליליות.במסגרת תהליך האִימון, זיהינו אצל א´ "אמונה" (פרדיגמה) ששורשיה בילדותה המוקדמת ביותר. "אני טובה ואני בסדר רק כשאני מספיקה", היא חושבת לעצמה. אמונה זו גורמת לה לחץ נוראי, דבר המחבל בתפקודה כרְעיה וכאם, ויוצר מתח עצום בבית. כמו כן, היא תלמידה במכללה, וגם את הלימודים היא חווה כעול וכמקור ללחץ. היא תמיד מרגישה שהיא "לא מספיקה מספיק", וגם שהיא לא "מספיקה" – כלומר שאינה מספיק טובה.

היא בלחץ "בשכבך ובקומך", וחושבת כל הזמן מה היא עוד לא הספיקה לעשות, וכמה היא לא מספיק טובה. אמונה זו בדימוי העצמי נובעת מבית ההורים, שם חוותה ביקורת ונוקשוּת רבה בחינוך, ולכן אינה מרגישה אהובה ללא תנאי. יצוין כי קבלת אהבה ללא תנאי – היא צורך בסיסי של כל ילד, ותפקיד ההורה הוא לתת לו אותו, תוך שמירה על גבולות על מנת שהילד יחווה ביטחון ויציבות.

כהורים, עלינו לזכור שכל מה שאנו אומרים לילד, או על הילד, גם שלא בפניו, מגיע אליו דרך החושים הפיזיים והרוחניים. הוא קולט מי הוא בעיני ההורים שלו – האם הוא מוצלח או לא, אהוב או לא. יש לשים לב לטון הדיבור, למסר החבוי בתוכו, לתכונותיו של הילד שלנו, איך הוא עלול לקבל את הדברים ועוד.

בחזרה לענייננו, העבודה עם א´ מתמקדת באִימון ותרגול אהבה ללא תנאי שהיא לומדת לתת לעצמה. אין כל אפשרות לקבל זאת משום גורם חיצוני, רק מתוכנו פנימה. כאשר האדם לומד לאהוב ולקבל את עצמו – הוא יכול להוציא לפועל את הפוטנציאל שבו.

לשמחתי הרבה, א´ התקדמה במהירות, ותוך מספר פגישות היא עלתה על מסלול של רוגע ושלווה. היא רואה שהתפקוד שלה הולך ומשתפר, והיא מספיקה הכל בזכות העובדה שבעיניה – היא לגמרי "מספיקה". היא יודעת שלפני הכל – היא מספיק טובה כפי שהיא.

נכתב בידי ד"ר אהובה ניסן, פסיכו-כירולוגיה והעצמה אישית

תגיות:הערכה עצמית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה