סיפורי אמונה

דין תורה בעולם האמת

"התעוררתי בבהלה משנתי, ואמרתי בלבי חלומות שווא ידברו, אך בלילה השני חזר החלום ונשנה, עד שהסכמתי לדין תורה אצלך עם אותו נפטר", סיפר החסיד לרבי אהרן מקרלין

אא

עדת חסידים מחסידי רבי אהרן מצ'רנוביל, הקיפה את האורח שזה עתה נכנס ובאוזניים קשובות הקשיבו לסיפור המעשה שסיפר האורח על הרבי:

לפני כמה שנים, באחת מן החנויות בעיר ברדיטשוב, נכנס סוכן לחנות וקנה סחורות שונות לצרכי החנוונים שבעיירתו. כששילם בעד הסחורה שקנה, הוא שם את הארנק עם שארית הכסף בכיס בגדו העליון וכשפנה לצאת נפל הארנק ארצה ובעליו לא הבחין בדבר".

"אני", מספר האורח, "ראיתי זאת והרמתי את הארנק, ברגע זה התחיל לבי נוקפני: האם להחזיר את הכסף או לא. בעודני מהרהר, יצא הסוכן והלך לדרכו ואני אחריו. לפתע נעלם באחד מעיקולי הדרך ושוב לא ראיתיו.

נסעתי לביתי, וה' הצליח דרכי. השתמשתי בכסף ונעשיתי עשיר גדול. ואילו הסוכן שארנקו נאבד, חזר אף הוא לביתו, אך צרות רבות עברו עליו. בעלי חובותיו ביקשו את כספם בחזרה, כיון שהכסף שאבד לו לא היה שלו, הוא לא הצליח להחזיר להם. פרנסתו אבדה לו כיון שאיבד את אמונם של בעלי החנויות והא הלך והתדלדל עד שמרוב עוני וחוסר כל נפטר.

נשארה אשתו אלמנה מרודה, ובניו נשארו בורים, כיון שלא היה מאין לשלם שכר לימוד. עבר זמן רב, והסוכן נראה אלי בחלום וטען: "למה הרגת אותי? אשתי סובלת, היא ענייה מרודה, צרות רבות מנת חלקה, ובניי בורים, והכל בגללך. דע לך," המשיך הסוכן, "כי אני מזמין אותך לדין תורה בעולם האמת".

 * * *

התעוררתי בבהלה משנתי, ואמרתי בלבי 'חלומות שווא ידברו', אין אדם רואה בחלום אלא מהרהורי לבו, ואני הרי הרהרתי על המאורע פעמים רבות ולכן חלמתי על כך. אך בלילה השני חזר החלום ונשנה, וכן בכל לילה ולילה. ראיתי שהדבר לא נותן לי מנוח ועניתי באחד הלילות בחלום - מסכים אני לדין תורה, אבל לא בעולם האמת, כי איזו תועלת תהיה אם גם אשתי תישאר אלמנה ובני ביתי יהיו יתומים?! השיב לי הסוכן, "מסכים אני שתאמר לי היכן נלך להתדיין", ביקשתיו שימתין זמן מה עד אשר אמצא מקום והוא הסכים.

קמתי ונסעתי לצדיק רבי אהרן מקרלין והוא אמר לי שאינו רוצה להתעסק בכך, וייעץ לי לנסוע לצדיק רבי אהרן מצ'רנוביל וכך אמנם עשיתי.

הצדיק רבי אהרן מצ'רנוביל אמר לי שכשיבוא אלי בעל דיני שוב בחלום אומר לו שהדין-תורה יתקיים אצלו. ואכן אמרתי זאת לסוכן, כששב אלי בחלום, והוא הסכים להתדיין אצל הצדיק מצ'רנוביל.

הצדיק קבע יום, וליום המיועד הגעתי. הצדיק ביקש מן הנפטר שיטען טענותיו. אני לא שמעתי מה אמר הנפטר, אך הצדיק אמר לי - הנפטר טוען נגדך טענות אמתיות, שאתה גרמת לו שימות, מה יש לך להשיב על כך?

"רציתי להחזיר לו את האבדה, אך בינתיים הוא נעלם מעיני, ומה יכולתי לעשות, מאחר ולא הכרתיו ולא ידעתי מי הוא", עניתי.

שאל הצדיק: "אתה מסכים לכל מה שאפסוק?", השבתי בחיוב.

הצדיק אמר לי כי גם הנפטר מוכן לסמוך עליו ככל שיפסוק.

לאחר זמן קצר אמר - פסק הצדיק את דיני: "אתה תיסע לביתך ותעשה חשבון צדק מכל מה שיש לך, בכסף ובנכסים, מחוט ועד שרוך נעל. החצי מזה תשאיר לך, והחצי השני תמסור לאלמנה. אתה בעצמך תיסע לאותה עיירה ותמסור אותו לידה, וגם תדאג לשכור מלמדים ומורים טובים לחנך את בניו. וממחצית הכסף שלך תפריש סכום נוסף לצדקה".

חזרתי לביתי, קיימתי את כל דברי הצדיק, נסעתי לאותה עיירה ועשיתי שם כפקודת הצדיק, אחר כך נסעתי לצ'רנוביל, להודות לצדיק על כך.

"ועתה", מסיים האורח את סיפורו, "אני נוסע לביתי, ובעברי דרך ברדיטשוב נכנסתי אליכם", ובדברו הפנה את עיניו לעבר החסידים הרכונים לשמוע את סיפורו המרתק, והוסיף ואמר, עתה אני רוצה לעשות כאן, אצלכם סעודת הודאה, ובדברו שלף משקה ומיני מתיקה לכל החסידים.

תגיות:סיפורי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה