גרפולוגיה

סוד הגרפולוגיה

מהי גרפולוגיה, כיצד בדיוק היא פועלת, מה אפשר ללמוד באמצעותה, והאם מדובר למעשה בכלי לגילוי עתידות? הגרפולוגית עפרה פלס עונה על הכל

אא
ר' נחמן מברסלב כתב כבר לפני כ-200 שנה: "על ידי כתב היד יכול צדיק האמת לראות נפשו של אדם" (ליקוטי מוהר"ן קע"ג). אם כך, מהי גרפולוגיה?
 
מקור השם גרפולוגיה הנו יווני, ומורכב משני מילים: גרפו = שרטוט, לוגיה = תורה. הגרפולוגיה היא למעשה "כתב המוח". תחילת תהליך הכתיבה הוא במוח וסופו על הדף. המוח נותן "פקודה" לכתוב (סוף מעשה במחשבה תחילה), מערכת העצבים קולטת את הפקודה, הפקודה עוברת למערכת השרירים עד ליד האוחזת בעט או בעיפרון - וכותבת על הדף. יש קשר ישיר בין המוח ליד: היד היא כמו העט של המוח. כתב היד הוא למעשה ראי הנפש, והוא ייחודי לכל אדם כמו טביעת אצבע. כשאדם כותב הוא לא מודע לדרך הארוכה שהפקודה לכתיבה עוברת. בכתיבה ספונטנית הכותב חושב על התוכן הנכתב ולא על עצם הכתב, ומכיוון שזה נעשה בתת ההכרה - הכתב חושף את הלא מודע. אות בעברית היא גם סימן. האותיות בפרט והכתב בכלל הם סימנים, כמו אגרת שנשלחת הישר מהמוח. בסופו של דבר אפשר לפרש את האות, את הסימן, באמצעות הגרפולוגיה.
 
אין בגרפולוגיה ניבוי וחיזוי עתידות. מדובר באמצעי אבחון וראי לנפש האדם. באמצעות האבחון הגרפולוגי  אפשר להבין ולאבחן את אופן החשיבה של האדם - תכונות, דפוסי התנהגות, אופי וכו. כך לומדים להכיר את נקודת המבט שלו על העולם, להבין מה מניע אותו, איך הוא תופס ומפרש את המציאות, איך הוא חושב, איך הוא עשוי להגיב במצבים מסוימים ומדוע, וכן לאבחן טראומות. בכתב היד אפשר לראות גם כישורים וכישרונות, מצב נפשי, יחס להורים ולמורים, יחס לילדים, זוגיות ועוד.
 
כתב היד חושף את האמת. מדהים לגלות בכל פעם מחדש את ההבדל הגדול בין הפנים לבין החוץ. באמצעות הניתוח הגרפולוגי אפשר לראות פעמים רבות איך אנשים כל כך שונים מבפנים מהתדמית החיצונית שלהם. בעוד שתדמית חיצונית קל לזייף, כתב היד חושף את כל הקלפים. הגרפולוגיה יכולה לעזור במקרים שבהם יש צורך בבדיקת אמינות, בדיקת התאמה זוגית, הכרת אופי ואישיות, הכוונה והתאמה מקצועית, מיון והשמת כוח אדם, גרפולוגיה משפטית ועוד.
כללי הגרפולוגיה הם אוניברסליים, ולכן לא חייבים להבין את השפה שבה כותב הנבדק בכדי לבצע ניתוח גרפולוגי (למעט הכרה בסיסית של צורת הכתב בשפה הנכתבת).
 
חשוב לדעת שעל מנת לקבל אבחון רציני, לא די לבדוק רק אות אחת או סימן אחד כזה או אחר. יש להביט על כל המכלול. לאחרונה מאד נפוצים "שעשועי גרפולוגיה" למיניהם, ומבחנים עצמיים שנערכים על פי אות או ציור אחד, אבל צריך לזכור שמדובר בעיקר בבידור, ולא לייחס ל"בדיקות" הללו חשיבות רבה מדי. אי אפשר להגיע למסקנות מרחיקות לכת על הכותב בעקבות בדיקת אות אחת שנכתבת בצורה מסוימת. כדי לבצע אבחון גרפולוגי יש צורך בגרפולוג מקצועי שיודע לבצע ניתוח כתב בצורה מקצועית, תוך בדיקת מספר סימנים כגון סוג הכתב, מהירות, לחץ, שוליים, גודל האותיות וצורתן, שורות, רווחים, נטיית הכתב לימין או לשמאל, חתימה ועוד.
 
לא ניתן ללמוד גרפולוגיה במאמר קצר, אך אפשר לעשות תרגיל אינטואיטיבי קצר למתחילים.
הביטו על כתב יד, רצוי בן 15 שורות לפחות, ורצוי על דף חלק. נסו להרגיש, באינטואיציה, מה הכתב "משדר" לכם. התמקדו בכך מספר דקות. האם הוא מעביר לכם תחושה נעימה או מאיימת? האם האותיות יוצרות צורות כמו לבבות, איקסים, או אפילו "סכינים"? לכתב היד יש את השפה שלו, וכמו שדברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב, לפעמים גם דברים היוצאים מתת המודע נכנסים לתת המודע, לפיכך נסו "לקלוט" מה הכתב מספר לכם וביטחו בתחושותיכם. יתכן שתופתעו מאד מהתוצאות.
 

 

תגיות:גרפולוגיהכתב היד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה