פעילות הידברות

עונג שבת: גרסת המנחה

התוכנית עונג שבת מריצה סבב נוסף. מה הסוד של התוכנית הכובשת שהפכה בתוך שלוש שנים לתוכנית הדגל של ערוץ הידברות? שיחה עם נתי רביץ, מנחה התוכנית, ושאר הנפשות הפועלות מאחורי הקלעים

  • כ"ז חשון התשע"ד
אא

התאורה מכוונת. המיקרופון דולק. השולחן ערוך. האורחים סביבו. נתי רביץ מיישר את הצווארון. הבמאי צועק אקשן, והמצלמה מתחילה בן רגע לצלם. העונה השנייה של עונג שבת, סוף סוף, יוצאת לדרך. עונג שבת, שהתחילה דרכה לפני שלוש שנים כתוכנית אירוח שנתית מצאה עצמה תופסת תאוצה והופכת די מהר להיות תוכנית הדגל של ערוץ הידברות. משהו בכנות ובמשפחתיות שלה כבש את לב הצופים, שמצאו עצמם ממתינים לה בדריכות, ולאחר מכן מציפים את משרדי הערוץ בבקשות בלתי פוסקות לעונה שנייה. ואף שלא היה בתכנון לצלם אחת כזו, מנהלי הערוץ נעתרו לבקשות הצופים והחלו להתניע עונה חדשה. מה לא עושים בשבילכם?

איך נולד הקונספט? דבורה פרקש, מנהלת פיתוח התוכן בערוץ הידברות, משיבה: "חשבנו רבות איך לשקף על המסך את האווירה המיוחדת של שולחן השבת, כמו כן איך להעביר לצופים, מעבר לנגיעה במסורת, תובנות עמוקות על פנימיות התורה. בקונספט הזה ובאווירה חמה של הידברות ואחדות סביב השולחן של אורחים מגוונים  מכל קצווי הקשת בעליי זיקה לנושאים המדוברים, שירים וזמירות שבת, דבר תורה מפי ילד כפי שמקובל בסעודת השבת, נוצר תמהיל נכון של תוכנית מעניינת, ערכית וכיפית כאחד .כל זה כאמור בהגשתו החיננית האישית והמיוחדת של נתי".

נתי רביץ לעולם לא ישכח את היום שבו תיקי וידס, מנהלת התוכניות של ערוץ הידברות, התקשרה להציע לו להנחות את התוכנית. "בדיוק עברתי אז תהליך מסוים של התחזקות שבעקבותיו התקשר אלי חבר ואמר לי שמע אתה חייב לראות ערוץ 97. שאלתי אותו מה זה הערוץ הזה?, והוא הסביר לי שזה ערוץ יהודי שיש בו הרצאות מרתקות. צפיתי בערוץ ואמרתי וואלה, מדליק, אני חייב לעשות איזה שיתוף פעולה עם הערוץ הזה. לא עברו שבוע שבועיים ופתאום אני מקבל טלפון מהערוץ, מתקשרת אלי תיקי ואומרת שלום, מדברים מערוץ הידברות, יש לנו הצעה מעניינת עבורך, אנחנו מתכננים להעלות תוכנית חדשה, וחשבנו שאתה מתאים להנחות אותה.... אני מתחיל לצחוק, היא לא מבינה למה. אני מספר לה את הסיפור.

"הגעתי למשרדי הידברות, בניין מתפורר בבני ברק, אבל כשנכנסתי פנימה, התחושה הייתה שזה סוג של בית. אנרגיה של אנשים שכל רצונם לעשות טוב. ניגשנו לצלם את התוכנית בלי שיש לנו מושג מה אמור להיות שם. ידעתי רק שאני צריך למלא שעה של שיחה עם רב ואורחים מתחלפים. אנחנו מצלמים את התוכנית, מסיימים, ופשוט קולטים שיש לנו תוכנית אמיתית ביד. פשוט שעה של שיחה ביתית, חמה ומרתקת. תיקי אמרה אז בסיומו של יום הצילומים אתה יודע מה עובר הכי חזק מהתוכנית? אהבה, ואני זוכר שעניתי לה אם אנחנו מצליחים לשדר אהבה בכלי הכי משחית שיש, אז ניצחנו, זו תחילתה של מהפכה. וכזו היא עונג שבת, מהפכה של ממש".

מהי בעצם תוכנית "עונג שבת" בשבילך?

"עונג שבת בשבילי הוא הדבר הכי מיוחד שעשיתי עד היום מבחינת תוכן, משום שקודם כל אני לא סתם מנחה, אני מארח. אני מאד מתחבר לתוכן. אני לא משחק דמות כמו שהייתי רגיל עד היום, זה אני ממש. כשאנשים ניגשים אלי ברחוב ומחמיאים לי איזה יופי של תוכנית, איזה חיזוקים, איזה חידושים, יש משהו בתגובות לתוכנית הזו ששונות מכל התגובות שקיבלתי עד היום לדברים שעשיתי, ולתפקידים, גם אם מכובדים מאד, שגילמתי. לגלות פתאום שקבוצה של חברה חילונים יושבים ומתכנסים לראות את התוכנית יחד, או קיבוצים שהתחילו לשמור שבת, דברים באמת חריגים, זה מרומם את הנפש. ולא מדובר רק על שטחי הארץ, יש גם תגובות מחו"ל, מקנדה, מארגנטינה... זה מטורף.

גם כל החיבור, כל העשייה, באה ממקום אחר, אצל כל אנשי הצוות, כי החיבור הוא ממקום אישי ואמוני, לא מתוך מקום של רייטינג נטו. מטרת העל היא להגיע לכמה שיותר לבבות, אין פה שיקולים מסחריים. האתגר המרכזי של התוכנית הוא, בסופו של דבר, לגרום ליהודי להרגיש שהוא זכה להיות יהודי".

יש תוכנית שריגשה אותך במיוחד?

"זה יישמע קצת קלישאתי, אבל כל תוכנית מרגשת אותי מאד. תוכנית עם איכות של אנשים, שכל אחד גורם לי להרגיש כמה אני קטן לעומתם. הרב הנפלא, אפילו הילד מביא הברקות... מדהים. כל תוכנית היא זכות מאד גדולה בעבורי. הייתה תוכנית שאחי ואבי באו להתארח, זה מאד ריגש אותי. מבחינת אורחים, באחת התוכניות האחרונות התארח תום פרנץ, גר צדק וזוכה מאסטר שף, והסיפור האישי שלו מאד ריגש אותי. התהליך האישי שלו לשנות את כל חייו מקצה לקצה ממש מעורר השראה.

"אחד הדברים היפים שהתגבשו מהתוכנית, ויצאו ממנה החוצה לחיים עצמם, הוא ישיבת האמנים, קבוצת לימוד בהנחיית הרב יצחק גבאי, רב העונה הראשונה של התוכנית, שמתכנסת ללמוד ביחד גמרא. על חברי הקבוצה נמנים, בנוסף לנתי רביץ, גם קובי אפללו, דוד דאור, השדרן מושיקו שטרן, תומר מתנה ויהודה מסס, שהחליטו לתרגם את התוכנית למציאות. אחת הפסגות של מיזם זו הייתה הופעה שנקראה "שירת רבים" שהתקיימה ברידינג 3 בנמל תל אביב", נתי מספר. "כולנו יחד, עם הרב זמיר והרב גבאי, התכנסנו להופעה שמבטאת את החיבור והקרבה שלנו למקורות. היה אפשר לראות שם דתיים, חילונים, גברים, נשים, אוכלוסיה מכל הצבעים, הגוונים והמינים, שעמדו על הרגליים בצפיפות רבה. זה היה מדהים. אחרי ההופעה לא היה אפשר להירגע מרוב העוצמות שהיו שם".

הקונספט של התוכנית הוא כזה: נתי רביץ, רב, ילד, אישיות ציבורית-עסקית ואמן, יושבים מסביב לשולחן אחד ומשוחחים בשיחה הכי ישראלית והכי עכשווית על פרשת השבוע. אוה הכמיאן, עורכת התוכנית, מספרת: "הנחייתו הכובשת של השחקן נתי רביץ, השיחות שמתפתחות במהלך התוכנית על משמעות החיים והשבת, על המקצוע ועל אמונה, השירים סביב שולחן השבת, הפנינים שמביא איתו הרב אלי עמר על הפרשה, וכמובן הקשת הרחבה של האמנים המתארחים סביב השולחן כמו קובי

אפללו, שמיל בן ארי, דני שטג או טל שגב, או אישי ציבור אחרים, הם אלה שצובעים את התוכנית בגוון ייחודי והופכים את נוסחת הפאזל הזה למנצחת". סוד הקסם של התוכנית, בעיניה, פשוט: "היופי של התוכנית הוא ביכולת של האורחים שבשגרת היום יום שלהם מנהלים חברות ענק, אנשי תקשורת ואישי ציבור מובילים, להתחבר לנקודה היהודית שלהם, להיזכר בשירי השבת בבית אבא, להעלות חוויות ערכיות ולגעת במקומות הרוחניים הכי אישיים שלהם, להתרפק על אירועי הפרשה ולקחת מזה כלים ותובנות מעשיות גם לחיים הפרקטיים שלאחר התוכנית".

תגיות:נתי רביץעונג שבתערוץ הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה