חדשות בעולם

ברזיל: מועמד הימין השמרני ניצח בבחירות לנשיאות

ז'איר בולסונארו, המכונה "טראמפ של ברזיל", גבר על מועמד השמאל פרננדו חדד. הוא התחייב בעבר להעביר את שגרירות ברזיל מתל אביב לירושלים

בולסונארו (צילום: שאטרסטוק)בולסונארו (צילום: שאטרסטוק)
אא

מהפך: מועמד הימין השמרני בבחירות לנשיאות ברזיל, ז'איר בולסונארו, ניצח את הסיבוב השני בבחירות ויכהן כנשיאה הבא של ברזיל. בולסונארו בן ה- 63 גבר על פרננדו חדד, מועמד "מפלגת הפועלים" (PT) השמאלית, ששלטה במדינה ב- 13 מתוך 15 השנים האחרונות. על פי התוצאות שפורסמו הלילה (שני), הוא זכה ב- 55.2% מהקולות לעומת 44.8% שקיבל יריבו.

הרקע למהפך בדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם הינו פרשת שוחד שלטונית שטלטלה בשנים האחרונות את המדינה, ששלחה את הנשיא לשעבר לולה דה סילבה ל- 12 שנות מאסר בכלא. לכך יש להוסיף את המיתון העמוק בו שרויה ברזיל והפשיעה האלימה הגוברת ברחובותיה. בולסונארו, בעברו איש צבא וחבר קונגרס במשך שבע קדנציות, הבטיח במהלך מערכת הבחירות להילחם ביד קשה בפשע ו'לנקות' את הפוליטיקה מהשחיתות העמוקה שדבקה בה. למרות הפופולריות הגדולה לה זכה, הוא מעורר חששות בחוגים שונים בברזיל, בשל התבטאויות שלו נגד נשים ומיעוטים, ובשל אהדתו למשטר הדיקטטורה הצבאי ששלט במדינה בין השנים 1985-1964 – משטר הזכור לשמצה בשל השימוש שעשה בעינויים כנגד מתנגדיו מהשמאל. רבים רואים בבולסונארו את המקבילה הברזילאית של נשיא ארצות הברית – "טראמפ של ברזיל", כך הוא מכונה לא אחת, והוא גם ידוע כמעריץ של דונלד טראמפ. מתנגדיו טענו כי אם יעלה לשלטון הוא עלול לפגוע בזכויות אדם ובחופש הביטוי.

בנאום ההכתרה שנשא לאחר נצחונו הסוחף, הבטיח בולסונארו לכבד את עקרונות הדמוקרטיה, לפעול בהתאם לחוקה ולהגן על החופש, אך הבהיר כי הוא עומד לסטות באופן חד ממדיניות השמאל בה צעדה ברזיל במשך קרוב לעשור וחצי. "אנחנו הולכים לשנות את גורלה של ברזיל", אמר. הוא חזר על הבטחותיו לעקור מהשורש את השחיתות ולמגר את הפשע תוך שימוש ביד משטרתית תקיפה. בולסונארו עצמו נדקר בחודש שעבר במהלך עצרת בחירות ונפצע קשה. בחודש דצמבר הוא יצטרך לעבור ניתוח.

נשיא ארצות הברית התקשר לבולסונארו ובירך אותו על נצחונו. בהודעה שפורסמה על ידי הבית הלבן נאמר כי השניים סיכמו לשתף פעולה.

ולנקודה הישראלית: בולסונארו נחשב לאוהד של ישראל ולתומכה הנלהב. הוא הבטיח בחודש אוגוסט לסגור את השגרירות הפלסטינית בברזיל: "האם פלסטין היא מדינה?", שאל רטורית, "היא לא מדינה, ולכן לא צריכה להיות לה שגרירות". הוא אף הוסיף: "אתה לא נושא ונותן עם טרוריסטים". בשנת 2010, בתקופת נשיאותו של איש השמאל דה סילבה, ששמר על קשרים טובים עם איראן, ברזיל הכירה במדינה פלסטינית ותרמה 10 מיליון דולר לחמאס. יורשתו של דה סילבה, דילמה רוסוף, המשיכה את הקו האנטי-ישראלי של קודמה, עד שהודחה ב- 2016 על ידי הסנאט הברזילאי.

בדומה לטראמפ, בולסונארו הבטיח כי אם ייבחר לנשיא, הוא יעביר את השגרירות הברזילאית מתל אביב לירושלים. הבטחת בחירות זו תעמוד כעת למבחן המציאות. ב"כאן חדשות" מדווחים, מפי גורם המקורב לנשיא הברזילאי הנבחר, כי הוא אכן רוצה להעביר את השגרירות, וצעד זה יישקל. עם זאת, הגורם ציין כי בולסונארו יצטרך לקחת בחשבון שיקולים שונים, ביניהם החשש לפגיעה במסחר הענף בשווי מיליארדים שברזיל מקיימת עם מדינות ערב.

תגיות:מהפךברזיל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה