חדשות בארץ

ועדת השרים לחקיקה אישרה: עונשם של מחבלים לא יקוצר בשליש

באם הצעת החוק תאושר על ידי הכנסת, יימנע בין היתר שחרורו המוקדם של חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס (הרשימה המשותפת), שנידון לשנתיים מאסר לאחר שהורשע בהברחת טלפונים סלולריים וחומרים כתובים לאסירים בכלא קציעות

בית הסוהר "עופר" לאסירים ביטחוניים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)בית הסוהר "עופר" לאסירים ביטחוניים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (ראשון) הצעת חוק שתמנע את שחרורם המוקדם של מחבלים ואסירים ביטחוניים ותשלול מהם את האפשרות לניכוי שליש מעונשם.

את ההצעה יזם חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו), וזאת לאור פרסומים על שחרורם האפשרי של מספר אסירים ביטחוניים לאחר ניכוי שליש. בעקבות אישורה בוועדת השרים, ההצעה תעלה ביום רביעי הקרוב לקריאה טרומית. אם היא תעבור בשלוש קריאות – יימנע, כאמור, שחרורם המוקדם של אסירים ביטחוניים.

אחד המקרים הקשים שעלו לאחרונה בתקשורת בהקשר של האפשרות לשחרור מוקדם של מחבלים נוגע לפיגוע בו נרצחה בשנת 2005 קטי דוד הי"ד. שני ערבים-ישראלים, תושבי באקה אל-גרביה, נידונו למאסר עולם בתוספת חמש שנות מאסר. בחודש אוגוסט השנה התברר לבני משפחתה של קטי כי הוחלט לקצוב את עונשו של אחד המחבלים ל- 33 שנה, כך שבעוד 12 שנים – לאחר ניכוי שליש על התנהגות טובה – הוא יוכל לצאת לחופשי. בראיון לערוץ 20 סיפר צבי דוד, אביה של קטי, כי הרצח הרס את משפחתו, בעוד המחבל זוכה לתנאים: "הוא משתחרר לחופשות, לא שללו לו את האזרחות, הוא מקבל תגמולים מביטוח לאומי. באיזו מדינה קיים דבר כזה?". דוד הוסיף וקרא לגרש את המחבל ללבנון או לעזה.

בחודש שעבר התפרסם כי ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר החליטה לנכות שליש ממאסרם של שני סייענים שהסיעו שלושה מחבלים בדרכם לבצע פיגוע בשער שכם בירושלים. בפיגוע, שהתרחש ב- 16 ביוני 2017, חוסלו המחבלים, אך אחד מהם הספיק לדקור את לוחמת מג"ב הדס מלכא הי"ד, והיא נפטרה לאחר מכן מפצעיה. אחד הסייענים, שנידון ל- 16 חודשי מאסר, שוחרר למעשה מהכלא שלושה חודשים קודם לכן, מבלי ליידע את בני משפחתה של הדס. הוריה, דוד וגאולה, פנו לבית המשפט בבקשה שלא לאשר את קיצור עונשו של הסייען השני, שנידון ל- 14 חודשי מאסר. לפני כשבועיים וחצי (11 באוקטובר) ביטל בית המשפט המחוזי את החלטת ועדת השחרורים. בראיון לגלי צה"ל אמר אביה של מלכא: "הצדק המינימלי נעשה מבחינתנו, אבל ברמת המקרו יש לנו בעיה עם רף הענישה, ואת זה צריך לתקן".

חבר הכנסת עודד פורר אמר, לאחר אישור הצעתו בוועדת השרים לחקיקה, כי "לאפשר לאסירים ביטחוניים קיצור שליש, דוגמת הרצון לקצר את המאסר לשותף שסייע לרצח הדס מלכא, זה מצעד איוולת שחייבים לעצור בהקדם". לדבריו, "אסירים שפשעם נבע משנאה תהומית, ממניעים גזעניים ולאומניים, אינם אמורים לקבל זכויות יתר כדמות לימודים אקדמאיים וטלוויזיה בכבלים, בדיוק כפי שאינם אמורים ליהנות מקיצור שליש מעונשם".

שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהביע את תמיכתו בחוק, אמר: "לא מתקבל על הדעת שמחבלים מורשעים ייהנו מקיצור שליש. זה אבסורד ואסור להשאיר את זה אפילו לשיקול הדעת של ועדות השחרורים".

באם הצעת החוק תאושר, יימנע גם שחרורו המוקדם של חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס (הרשימה המשותפת). גטאס מרצה, החל מיולי 2017, שנתיים מאסר בפועל, לאחר שהורשע בהברחת טלפונים סלולריים וחומרים כתובים לאסירים בכלא קציעות.

תגיות:שב"ספיגוע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה