חדשות בעולם

ג’לטין חזיר נמצא בחיסונים נגד שפעת בבריטניה, ולא תאמינו איך זה קשור אלינו 

גילוי מסעיר בבריטניה: שלושה חיסונים ששווקו על ידי חברה 'צמחונית' נמצאו כמכילים ג'לטין חזיר. מה הדין של החיסונים הללו לגבי יהודים? הרב ירון אשכנזי, המנהל הרוחני של 'קו ההלכה' בהידברות, משיב 

אא

על פי דיווחים שהתפרסמו לפני זמן קצר ברשת BBC הותר לפרסום כי ג'לטין חזיר נמצא בשלושה חיסונים נגד שפעת בבריטניה, שמי שעומדת מאחוריהם היא יצרנית שמגדירה עצמה כ'צמחונית'. לאחר הפרסום, התבטא נציג המרכז לבריאות הציבור במדינה ואמר כי מדובר בג'לטין שמשמש לייצוב, וכי פיתוח חלופה היא עד כדי כך מסוכבכת שהוא לא רואה איך "זה יכול לקרות".

סערה רבתי מתחוללת כעת סביב הנושא בבריטניה, ובתוך כך מתפרסמות תגובות של סוכנויות ממשלתיות שונות שאומרות כי מדובר בג'לטין על בסיס 'מטוהר מאוד שמיוצר תחת תקנות היגיינה ובטיחות קפדניות'. דוברת השירות לבריאות הציבור באנגליה (England Public Health) אמרה כי השימוש בג'לטין בחיסונים נגד שפעת מספק את ההגנה הטובה ביותר מפניה, בהיותו שומר על הוירוס יציב. 

שלושת החיסונים שמכילים את ג'לטין החזיר הם: 

Fluenz Tetra - חיסון שניתן דרך ריסוס באף, ומגן על ילדים מפני שפעת.

MMR VaxPro - חיסון אשר מגן מפני חצבת, חזרת ואדמת.

Zostavax - זריקה להגנה על האוכלוסייה המבוגרת כנגד שלבקת חוגרת.

 

"להתייעץ עם הרופא ולעשות החלטה מושכלת"

כל שלושת החיסונים הללו נכללים בתוכנית החיסון הלאומית וניתנים בכל רחבי בריטניה, אך לאחרונה קמה תביעה של אחד ההורים, מוסלמי תושב בריטניה, שטען כי כבודו נפגע כתוצאה מהשימוש בג'לטין חזיר שניתן בתרסיס אף. בראיון לכתבת שרה ג'נקינס מה-BBC סיפר הלה כי רופא המשפחה שלהם סיפר לאשתו על ה'מרכיב הסודי' של החיסונים, כשלקחה את ילדיהם להתחסן. כששמעה זאת, סירבה לחסן את הילדים, היות וגם הדת שלהם אוסרת על אכילת חזיר. 

בעקבות המהומה שקמה סביב הנושא, הגיבה גם המוצעה המוסלמית בבריטניה ואמרה כי "החיסונים הללו אינם מותרים באסלאם, אלא אם כן חייהם של בני האדם בסיכון ואין שום תחלופה אחרת". ד"ר שוגא שאפי, יו"ר ועדת המחקר והתיעוד במועצה אמר כי "צריך לעבוד יותר על אלטרנטיבה ולמצוא פיתרון לטווח הארוך, כדי לענות על הצרכים של כל העם. אני קורא לכל מי שמודאג מהשימוש בג'לטין בחיסונים, להתייעץ עם הרופא ולעשות החלטה מושכלת", סיכם. 

ומה הדין לגבי יהודים? מארק פרייזר, דובר משרד הרב הראשי בבריטניה, אמר כי "חיסונים המכילים ג'לטין חזירי לא מהווים בעיה עבור הקהילה היהודית, כי הם לא ניתנים בבליעה". 

 

האם לנו כיהודים מותר לצרוך חיסונים שיש בהם ג'לטין חזיר?
 

הרב ירון אשכנזי, המנהל הרוחני של 'קו ההלכה' בהידברות, וראש כולל בירושלים אומר כי הטענה הזו צודקת, ונאות להסביר לנו גם מדוע. 

לדבריו, כשמדובר במה שההלכה מגדירה 'דבר איסור' - יש כאן כמה וכמה צדדים שהיהדות לוקחת בחשבון, ולהבדיל מהמוסלמים - האיסור אינו גורף. "הכלל ההלכתי אומר שאם מדובר בחולה שיש בו סכנה, ושהרופאים מגדירים אותו ככזה - מותר לתת לו את דבר האיסור בכל אופן שהוא, כולל באכילה", מסביר הרב. 

ומה עם חולה שאין בו סכנה?

"אם מדובר בדבר שהצריכה שלו נעשית שלא כדרך אכילה, כדוגמת כדור שבולעים, אז עקרונית זה אסור - אך לעתים נתיר אותו בצירוף של צדדים נוספים, וכל מקרה לגופו. כשמדובר בחיסון שניתן דרך הדם, גם בחולה שאין בו סכנה - הדבר מותר, וזה מופיע בשולחן ערוך יורה דעה סימן קנה, סעיף ג'".

לשאלתי מה לגבי הג'לטין עצמו, מסביר הרב אשכנזי כי כאן נחלקו הפוסקים. "יש המתירים, ויש שלא. הרב עובדיה והרב צבי פסח פראנק התירו את הג'לטין לכולם היות והוא נצרך 'שלא כדרך הנאה', וגם משום שתהליך הייצור שלו הופך את דבר האיסור לפגום".

מה הכוונה?

"כדי לייצר ג'לטין לוקחים עצמות של חיות טמאות בדרך כלל, ומכניסים אותן לאמבטיה כימית עם סודה קאוסטית - שבעצם מכלה עד היסוד את העצמות, מקלקלת ופוגמת אותן ומאפשרת ליצרנים לקחת מתוך זה רק את מה שהם צריכים".

אז איפה הבעיותיות כאן בעצם, ולמה הפוסקים נחלקים ביניהם בסוגיה הזו?

"הבעייתיות היא שגם אם זה מתקלקל, זה לא הופך את זה למהדרין. אנשים לא מודעים לכך, אבל הרבה פעמים הג'לטין מכיל רגלי חזירים, ולכן פוסקים רבים פוסלים אותו. פעם שוחחתי עם הרב מוטי הסופר, שהוא למעשה הכימאי של הכשר הלב לנדאו, והוא סיפר לי שהיום לא מייצרים ג'לטין פגום בתהליך שהזכרתי, וממילא היום צריכים לבדוק כל דבר לגופו כדי לא להיכשל בזה.

"כשהג'לטין אינו פגום, רוב הפוסקים אינם מתירים אותו כי זה אומר שדבר האיסור לא התבטל ממנו. הפוסקים נחלקים כי אם הוא ניתן כדרך אכילה - הדבר אסור, ושלא כדרך אכילה מותר". 

הרב מסכם ואומר כי צריך לדעת שהג'לטין קיים לא רק בתרופות כי אם גם בסוכריות וממתקים ומוצרים שונים שמגיעים בפרט מחו"ל, ששם הפיקוח בנושא עדיין טעון שיפור ו"צריך לקחת את זה בחשבון", כדבריו. 

ליצירת קשר עם הכותבת אפשר לפנות במייל shira@htv.co.il

תגיות:הלכהשפעתחיסוןחזיריהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה