דמויות ביהדות

רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל: 10 עובדות לדמותו הגדולה

מקבץ עובדות לדמותו הגדולה של רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל, רבה של מרוקו

  • י"ב חשון התשפ"ב
מקנס, מרוקו (צילום אילוסטרציה: shutterstock)מקנס, מרוקו (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

1. הרב רפאל ברוך טולידאנו היה רבה של מרוקו. בהיותו בן 18 התמנה לדיין בעיר מקנס. לאחר פטירת אביו, נתמנה לראש אב בית הדין ולרבה הראשי של מקנס. בתפקידו זה קיבל ממלך מרוקו חסן השני את עיטור "וויסאם עלאוית", ומהממשלה הצרפתית קיבל את עיטור לגיון הכבוד.

2. הרב רפאל ברוך טולידאנו הקים במקנס מוסדות צדקה וחסד: 'ביקור חולים' - אשר הגיש סיוע רפואי בחינם לעניים, 'דובב שפתי ישנים' - בית דפוס שהוציא לאור ספרים של חכמי מרוקו, 'שובו בנים' - תנועה לחיזוק רוחני, 'מלביש ערומים' - הספקת ביגוד לעניים ולנזקקים, ו'מוהר הבתולות' - סיוע לחתנים ולכלות. כמו כן, הקים הרב ישיבה לבני הכפרים והעיירות הסמוכות למקנס, ודאג בעצמו למחסורם של התלמידים, החל בביגוד ומזון וכלה בטיפול רפואי. מדי יום מסר שיעורי תורה בבית מדרשו במקנס לפני כ-150 משתתפים, ובימי שישי היה מחלק לעניים את הכספים אשר גבה במהלך השבוע מתושבי העיר.

3. הרב טולידאנו חיבר את הספר 'קיצור שלחן ערוך השלם' לפי מנהג מרוקו. בספר מופיעים גם פיוטים שכתב, והידוע בהם הוא 'אשורר שירה לכבוד התורה'.

4. מדברי הרב בספרו: "ישתדל אדם תמיד להתפלל בבית כנסת עם הציבור, שתפילת הציבור נשמעת תמיד: אפילו היו בהן חוטאים, אין הקדוש ברוך הוא מואס בתפילתן של רבים. לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור, ולא יתפלל יחיד כל זמן שיכול להתפלל עם הציבור. אם הוא אנוס, שאינו יכול לבוא לבית הכנסת, יכוון להתפלל בשעה, שהציבור מתפללים תפילת שמונה עשרה ברכות".

5. עוד מדבריו: "ישתדל ההולך, שיעשהו אדם אחר, שליח לדבר מצווה, או יקח איזה מטבע, ויעשה בו סימן ויאמר - לכשאבוא למקום פלוני אתן זה לצדקה, לעילוי נשמת רבי מאיר בעל הנס, עליו השלום".

6. "ועל ידי התעניות, שתיקנו רבותינו זכרם לברכה, אנחנו זוכרים מה שעבר עלינו, ויודעים שעוונותינו הביאו עלינו הגלות הזאת, ולולי זאת היינו שוכחים מה שעבר עלינו ולא נשוב בתשובה. אבל על-ידי התענית של כל שנה ושנה, אנחנו זוכרים ויודעים, שתקנתנו היא התשובה, והיא הרפואה לכל מחלותינו, ועל ידה נזכה לכל טוב בעולם הזה ובעולם הבא, ונזכה לראות ביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן".

7. עוד מורה הרב להשתדל לפחות פעם בשנה, לקיים הפרשת חלה. כה דבריו: "בזמן הזה, שלוקחים מן המכולת לחם אפוי, תשתדל האישה, לפחות פעם אחת בשנה, לקנות קמח שיהיה בו שיעור הפרשת חלה, ותקיים היא בעצמה הפרשת חלה בברכה".

8. הרב וואזנר הספיד את הגאון ר' רפאל ברוך טולידאנו זצ"ל, אמר שדירתו היתה צמודה לדירתו, ובכל לילה בשעת תיקון חצות היה מתפלל שיזכו שכל צאצאיו ילכו בדרך ד' והיה מזכיר בן בן נכד נכד, והיה בוכה בדמעות שליש על כל אחד ואחד. אכן, זכה הרב שרבים מצאצאיו יהיו גדולי עולם.

9. הרב רפאל ברוך טולידאנו נפטר בי"ח בחשוון בשנת תשל"א (1971), ונקבר בבני ברק. צאצאיו הקימו מוסדות תורה על שמו: ישיבת 'חזון ברוך' בצרפת, ישיבת 'אור ברוך' בירושלים וקהילת 'עטרת ברוך' בבני ברק. 

10. בין צאצאיו המפורסמים הם: בניו הם הרב יוסף טולידאנו והרב יעקב טולדנו. חתניו: הרב שלמה טולדנו, הרב יוסף טולדנו, הרב דוד צבי מרצבך. בין נכדיו: הרב נסים טולדנו, חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, והרב גבריאל טולדנו זצ"ל, ראש ישיבת "אור ברוך" בירושלים ועוד.

תגיות:מרוקוהרב רפאל ברוך טולדנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה