כתבות מגזין

רן ובר בסדנת כתיבה אינטרנטית: "אם היו אומרים לי לפני 15 שנים שאוציא ספר – זה היה נראה לי הזוי"

חולמים להוציא ספר או לכתוב סיפור, ואינכם יודעים איך לעשות זאת? חוששים מהכמות העצומה של הספרים שיוצאים לאור מבלי שהם ערוכים ומוגהים? רן ובר מסביר את תופעת ריבוי הספרים, וגם חושף את הסדנה החדשנית בקמפוס היהודי

רן ובררן ובר
אא

אם הזדמן לכם לעקוב אחר הספרים שיוצאים לאחרונה לשוק, בוודאי שמתם לב שהכמות היא עצומה. עשרות ספרים חדשים רואים אור מידי שבוע, והוצאות הספרים מדווחות על ריבוי של כותבים, הרבה יותר מכפי שהיה אי פעם.

"בשנים האחרונות קרתה מהפיכה בתחום הכתיבה", מסכים הסופר רן ובר. "זו מהפיכה שהולכת ומתעצמת. אם בעבר כתיבת ספר והוצאתו לאור היו נחלת בודדים ורק דרך הוצאות ספרים גדולות, הרי שכיום כבר רבים למדו את השיטה ויודעים להוציא את הספרים שלהם באופן עצמאי או דיגיטאלי, מה שאומר שהעלויות נחסכות לאין ערוך. הם בעצם שינו בכך את כללי המשחק, וכיום כל אחד שרוצה יכול להוציא ספר בצורה כזו או אחרת, בכוחות עצמו".

התוצאה, לדבריו של ובר, היא שניתן לראות כי יש כמות אדירה של אנשים שעד היום היו מנועים מלהוציא ספר, ואילו כיום הדבר מתאפשר להם בקלות. "זה יכול להיות ספר עם סיפורים קצרים או ספר מתח, ספר עיוני כמו חידושי תורה ורעיונות מתחום ההגות או ספר אישי שמיועד לכמות קטנה של קוראים, כמו סיפור משפחתי, וכדומה. התחום נפרץ לגמרי".

וזה טוב או רע?

"יש כאן כמובן את הצד החיובי, כי אנשים יכולים לבטא את עצמם יותר, ולהוציא את כוחות הנפש הקיימים בתוכם. אבל קיים גם צד נוסף, שכדאי להפנות לו תשומת לב, כי צריך לזכור שבעבר, כשהיו רק הוצאות ספרים גדולות, תשומת הלב שהופנתה לכתיבה הייתה הרבה יותר גבוהה והרף להוצאת הספר היה גבוה מאוד. הסופר ידע שהוא מוכרח להתאמץ יותר בכתיבה עצמה וגם הושקע זמן רב בעריכה, בין אם לשונית, ספרותית או הגהתית.  הסינון הזה גרם לכך שהספרים שראו אור היו רק הטובים ביותר. כעת ישנם תכנים לא מעטים שיוצאים לאור מבלי שנעשתה בהם עריכה מספקת ולעתים גם לא מושקעת בהם חשיבה לגבי מבנה, דמויות, או עלילה".

 

הבעיה: מחסור בקורסים מותאמים

בדיוק לתוך הנקודה הזו נכנס רן ובר. ובר עצמו התחיל לכתוב לפני מעט יותר מעשור, אחרי תהליך של חזרה בתשובה. "הספרים שכתבתי נבעו בעיקר מהרצון שלי לשתף רעיונות ותובנות רוחניות שאני לומד ומלמד, בצורה שתהיה נגישה לכל יהודי", הוא מסביר. "כששואלים אותי למי אני כותב, אני בדרך כלל עונה בחיוך: 'לעצמי של לפני חמש עשרה שנה'. זוהי האמת לאמיתה, כי באמצעות הספרים אני מנסה לפנות בדיוק לבחור שאני הייתי לפני חמש עשרה שנה, עם תהיות, שאלות ומחשבות. אני מנסה לתת לאותו בחור עומק רוחני, תשובה, שמחה ואהבה. לחבר אותו באמצעות הספרים אל המסורת ואל פנימיות התורה".

כאשר החל רן ובר לכתוב לפני עשור, הוא נתקל בחיסרון גדול של כלים מעשיים שיסייעו לו להוריד את הרעיונות הגדולים שהיו לו אל המציאות. "היו לי שפע של רעיונות, אולי אפילו עודף", הוא מסביר, "אבל רבים מהם לא יצאו לאור, כי הרגשתי חסר גדול במיומנות המקצועית. מצאתי את עצמי כשאני יושב ומנסה ללמד את עצמי איך לכתוב. עשיתי זאת באמצעות למידה עצמאית, קריאת מאמרים מכל מיני סוגים, עבודה עם מומחים לשוניים ספרותיים ועורכי ועורכות ספרים, והרבה מאוד ניסוי וטעיה".

לקורסים של לימוד כתיבה הוא לא הלך. "כשחיפשתי קורסים כאלו התברר לי שכאדם שומר מצוות שנמצא בתהליכי תשובה, הם לא מתאימים לי, ואם איני רוצה שיצא שכרי בהפסדי כדאי לי להתרחק מהם".

אבל למה כל כך חשוב שהקורסים יתאימו מבחינה רוחנית? הרי נושא הכתיבה הוא בעיקר מקצועי.

"זה לא ממש ככה", טוען ובר, "קודם כל, כשמדברים על הקורסים המקצועיים, לומדים בהם בדרך כלל באופן מעורב, זהו דבר שהלכתית עלול להיות בעייתי. בנוסף, יש את הבעיה הרוחנית, כי בסדנאות של כתיבה יש שיתוף מאוד גבוה של החיים האישיים והמשתתפים יוצרים אינטראקציה גדולה בתוך הקבוצה. זה עלול להיות בעייתי ומסוכן מבחינה רוחנית. בתוך עולם הספרות יש גם משיכה של אנשים לכיוונים שהם לפעמים אפלים יותר ומהווים את ההפך מדעה תורנית. אני מתכוון לדעות והשקפות פסולות ממש שמוחדרות בכל מיני מקומות של אקדמיה, כי הרבה מהעולם הספרותי יונק את הפילוסופיה. כשביררתי על הקורסים האלו הבנתי מיד שהם לא יוכלו להתאים לי, ולכן למדתי הכל באופן עצמאי".

 

מאמין באנשים

ובר מציין כי בשנים האחרונות ניגשים אליו יותר ויותר אנשים שנתקלו בספריו, כמו 'התגלות', 'סוד הנקודה הטובה', 'אני ואין רוכבים על אופניים', ועוד. "הם פונים אליי וחלקם אומרים לי: 'יש לי רעיון ממש טוב לספר שיכול להיות חשוב ביותר לעם ישראל, אני רוצה לתת לך לכתוב אותו'.

"לצערי ולשמחתי", הוא מציין, "אינני יכול להיענות בחיוב, כי לי בעצמי יש רשימה ארוכה של ספרים שאני רוצה להוציא, או כאלו שנמצאים בשלבים שונים של כתיבה. אבל מצד שני יש לי רצון גדול לעזור לאותם אנשים, כדי שגם הם יוציאו את הספרים שלהם. אני רוצה להעביר להם את כל מה שעמלתי לגלות בעצמי ולאפשר לכל אחד ואחת להשתפר בנקודה שבה הוא נמצא. חשוב לי להדגיש שאין לי את היכולת להפוך אף אחד לסופר מוכשר, אבל אני כן יכול לתת לאחרים את הכלים שאני גיליתי, חקרתי ולמדתי לאורך השנים, כדי שיהיה להם קרש קפיצה, ושיהיה להם נוח וקל יותר בתהליכי הכתיבה".

יש גם דבר נוסף שאותו שואף ובר להעביר בסדנאותיו: "במקביל לתחום הכתיבה, אני מעביר בשנים האחרונות גם שיעורים וסדנאות שקשורים לתכנים שמבוססים על תורתו של רבי נחמן מברסלב והחסידות. יש בהם הרבה עידוד לראיית הטוב, וזה דבר שחשוב ממדרגה ראשונה לאנשים שמבקשים לכתוב. זהו רובד שלעתים קרובות חסר בסדנאות שמגיעות מכיוון אחר. אני אישית נתקלתי בספרי הדרכה שמנסים ללמד כתיבה, אך מכוונים כל כך בנימה ביקורתית. הם יכולים אפילו לכתוב לסופר המתלמד: 'בשביל מה לך להוציא ספר?' בזמן שהוא צריך לשמוע בדיוק את הדברים ההפוכים, הוא רוצה לקבל עידוד ופרגון. אצלי אני משתדל ככל יכולתי לעודד כל אחד ואחת לאורך התהליך ולתת את הכוחות להתמודדות בכתיבה. לאנשים חשוב כל כך לקבל את התחושה שהקול שלהם הוא רלוונטי, שהם יכולים ומסוגלים.

"אני באמת ובתמים מאמין באנשים", הוא מוסיף, "ברור לי שלרבים מהם יש את הפוטנציאל, ועוד יותר מזה – אם היו שואלים אותי לפני חמש עשרה שנה מה הסיכוי שאוציא ספר, הייתי בטוח שצוחקים עליי, כי המרחק ממני לכתיבה היה נראה אינסופי, והמרחק מכתיבה להוצאת ספר שלם - עוד יותר אינסופי. ובכל זאת, המציאות עלתה על כל דמיון. אני חושב שמסתובבים בעולם לא מעט אנשים שיש להם את מלוא היכולת והפוטנציאל להוציא תוצרים נפלאים".

עם זאת, ובר מבקש להדגיש דבר בסיסי וחשוב: "לא כל אחד שמחליט ללמוד אצלי סדנת כתיבה, יוכל בעקבות כך להוציא ספר. אבל עצם היכולת שהוא יקבל לכתוב ולהביע את עצמו, היא כשלעצמה חשובה. יש מחקרים שמוכיחים שכאשר אדם עוסק בכתיבה רגשית במשך עשרים דקות ביום, זה משנה את כל מצב הרוח שלו ומשפיע לו על הנפש. זהו סוג של יכולת שיתוף ותרפיה. אם רק מתמידים בכך, התועלת היא בוודאי עילאית".

בימים אלו נפתחה  סדנה דיגיטלית של רן ובר, דרך הקמפוס היהודי של אתר הידברות. הסדנה כוללת 11 שיעורים. רוכשי הסדנה יקבלו שלושה בונוסים מיוחדים, כהטבות ללא עלות: הספר 'מחשבי הקצין' בגרסה דיגיטלית, שיחה אישית עם רן ובר, והספר 'המדריך המהיר לכתיבה' בגרסה דיגיטלית. מומלץ!

תגיות:רן וברספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה