חדשות בארץ

"מזעזע ומחריד": שודדי עתיקות הרסו יישוב יהודי קדום בגליל

שני אחים, תושבי הכפר הערבי דבוריה, נתפסו בסוף השבוע על ידי פקחי היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות כשהם מנתצים את האתר המוכרז חורבת דבורה באמצעות מחפרון

(צילום: היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות)(צילום: היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות)
אא

פקחי היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות ומתנדבים של מג"ב בגליל התחתון תפסו בסוף השבוע שני שודדי עתיקות, שעסקו בניתוצו של אתר העתיקות המוכרז חורבת דבורה. השניים, ערבים ישראלים תושבי הכפר דבוריה, ביצעו את ההרס באמצעות מחפרון.

חורבת דבורה מזוהה במחקר עם דברת המקראית, ועם דברה הנזכרת ככפר יהודי במחוז ציפורי בתקופה הרומית. באתר נתגלו בעבר יסודות מבנים, בורות מים חצובים וקברים עתיקים. בתקופה האחרונה האתר היה תחת מעקב רציף של היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, לאחר שפקחיה זיהו פגיעה במקום.

במהלך חיפושיהם אחר עתיקות, וכאמור תוך כדי שימוש במחפרון, החשודים חשפו וניפצו חללים תת-קרקעיים ועקרו ממקומן אבני בנייה מסותתות שהיו חלק משרידי יישוב בן 2,000 שנה. בשפכי ההרס ניתן היה למצוא שבר של ריחיים מבזלת בהם נהגו לטחון קמח בעת העתיקה וחרסים מהתקופה ההלניסטית.

שני החשודים – אחים בשנות ה- 30 לחייהם – הובאו לתחנת משטרת טבריה, נחקרו על ידי חוקרי רשות העתיקות ומעצרם הוארך. אתמול (שני) הם הובאו בפני שופט בית משפט השלום בטבריה, ושוחררו בערבות. רשות העתיקות מתכוונת לדרוש את חילוטו של המחפרון, שנמצא כעת ברשותה.

ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות באזור הצפון, אמר כי מראות ההרס באתר "מזעזעים ומחרידים את הלב". לדבריו, "החפירות הלא חוקיות הברוטליות באתרים הארכיאולוגיים גורמות להרס נורא של אתרי מורשת, וחקר ההיסטוריה של כולנו נפגע לתמיד". הוא ציין כי אתר חורבת דבורה, הסמוך לכפר דבוריה ממנו הגיעו השודדים, "סופג פעם אחר פעם ניסיונות לחפירות לא חוקיות בחיפוש אחר עתיקות. בצע הכסף מעביר אנשים על דעתם". דיסטלפלד הוסיף: "חשוב לדעת שחפירה באתר עתיקות הינה עבירה פלילית, שהעונש המירבי הקבוע בחוק בגינה הינו עד 5 שנות מאסר".

(צילום: היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות)

תגיות:ארכיאולוגיהעתיקותרשות העתיקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה