דמויות ביהדות

7 עובדות על ר’ דוד ומשה, שמסר את נפשו למען יהודי מרוקו

מי היה רבי דוד ומשה, מדוע זכה לכינוי זה, וכיצד הציל וגויים רבים מספור? 7 עובדות

אא

1. היום (רביעי, א' בחשוון, 26.10)  חל יום ההילולא לצדיק רבי דוד ומשה, הצדיק שסיפורי ישועות רבים מסופרים אודותיו. שנת לידתו וחייו האישיים אינם ידועים. עם זאת, ידוע כי נפטר בשנת 4,922 לבריאת העולם, כלומר 1,171 לספירה הנוצרית.

2. שמו המקורי של הצדיק הוא: ר' דוד בן משה, אולם כינויו הרווח היה ר' דוד ומשה.

3. ר' דוד ומשה נולד ולמד בירושלים, ומהר מאוד הפך לאחד מחכמיה. בהמשך התבקש לצאת למרוקו על מנת לאסוף כספים עבור תלמידי הארץ, בעיקר עקב היותו ענו ודרשן מובחר. הוא נסע למרוקו, והפך במהרה לצדיק מפורסם אשר מתפלל ונענה עבור חולים, זוגות חשוכי ילדים ושאר בעלי צרות.

4. בהיותו במרוקו, הרבה לקרב את ליבות העם ליהדות. באותה תקופה, הסולטן של מרוקו הטיל גזרות קשות על היהודים, ור' דוד ומשה נשא דרשות חיזוק רבות, בהן עודד את היהודים לבל תיפול רוחם. יהודי מרוקו ראו בו דמות של "צדיק גוזר והקב"ה מקיים", ומספרים סיפורי מופת על ניסים גלויים רבים שנעשו בחייו.

5. רבי דוד ומשה נהג להסתובב בכל יום שישי בין כפרים שבהם גרו יהודים, כדי לאסוף נדבות לעניי ארץ ישראל. באחד מימי שישי הגיע לכפר "אגויים", מקום קבורתו. על מאורעות אותו יום שישי, א' בחשוון\ בו עלתה נשמתו השמימה, מסופר כך: בהגיעו לבית החכם בכפר "אגויים", יחד עם העוזר שלו, שהיה גוי מארץ ישראל שגדל בביתו והיה יד ימינו בכל מסעותיו מחוץ לארץ, הוא שמע שתושבי כל הכפרים באזור היו חולים, יהודים וערבים כאחד, והמחלה גבתה את חייהם של רבים.

רבי דוד ומשה נשא את עיניו השמימה ואמר "ריבונו של עולם! אני באתי לכאן בשליחות לאסוף כסף למחייתם של עניי ארץ ישראל, ועתה כולם חולים ואף מתים". באותה שעה יצאה בת קול מהשמיים ואמרה לו "אתה תבטל את הגזירה של כל החולים והמתים, יהודים וערבים כאחד".

ענה רבי דוד ומשה ואמר "אני מקבל את מותי בתמורה לחייהם של אחרים". אכן, ר' דוד ומשה נפטר במקום, ועוזרו – שמיהר להגיע לכפר – ראה את כל אנשי הכפר, שהיו חולים מאוד שעות ספורות קודם לכן – בריאים ושלמים. כאשר ר' דוד ומשה מסר את נפשו בעבורם.

6. גם לאחר פטירתו, העולים על קברו זכו לראות ישועות גדולות. בתי כנסת ובתי מדרש רבים קרויים על שמו, ורבים נוהגים להדליק לכבודו נר בביתם.

7. יהודי מרוקו נהגו לערוך הילולה לכבודו מדי שנה, בא' בחשוון. המנהג נפוץ גם בקרב יהודי מרוקו החיים בישראל, ורבים עורכים לכבוד הצדיק הילולה ביום זה. יהודי מרוקו גם נוהגים להגות את שמו של הצדיק, נגד צרות ועין רעה, כי ידוע ומפורסם מדור לדור, שהצדיק פועל ישועות, ודבריו נשמעים בשמים, שנאמר: "ותגזור אומר ויקם לך" כלומר, הצדיק ר' דוד ומשה גוזר, והקב"ה מקיים.

דודו כהן, שקרוי על שם הצדיק, בטור מרגש לזכרו

תגיות:דמויות ביהדותר' דוד ומשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה