נפלאות הבריאה

הניסוי שמדהים את הרשת: האם חמניות יודעות לנגן בחצוצרה? צפו בפלא

האם צמחים יודעים לנגן בחצוצרה, לתקשר זה עם זה ואפילו 'להרגיש' את הסביבה? ניסוי שביצעה אישה אלמונית הצליח להדהים את הרשתות החברתיות העולמיות, ולא בכדי 

אא

סרטון שהופץ לפני כחודש ברשתות החברתיות זכה עד כה למיליוני צפיות, ועשרות אלפי לייקים ושיתופים. בסרטון נראית אישה שעשתה מן ניסוי בחצר האחורית של ביתה, ובעזרת מיקרופון מקצועי שחובר למכשיר הטלפון שלה - הקליטה את 'קול' החמניות שצומחות בחצר שלה. 

עדיין לא ברור אם מדובר בסרטון אמיתי, אך לעת עתה לא נמצאו שום הוכחות לכך שהוא לא ויתירה מכך - מחקר מאוניברסיטת מערב אוסטרליה מוכיח כי מדובר באמת לאמיתה. 

במסגרת המחקר תרגמו החוקרים את קולות ה'רטט' של צמחים מסוימים לגלי רדיו, ככל הנראה כפי שעשה המכשיר שבעזרתו צילמה האישה את הניסוי המעניין שלה. "אם זה אמיתי, הצליל מזכיר איזה סוג של חצוצרה עדינה ביותר", כתבו גולשים רבים. למעשה, זה ממש אינו המחקר היחידי שמדבר על כך. 

 

"חשפנו את הצמח לסדרה של צלילים וצפינו בהתנהגותו"

היום, חוקרים מכל רחבי העולם כבר מודים שלא רק שהצמחים מתקשרים זה עם זה, יש להם גם רגשות. המחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת המדעי Oecologia בדק כיצד משתמשים שורשי הצמחים בצלילים שלהם, לצורך איתור מים באדמה, וממצאיו עולים נתונים מפעימים בהחלט: החוקרים הצליחו להוכיח כי שורשי הצמחים 'רגישים' מספיק עד כדי כך שהם מסוגלים לחוש בחדות של תנודות קול שנובעות ממים זורמים, ואין זה משנה אם המים נמצאים כבר בקרקע או מטפטפים מעליה דרך הצינורות.

חישה של הצליל מסייעת לצמחים להזיז את שורשיהם קרוב יותר למקור המים, ו'לקבוע' את מושבם באזור מקור המים (וכמה מוסר השכל עלינו להפיק מכך על חיינו אנו שצריכים להיות קרובים למקור מים חיים - הקב"ה).

ד"ר מוניקה גאגליאנו (באנגלית: Gagliano), חוקרת מובילה במרכז לביולוגיה אבולוציונית - טוענת כי "זה הגיוני שצמחים יהיו מסוגלים לעשות את זה, ולו רק בשל העובדה הפשוטה שהם צריכים מים כדי לגדול". גאגליאנו ביצעה מחקר משלה שבו השתמשה באפוני גינה כמודל מחקרי. "הכנסנו את הצמח למיכל שהיו בו שתי שפופרות, כשצעד זה בעצם מאפשר לו לבחור את ה'כיוון' שבו ירצה להצמיח את שורשיו. לאחר מכן חשפנו את הצמח לסדרה של צלילים, כולל רעש של מים זורמים וצפינו בהתנהגותו".

 

"מדענים יודעים גם שצמחים משתמשים בכימיקלים נדיפים כדי לתקשר זה עם זה"

מה שגילתה החוקרת הדהים אותה ביותר. "בהתבסס על שום דבר מלבד קול של מים זורמים - הצמח החל לשלח את השורשים שלו לכיוון שממנו 'שמע' את טפטוף המים. יתירה מזאת, היו פעמים שפתחנו את זרם המים והוא שמע קול אמיתי, ובפעמים אחרות הקלטנו את צליל הטפטוף והשמענו לו את ההקלטה. וזה היה מפתיע ובלתי רגיל לראות שהצמח יכול לדעת מתי קול המים הזורמים הוא הקלטה, ומתי הוא אמיתי. אני יכולה לומר עכשיו שהצמח לא אוהב צליל מוקלט, והוא מזהה זיוף", קבעה. 

עמיתיה למחקר, הפוסט דוקטורנט פרופ' דניאל רוברט מאוניברסיטת בריסטול שבבריטניה, וכן פרופ' סטפנו מאנקוסו מאוניברסיטת פירנצה שבאיטליה - הצליחו להוכיח כי גם שורשי צמח 'צעירים' יודעים לפלוט ולהגיב לקולות מסוימים. "כולם יודעים שהצמחים מגיבים לאור, ומדענים יודעים גם שצמחים משתמשים בכימיקלים נדיפים כדי לתקשר זה עם זה, למשל כשאוכלי עשב מתקרבים ומאיימים על 'חייהם'", אומרת גאגליאנו בראיון לאוניברסיטה שבה הוצג המחקר לראשונה - אוניברסיטת מערב אוסטרליה. על בסיס הגילוי הזה שלה, חקרה גאגליאנו גם את שורשי התירס הצעירים וגילתה כי הם נשענים על מקורות קול שנפלטים מהמים בתדר של 220 הרץ.

אך עם זאת, עדיין רב הנסתר על הנגלה בתחום וכל החוקרים מסכימים פה אחד בראיון כי "המחקר רק הותיר פערים רציניים בהבנה הנוכחית של המורכבות החושית והתקשורתית של אורגניזמים אלה", סיכמו. 

צפו בסרטון שהרעיש את המדיה:

 

תגיות:שירהניסויחמניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה