פורום מומחיות

איך גורמים לילדים להקשיב?

מה גורם לילדים לא לשמוע בקולנו, איך מרפאים אקנה באמצעות תזונה, ואיך מאזנים בין העבודה לבית?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש לי ארבעה ילדים. קשה לי מאד שהם אינם מקשיבים לי. אני חוזרת על הוראות ומסבירה, ולא קורה כלום. מה לעשות?

אני מבינה מהשאלה שהקושי הוא שילדיך אינם מקשיבים להוראות ולבקשות שאת מבקשת מהם. זהו קושי שהרבה אימהות מתמודדות איתו, אך אל דאגה. אתן לך כמה נקודות למחשבה, ותראי שהדברים ישתנו לטובה.

בימינו ישנן הרבה מאד דעות והוראות לגבי הצורה שבה עלינו לחנך את ילדינו, ואנו רוצות כ"כ להיות אימהות טובות, עד שאנו מנסות לעשות כל מה שאנו שומעות או קוראות. נוצר מצב של בלבול עם עצמנו, פשוט איבדנו את האמהות הטבעית שלנו. הילדים מרגישים את חוסר הביטחון והספקות שלנו, ובאופן אוטומטי (בתת המודע) הם לא מקשיבים, ואף מפרים את כללי הבית.

"שלושה שותפים באדם, הקב"ה, אביו ואמו" – כשהקב"ה החליט להוריד נשמה לעולם הוא בחר בך  וסמך עלייך שתהיי שותפה נאמנה לכך.

הקב"ה בכבודו בחר בך שתהיי שותפה לו. הוא הסמיך אותך לתפקיד החשוב הזה, לגדל את הנשמות שהפקיד בידיך וממילא זה ברור שאת האמא המדויקת ביותר לילדים שלך, שאת מתאימה לתפקיד ושיש לך כל הכישורים המתאימים לכך.

השלב הראשון בדרך לבית רגוע וזורם עם ילדים משתפי פעולה הוא לחזק את הביטחון בסמכות ההורית שלך, באמצעות זה שתזכירי לעצמך שוב ושוב שאת האמא הכי טובה לילדים שלך, כי כך הקב"ה החליט. ממילא תשדרי זאת לילדיך, ובע"ה תראי שהילדים ירגישו את הרוגע והביטחון שלך, וזה ישפיע על התנהגותם באופן עמוק.

(יוכי דנחי, יועצת חינוכית ותומכת רגשית לגננות ולאמהות)

* * *

בני בן ה-16 סובל מאקנה חמורה. חברו טוען כי בעזרת תזונה נכונה הצליח לרפא את האקנה. האם זה יתכן?

אכן, ניתן לרפא את האקנה על ידי תזונה נכונה. האקנה היא סוג של מחלת עור המופיעה אצל בני העשרה בדרך כלל. אחת הסיבות למחלה היא תזונה לא נכונה, כלומר הפצעים שנראים, הם בעצם ביטוי לרעלים ולתזונה לא נכונה בתוך הגוף.

ניתן לומר כי היופי בא מבפנים – היופי תלוי בתזונה. שיפור התזונה ושינוי אורח החיים הקשור בתזונה הם הגורמים לשינוי מראה עור פנינו.

אם נחשוב על משמעות הדבר ניווכח כי הדבר טבעי לחלוטין. עור חלק ופנים צחות תלויים במרכיבי תזונה ובתהליכים ביוכימיים.

התזונה היא אחד הגורמים העיקריים ליופי העור. מזון קלוקל, כלומר כזה המכיל שפע סוכר, צבעי מאכל, חומרים משמרים, מזון מתועש עשיר בשמן ובמיוחד מזון מהיר הנקנה בחוץ , יתבטא בעור שמנוני, ואצל בני נוער יופיע כאקנה הידוע כפצעונים על עור הפנים.

עודף סוכר גורם לחוסר בוויטמין B1, אשר משפיע ישירות על עור הפנים.

לרוב בגיל ההתבגרות נוצר חסר בחלבונים, עקב תזונה לא נכונה. חשוב מאד לצרוך חלבונים בכמות מספקת, מכיוון שאלו החומרים שבונים את הקולגן, וכן פחמימות מלאות כגון לחם מלא, אורז מלא, דגנים מלאים.

מניסיון מוכח בעבודתי בקליניקה, נוכל לראות כי לאחר מספר שבועות של אכילה נכונה, השתפר עור הפנים בצורה ניכרת.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

אני בת 25, אמא ל-2 מתוקים. לאחרונה התחילו להגיע אלי כל מיני מחשבות מטרידות שלא עוזבות אותי. אני כל הזמן בדאגה שמא יקרה לילדים שלי משהו נורא, ח"ו, וגם בודקת את עצמי ללא הפסקה האם אני אמא מספיק טובה או לא. הדבר מפריע לי לתפקד כראוי, כי אני עסוקה רוב הזמן עם המחשבות הללו. האם ניתן לטפל בזה ולחזור לעצמי?

התופעה שממנה את סובלת נקראת "הפרעה טורדנית כפייתית". זוהי הפרעה נפוצה העלולה, בהיעדר טיפול הולם, לגרום בהחלט לשיבוש התפקוד היומיומי.

הפרעה זו מתבטאת במחשבות טורדניות הגורמות לאדם למצוקה, ובעקבות כך, האדם מנסה לעשות מעשים שיפחיתו את מצוקתו. מעשים אלו נקראים טקסים, ובאופן פרדוקסלי הם מגבירים את עוצמת ההפרעה ותדירות המחשבות.

הטיפול המומלץ ביותר הינו טיפול CBT, המבוסס על עבודה התנהגותית של חשיפה למחשבות ומניעת תגובה של טקסים תוך כדי התרגלות למצוקה.

כמו"כ בטיפול משלבים עבודה קוגניטיבית של שינוי אמונות יסוד שגויות, כגון: חשוב להיות אמא טובה אך לא אמא טובה מידי, הפחתת שליטה וכדו'.

לעיתים קרובות הטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית הינו מערכתי, ויכול לכלול גם טיפול תרופתי וטיפול משפחתי ע"פ הצורך.

מניסיוני, הרבה מאד אנשים נעזרו בשיטה הנ"ל והגיעו בס"ד למנוחת הנפש. הרבה הצלחה.

(רבקה פינקלשטיין, פסיכותרפיסטית מוסמכת ומומחית לטיפול CBT  מערכתי)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:פורום מומחיותאקנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה