פעילות הידברות

"כל גבאי קבל תפקיד מבורא עולם – להביא לקהילה שלו דברים טובים". אליהו מביא שבתות בקהילה של הידברות

באחת השבתות – נער זרק את העגיל מהגבה, בשבת אחרת – אמו של הרמטכ"ל ספרה על אהבתה לשיעורי תורה. ראיון עם אליהו, שארגן לא פחות מ-10 שבתות בקהילה של הידברות בבתי כנסת באילת וביבנה

אא

אליהו מהמרכז מעדיף שלא לחשוף את שמו המלא. על פעילותו, לעומת זאת, הוא נלהב לספר, ולו רק על מנת לעודד עוד אנשים ליהנות מן השבתות המיוחדות של הידברות בבתי הכנסת של הקהילה שלהם.

למעלה מ-10 שבתות הצליח אליהו לארגן, חלק מהן באילת, ואחרות – ביבנה.

 

איך הגעת בכלל לארגן שבתות כאלה?

"התחלתי כשגרתי באילת, שם התוודעתי לרעיון של שבתות בקהילה דרך העלונים של הידברות. היה כתוב שם שאפשר להציע לגבאי בית הכנסת שבת קהילתית ולהזמין את הידברות. התקשרתי לאחד הגבאים בבית הכנסת של רבי מאיר באילת, ובאמת – תוך זמן קצר ארגנו שבת של הידברות בבית הכנסת. הביאו לנו את הרב קוואס, והיתה שבת יפה מאד. עשו גם שיעור לנשים, וגם עונג שבת לתוך הלילה, ממש נפלא.

אחרי כמה זמן, הצעתי את הרעיון של השבת הזו גם לעוד בית כנסת באילת – 'נצח ישראל'. גם להם זה קסם, וארגנו במהירות את השבת. הפעם הביאו את הרב עמנואל מזרחי, ושוב היתה שבת נפלאה, עם עונג שבת לצעירים ועוד חוויות מיוחדות. משם זה כבר התגלגל... אחרי תקופה עברתי לגור ביבנה, וגם שם התחלתי להציע לגבאים לערוך שבתות עם הידברות, וההצלחה היתה גדולה, ב"ה. בכלל, המגוון של הפעילויות שהידברות מביאה הוא גדול, עושים למשל גם שיעור לנשים, ועוד כל מיני פעילויות. השיעור לנשים הוא ברכה, הוא מוסיף המון לגיבוש של הקהילה – כי זה כבר לא רק הגברים שמגובשים, אלא גם הנשים, שזוכות להיות חלק וליהנות מן השבתות בצורה מיוחדת. כל הפעילויות האלה מאפיינות ומגבשות מאד את הקהילה של בית הכנסת.

"הגיבוש של הקהילה הוא חשוב, כי הוא תורם המון לכל אדם ואדם ולכל משפחה ומשפחה בקהילה. הקהילה הופכת להיות משפחה אחת, ויש תמיכה, גם פיזית וגם רוחנית, אחד בשני. לא תמיד זה מגיע לקהילה באופן טבעי, הגיבוש הזה, אבל השבתות של הידברות יכולות ליצור גיבוש כזה ולתרום המון לקהילה".

 

ספר על דברים מעניינים או מרגשים שקרו בשבתות הללו.

"יש המון דברים כאלה... באחת השבתות באילת, למשל, הגיעה אמא של הרמטכ"ל גדי איזנקוט. היא ספרה שהיא אוהבת את הרב זמיר כהן, ואוהבת לשמוע את הדרשות של הידברות. זה היה קידוש ה' גדול מאד.

"הרב חזיזה הגיע לחלק מהשבתות וסיפר את הסיפור האישי שלו, זה סיפור מחזק מאד והוא השפיע על הרבה אנשים.

"אחד הדברים החזקים ביותר שעושים בשבתות האלה זה ה'עונג שבת' לבני נוער. זה זמן ממש מומלץ – זה זמן שאין לנערים שום דבר אחר, שום דבר שמבלבל אותם. אחרי השבתות האלה, בתי הכנסת התחילו לעשות את זה באופן קבוע, בכל ערב שבת עד חצות הלילה. בשבתות של הידברות מביאים את הרב להרצות גם בזמן הזה, וזה הופך לזמן מיוחד ומרגש מאד. באחת השבתות האלה, אחד הנערים קם ופשוט זרק את העגיל שהיה לו בגבה במהלך ה'עונג שבת' הזה".

 

מי בעצם מגיע לשבתות הללו, מלבד המתפללים הקבועים בבית הכנסת?

"מגיעים הרבה מאד אנשים מעבר לקהילה עצמה. הידברות מפיצה הודעות סמס לכל התושבים באזור, ובנוסף שולחת לנו מודעות ופליירים לפרסום השבת. תמיד מגיעים אנשים מבחוץ שמתעניינים בדברים כמו סיפור אישי או עונג שבת. אם השבתות סמוכות לחגים, אז עושים גם דברים שאופייניים לחג – כמו למשל שבת הגדול או שבת שובה, אלה זמנים שמושכים הרבה אנשים מבחוץ. הקהל הזה שמגיע מוסיף הרבה גם לקהילה עצמה. אנשים מגיעים, מפרגנים, וזה מאחד את בית הכנסת".

אליהו מבקש לנצל את הבמה כדי להודות לעוסקים במלאכה: "אני רוצה לשבח את חיים זנקו, ראש מחלקת שבתות בקהילה, שעושה עבודה מדהימה ודואג שהכל יגיע בזמן. שיזכה לעוד הרבה שבתות כאלה. גם הרבנים עושים עבודה מדהימה. בשבתות האלה שארגנתי אני גם ארחתי את הרבנים שהגיעו, וגם ליוויתי אותם במהלך השבת. ראיתי את התמיכה שלהם באנשים, את התגובות שלהם. הם מגיעים לעונג שבת עד 12 בלילה, פשוט עובדים בלי הפסקה בשביל הקהילה.

"אני ממליץ מאד לכל בית כנסת לעשות שבת כזו. זה גם נותן לגבאים רעיונות חדשים להמשך הדרך, וגם מקרב אנשים קצת 'רחוקים', ומעודד אותם לשמור שבת" מוסיף אליהו. "כל גבאי קבל תפקיד מבורא עולם – להביא לקהילה שלו דברים טובים. לראות כמה טוב השבתות האלה מביאות – זה ממש זיכוי הרבים, לכל אורך השנה.

"כל מי שרוצה לזכות את הרבים יכול לארגן שבת כזאת ממש בקלות. כל מה שצריך לעשות זה כמו שאני עשיתי, ללכת לאיזה גבאי ולהציע לו את הרעיון. זה בחינם – המרצה בחינם, הכל בחינם. רק פונים להידברות – ומקבלים. זה יכול ממש לזכות את הרבים. כדאי להזכיר גם את מה שכתב הרב עובדיה יוסף, שמי שמזכה את הרבים – אין מעלה גדולה מזו, לדאוג לכלל. זו המעלה הכי גדולה שיש. והשבתות האלה זה משהו שכל אדם יכול לעשות לזיכוי הרבים, ועוד בלי להשקיע בזה כסף.

"אחרי שעושים שבת כזאת מבינים את הטעם הטוב שלה. זה מפגשים של ציבור שלא תמיד מגיע לבית כנסת, ודווקא בשבתות האלה הם מגיעים. זה הזמן לדבר איתם, לפגוש אותם. בשבת גם אין טלפונים ומכשירים דיגיטליים, אז אדם פנוי לשמוע. 'לא נתנו שבתות אלא להרחיב בהם בתורה'. הרבה לא יודעים, אבל הבן איש חי כותב שהשכר של לימוד תורה בשבת הוא פי 1000 מאשר ביום חול. וכותב על זה הרב מוצפי בספרו בשם הרש"ש ור' חיים ויטאל, ששעה של לימוד בשבת היא פי 170 מיליון מאשר ביום חול (שיבת ציון חלק ב' עמ' רל"ג).

"השבתות האלה – זה דבר שכדאי לכל הרבנים בארץ לעשות, הלוואי שאפשר היה גם בחוץ לארץ".

 

גם אתם יכולים להיות כמו אליהו, ולהזמין לבית הכנסת שלכם שבת בקהילה. לפרטים חייגו 073-2221361, או הקליקו כאן

תגיות:גבאישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה