חדשות בארץ

נתניהו וכץ השיקו את קו הרכבת המהיר לירושלים

בתום טקס שנערך בתחנת "האומה" בירושלים, השתתפו ראש הממשלה ושר התחבורה בנסיעת הרצה ראשונה של הקו החשמלי. בשלב זה, מי שירצה להגיע לתל אביב יצטרך להחליף רכבת בנתב"ג

נתניהו וכץ בתחנת האומה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)נתניהו וכץ בתחנת האומה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
אא

"זהו רגע היסטורי. אני משתמש במונח הזה בזהירות, אבל תמיד האמנתי שאפשר לחבר את ירושלים לרשת רכבות ארצית ולא בנתיב של הרכבת הטורקית שנסעתי בה בילדותי ובנערותי. והנה, הרגע הזה הגיע. זה באמת עידן חדש". כך אמר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס השקתו של קו הרכבת המהיר לירושלים. הטקס נערך בתחנת "האומה" על שם יצחק נבון, הממוקמת בסמוך לתחנה המרכזית ולבנייני האומה בירושלים, 80 מטרים מתחת לפני הקרקע.

שר התחבורה ישראל כץ אמר בטקס, כי החליט לקרוא למסילת הרכבת החדשה לירושלים "מסילות דוד המלך": "החלטתי לקרוא לקו הרכבת המהיר לבירה על שמו של דוד מלך ישראל שכונן את ירושלים כבירתו הנצחית של עם ישראל מזה כ- 3,000 שנה". הוא הוסיף כי תחילת הנסיעות של קו הרכבת מהווה יום חג עבור בירת ישראל: "דווקא בתקופה הזאת, שיש מי שמנסים לקרוא תיגר ולערער על זיקת העם היהודי ועל בעלות העם היהודי על ירושלים, אנחנו מחברים את ירושלים ומתחברים להיסטוריה של ירושלים".

קו הרכבת המהיר לירושלים הינו אחד הפרויקטים ההנדסיים והטכנולוגיים המורכבים ביותר שבוצעו אי פעם בישראל. מדובר בפרויקט הכולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים. במהלך העבודות נכרו 5 מנהרות באורך של 38 קילומטרים ו- 8 גשרים באורך של 7.5 קילומטרים. אחת המנהרות, שאורכה 11.5 קילומטרים, נחשבת לארוכה ביותר בארץ. גובהו של אחד הגשרים בפרויקט הינו כ- 100 מטרים – הגשר הגבוה ביותר בישראל.

בתום הטקס בתחנת "האומה", השתתפו נתניהו וכץ בנסיעת ההרצה הראשונה של הרכבת, אבל לא הגיעו עמה לתל אביב. בשלב זה – למרות שעברו 17 שנה מאז הוחלט על הקמת הקו המהיר לבירה, ולאחר עשר שנות עבודה בפועל על הפרויקט והשקעה המתקרבת ל- 7 מיליארד שקל – הרכבת עדיין אינה מוכנה להפעלה במתכונת מלאה: הקו החדש הינו הקו החשמלי הראשון של רכבת ישראל, אבל העבודות לחשמול המסילות באיילון טרם הושלמו. מי שירצה לנסוע ברכבת מירושלים לתל אביב (או בכיוון ההפוך) ייאלץ להחליף בנתב"ג לרכבת דיזל מדגם ישן. לא נקבע מועד להשלמת עבודות החשמול, אך על פי ההערכות, תידרש עוד שנה לפחות של עבודה כדי שהרכבת תוכל להשלים נסיעה חשמלית מלאה ומהירה בין ירושלים לתחנת סבידור מרכז בתל אביב.

ביום שלישי הבא, חול המועד סוכות, ייפתח הקו החדש לציבור. בשלושת חודשי ההרצה הראשונים של הרכבת ניתן יהיה לנסוע ללא תשלום מתחנת האומה בירושלים לכל תחנות הרכבת בארץ ובחזרה. עם זאת, המעוניינים בכך יצטרכו להירשם מראש – בין היתר, ניתן לעשות זאת באמצעות מוקד טלפוני שמספרו 9025*  – ומספר הנוסעים בכל רכבת יוגבל ל- 400. בתקופת ההרצה, הרכבת המהירה לירושלים תפעל בתדירות של שתי רכבות בשעה לכל כיוון, בימים ראשון עד חמישי, מהשעה 06:30 בבוקר ועד לשעה 20:00 בערב. החלפת הרכבת בנתב"ג תאריך את זמן הנסיעה – כ- 45 דקות מתחנת האומה לתחנת ההגנה בתל אביב. עם פתיחתו המלאה של הקו, הנסיעה תארך פחות מ- 30 דקות.

נתניהו וכץ בנסיעת ההרצה של הרכבת (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

השר כץ דחה היום את הביקורת על העיכובים הרבים בפרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים, ועל העובדה שגם כעת מדובר בפתיחה חלקית בלבד המצריכה את הנוסעים להחליף רכבת באמצע הדרך. בראיון לאתר ynet אמר כי הוא מקבל על עצמו את האחריות על ההחלטה לפתוח את הקו גם באופן חלקי וכי הוא גאה מאוד בתוצאה: "אתה נוסע בחו"ל, אתה לא עובר בין רכבות לרכבות? החלטתי שההפעלה תהיה באמצעות החלפה בנתב"ג, וזו החלטה נכונה. אני אוודא שתושלם העבודה, גם על מסילות האיילון. היא תהיה מורכבת, היא תהיה כרוכה גם בקשיים, ישלימו אותה ואז ניתן יהיה גם להגיע באופן ישיר לתוך תל אביב".

תגיות:רכבת ישראלישראל כץירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה