חדשות בארץ

נתניהו: אם תיכפה עלינו מלחמה – נפעל במלוא הכוח

בטקס לזכרם של חללי מלחמת יום הכיפורים, שנערך בהר הרצל, אמר ראש הממשלה כי איראן מובילה כיום את המחנה הקורא להשמדת ישראל: "חובתנו להגן על עצמנו מפני סכנה זו. כך נוסיף לעשות"

נתניהו בטקס בהר הרצל (צילום: Miriam Alster/FLASH90)נתניהו בטקס בהר הרצל (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום (חמישי) בטקס האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים, שנערך בהר הרצל בירושלים.

בנאומו במהלך הטקס העלה נתניהו זכרונות כואבים מהמלחמה, שפרצה ביום הכיפורים לפני 45 שנה וגבתה אלפי חללים ופצועים בקרב חיילי צה"ל. הוא התייחס לכשל המודיעיני והמדיני דאז של מקבלי ההחלטות, שהביא לכך שישראל נלחמה נגד אויביה מנקודת פתיחה נחותה מבחינה צבאית: "הכשל בפתיחת המלחמה היה כפול. תחילה - העיוורון המודיעיני לגבי כוונות המלחמה של מצרים וסוריה, ידיעות שהצטברו בזו אחר זו, ולאחר מכן - חוסר הנכונות לפעול באופן מיידי ונחרץ לסיכול האיום כשהסכנה כבר הייתה ברורה לחלוטין, מונחת לפתחנו".

ראש הממשלה ציין בדבריו את המסמך האותנטי שנחשף בתחילת השבוע על ידי ארכיון המדינה – מברק בהול ששיגר לארץ ראש המוסד דאז, צבי זמיר, ב- 6 באוקטובר 1973 לפנות בוקר, מספר שעות לפני פרוץ המלחמה. זמיר נפגש בלונדון, לילה קודם לכן, עם אשרף מרואן, מקורבו של נשיא מצרים דאז סאדאת (וחתנו של גמאל עבד א-נאצר, הנשיא שקדם לסאדאת), ששימש כסוכן של המוסד. בהסתמך על המידע שקיבל ממרואן, התריע זמיר כי מצרים וסוריה יפתחו במתקפה נגד ישראל. נתניהו אמר כי בעקבות "הסכנה הברורה והמיידית" שנחשפה במברק, "גם הספקנים הגדולים ביותר היו חייבים להשתכנע ולפעול בהתאם". הוא הבהיר כי אינו ממעיט בגודל ההחלטה שעמדה בפני מקבלי ההחלטות: "ההחלטה לתקוף בהתקפת מנע היא החלטה לא פשוטה לכל ממשלה, להערכתי ההחלטה הקשה ביותר בפני כל ממשלה, כי לעולם לא תוכל להוכיח מה היה קורה אם לא היינו תוקפים. אבל בהינתן ידיעה חד משמעית, כמו במקרה זה, ישראל הייתה חייבת לתת מכה מקדימה כדי למנוע מן האויב את ההצלחה הראשונית ואת הקורבנות הרבים שהצלחה זו גבתה מאיתנו".

נתניהו הוסיף כי מלחמת יום הכיפורים, על אבידותיה הכבדות, ממשיכה לתת את אותותיה גם היום בדרג המדיני והביטחוני: "לקחי המערכה חקוקים בנו היום לא פחות מאשר אז. אנחנו שומרים ללא פשרות על האינטרסים הביטחוניים של מדינתנו. אנחנו סורקים כל הזמן את האופק כדי לאבחן בעין בוחנת, בעין ביקורתית, את הסכנות שאורבות לנו, וגם את ההזדמנויות שנקרות בפנינו". הוא הדגיש: "עלינו לעשות כל מאמץ למנוע מלחמה, אבל אם היא תיכפה עלינו - נפעל במלוא הכוח נגד מבקשי נפשנו. מבקשי נפשנו מובלים היום במזרח התיכון בראש ובראשונה על ידי איראן, שבתוקפנותה קוראת בגלוי להשמדת ישראל. חובתנו להגן על עצמנו מפני סכנה זו. כך נוסיף לעשות".

תגיות:איראןמלחמת יום הכיפורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה