חדשות בריאות

התינוק נפל על הראש? כך תזהו זעזוע מוח אצל ילדים

כשהילד נופל מהמיטה, בגן המשחקים או מהאופניים כשהוא ללא קסדה - לא תמיד צריך לגשת לרופא, אולם תמיד יש לגלות עירנות, ולהבחין מתי הילד משדר מצוקה גם כשהוא בהכרה מלאה. מתי חבלה בראש הופכת לסכנת חיים, וכיצד חוזרים לשגרה?

  • י"א תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ילדים נופלים לעיתים תכופות, וכאשר מדובר בחבלות קשות יש סיכוי לסבול מזעזוע מוח גם אם הילד נמצא בהכרה מלאה. יש לגלות עירנות כיוון שלא תמיד ניתן לזהות בקלות נזקים חמורים.

לפני שתתחילו להילחץ, חשוב להרגיע ולהדגיש כי במרבית המקרים של פגיעות ראש לא נגרמת פגיעה משמעותית, זאת הודות להגנה המדהימה שיש במוח בתוך הגולגולת הקשה והודות לשכבות של קרומים ונוזלים. יחד עם זאת, גם לא צריך להיות שאננים. חשוב להבחין האם מדובר במכה או בפציעה חמורה כיוון שחבלת ראש יכולה לסכן חיים.

על פי ההנחיות של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) כפי שפורסמו על מנת לשפר את אופן טיפול ההורים בילדיהם לאחר שאלה חוו זעזוע מוח, נרשמו המלצות חדשות לאבחון הצוותים הרפואיים על סמך 25 שנות מחקר מדעי. ילדים צעירים ובפרט מתבגרים העוסקים בספורט לעיתים קרובות, הינם בסיכוי גדול יותר לחוות פגיעות ראש טראומטיות או זעזוע מוח, משום שהם מועדים לרוב יותר לסבול מפציעות ספורט. יש לציין כי זעזועי מוח המתרחשים מספר פעמים במהלך החיים יכולים להגביר את הסיכון לדמנציה בעתיד היותר רחוק, אולם בדרך כלל הילד הפצוע יחווה שינויים זמניים בתפקוד המוח, אלא אם כן מדובר בפגיעת ראש בעוצמה חמורה במיוחד.

 

מהו זעזוע מוח, וכיצד מאבחנים חבלת ראש חמורה?

חבלת ראש הגורמת לבלבול שנמשך שעות, כמו כן שינוי זמני (שניות עד מספר דקות) במצב ההכרה, מוגדרת כזעזוע מוח. חבלה זו נגרמת כתוצאה מתנועה של רקמת המוח כנגד הגולגולת.

הנטייה היא לחשוב כי הפצוע חייב לאבד את ההכרה – ולא כן הדבר. ב-90% מהמקרים של פגיעת ראש חמורה הפצוע נשאר בהכרה מלאה.

מתי דחוף לרוץ למיון? כאשר מופיעים כאבי ראש, סחרחורת, בלבול, קשיי תנועה, בחילות, וראייה מטושטשת, וכן כל התנהגות חריגה או שינוי במצב הרוח של הילד. תסמינים אלו עלולים להופיע מידית, אולם ייתכן שיופיעו גם לאחר שעות ואף מספר ימים מרגע הפציעה. במידה ומופיעים סימנים אלו, יש לפנות בכל גיל למרכז רפואי.

כדי לאבחן זעזוע מוח אצל ילדים אין להסתפק בבדיקות דם שגרתיות כיוון שאלו אינן יעילות במיוחד. במקומן, בהתאם להנחיות המרכז, מומלץ לערוך צילומי רנטגן וסריקות CT המזהים בדיוק רב יותר דימום פנימי, שברים בגולגולת ושאר פגיעות חמורות.

 

כיצד חוזרים לשגרה לאחר זעזוע מוח?

אם מדובר במכה קלה שאינה מכילה כאבי ראש חזקים, בלבול או הקאות, לא חייבים לפנות לבדיקה רפואית, אם כי אצל תינוקות וילדים הסימנים פחות ברורים אצלם, ולכן מומלץ בכל אופן לקחת לרופא. כמו כן אם מדובר במכה משמעותית ההמלצה היא תמיד לגשת להיבדק.

לרוב ההמלצה הגורפת היא מנוחה במשך 2-3 ימים. ילדים שחוו זעזוע מוח הינם בעלי סיכון רב יותר לסבול מפגיעה מוחית נוספת לאחר נפילות שיקרו לאחר מכן, על כן יש לפקוח עליהם עין גם בהמשך.

כל ילד זקוק לזמן התאוששות שונה. בדרך כלל מרבית התסמינים נעלמים תוך 3 חודשים, אך אם מדובר בילדים בעלי עבר של פגיעות ראש זמן ההחלמה יתארך.

על פי מחקר שנערך באוני' בריטיש קולומביה שבקנדה, במסגרתו בחן צוות חוקרים את מוחם של ספורטאים שחוו פציעות ראש, נמצא כי ישנם נזקים שנותרו, ואף לאחר שבועיים מזעזוע המוח לא נרשמה החלמה מלאה. על כן שימו לב שהילדים חוזרים לשגרה בהדרגתיות, גם אם מתקבל הרושם שהם חשים בטוב לאחר הפציעה.

תגיות:זעזוע מוחחבלת ראש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה