כתבות מגזין

גיבורי הסרטונים הוויראליים מדברים: "לא העזנו לצאת מהבית"

מה עובר על גיבורי הסרטונים הוויראליים שבבוקר בהיר מוצאים את עצמם מפורסמים? האם זה ממשיך ללוות אותם גם בהמשך החיים? ואולי כדאי לעצור את הגלגל רגע קודם, לפני שיהיה מאוחר מידי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גם אתם ראיתם את הסרטון של הרצל? חייכתם למראה סרטונים ויראליים בהם מופיעים אנשים במצבים משעשעים או מעניינים? מבלי לחשוב הרבה העברתם את הסרטונים גם הלאה, כדי לשתף בהם חברים?

נראה שאת גיבורי הסרטונים זה הרבה פחות שעשע. בכתבה שהופיעה ב'ידיעות אחרונות' ניסו לחזור לגיבורים מהסרטונים המדוברים ביותר בשנים האחרונות, כדי לבדוק איך השפיע עליהם הפרסום העצום. התוצאות, כפי שניתן לשער, לא היו מלבבות במיוחד.

 

"לא כל דבר צריך להפיץ"

ראשית, הוזכרה טיסת השוקולד המפורסמת. סיפור שהתרחש לפני כשלוש וחצי שנים, כאשר תועדו שתי אחיות כשהן מתווכחות עם דייל במהלך טיסה. הדייל סירב למכור להן שוקולד פטור ממכס, בעקבות התנהגות לא ראויה. אחת האחיות צעקה לעברו את המשפט שהפך מאז לסלוגן: "תמכור לאחותי את השוקולד, מה היא ערבייה?" הסרטון הופץ על ידי אחד הנוסעים לאחר הטיסה והפך למדובר ביותר.

כאשר ניסו לשוחח עם האחיות מעט לאחר מכן הן סיפרו שהן מתביישות מאוד. אחת מהן הוסיפה: "בחיים לא הייתי מגיעה למצב כזה. אני מרגישה מאוד לא טוב ומאז אני על כדורי הרגעה. יש לי משפחה – בעלי, הוריי וילדיי שאינם קשורים לסרטון ורע לי. אני מתנצלת לפני כל מי שפגעתי בו". גם אמן של האחיות התנצלה והוסיפה: "בתי עוברת תקופה קשה".

בשיחה שקיימו עם אחת מהאחיות כיום, היא הגיבה בקצרה: "עברנו תקופה לא קלה. הלוואי שהיו יכולים לשכוח לי את זה".

מקרה נוסף שהוזכר בכתבה הוא הסרטון של 'הרצל'. למי שלא מכיר, מדובר בסרטון שהגיע אלינו דווקא משוודיה, אך צולם בארץ. זה קרה לפני כחמש שנים, בתקופת הבחירות. לארץ נשלח כתב משוודיה כדי לתעד את ההכנות לבחירות. הוא הגיע לכותל כדי לצלם שם תשדיר, אך בעודו עומד ומצטלם עברה מול המצלמות אישה כשהיא צועקת: "הרצל, הרצל!" הסרטון לא הופץ באותו זמן, אך שנה לאחר מכן הוא שימש את הטלוויזיה השוודית והם פרסמו אותו כשהמטרה היא להראות את התרבות הישראלית. הסרטון הופץ לאחר מכן ברשתות החברתיות וצבר תאוצה עצומה בתוך זמן קצר מאוד.

מיהו באמת הרצל? ומה עבר עליו בעקבות אותו פרסום? מסתבר שהרצל הוא פנסיונר בן 67 המתגורר עם אשתו ביבנה. השניים הורים לילדים וסבים לנכדים. כשבידיעות אחרונות פנו להרצל, הוא הגיב: "אני זוכר שכשהיינו בכותל אשתי רצתה שאעמוד לידה באירוע חלאק'ה של הנכד שלנו. באמת עברנו למישהו במצלמה, אבל לא ידעתי שזה פורסם. פתאום התחלתי לקבל המון טלפונים ואנשים אמרו לי: 'אתם מפורסמים'. כולם רצו לדעת מה בדיוק היה ומה עשינו שם. זה היה מאוד מעליב ולא נעים. הרגשתי שצוחקים עליי. הילדים שלנו גם כן מתביישים נורא. הם כל הזמן מראים לנו את הבדיחות ששולחים עלינו".

הרצל חתם את דבריו בכאב: "אני לא מבין מה הטעם בפרסום. לא היה בזה שום דבר חיובי. גם הכתב לא יצר אתנו קשר בעקבות זה ולא התנצל. אני רוצה להעביר מסר לעם: לא כל דבר צריך לצלם ולהפיץ".

בשיחה עם הכתב הוא עדכן כי הסרטון לא הופץ לא רק בישראל, אלא גם ברחבי העולם הערבי וכן ביפן, ברוסיה, בארה"ב ובאירופה. "בקרוב אנו מתכוונים להגיע למזרח התיכון כדי לחקור את התופעה ולהבין איך דברים הופכים בישראל לכל כך ויראליים. באותה הזדמנות אשמח לפגוש את הרצל ושרה ולהסביר להם שלא רציתי לגרום להם לתחושות רעות".

 

לא תמיד זה משעשע

סרטון ויראלי נוסף שהצליח, כך נראה, לשעשע עד מאוד את הציבור, הוא סרטון המכונית שמתעתעת במשטרה וגורמת לה להסתובב סביב הכיכר. במכונית ישב נהג שנסע במהירות גבוהה מהמותר ושוטרי תנועה שהגיעו למקום הורו לו לעצור, אך הוא המשיך להסתובב מסביב לכיכר, לא ברור מדוע. בסרטון נראית המכונית כשהיא מסתובבת שוב ושוב, כאשר ניידת המשטרה מסתובבת אחריה.

הפעם, מעידים בדוברות אגף התנועה הארצית כי מדובר בסרטון שלגמרי מסכן את הציבור. הדובר מסר: "אני מקווה שהוויראליות של הסרטון לא תגרום לאנשים להתנהגות פרועה ומסוכנת במהלך נהיגה". 

אבל מצד שני, יש גם את הסרטונים שדווקא גורמים לתועלת. ב'ידיעות' מביאים בין היתר את סיפורו העגום של נהג המונית מאור בן טוב. בשעה חמש לפנות בוקר הוא העלה על מוניתו קבוצת גברים, אך במהלך הנסיעה הם פגעו בו באלימות רבה עד כדי שלטענתו הם סיכנו את חייו. למזלו, כבר בתחילת עבודתו כנהג מונית הוא התקין ברכב מצלמת אבטחה ולכן הצעד הבא שלו היה בתחנת המשטרה, כאשר הוא הופיע עם הצילומים כשהוא מלווה באביו. השוטרים ראו את הסרטון והעבירו אותו הלאה, אך כעבור כשבועיים נודע לו כי התיק נסגר.

מאחר שהסרטון היה בידו הוא העביר אותו לעורכי דין והללו העבירו אותו לאחד מכלי התקשורת הישראלית שהפך אותו לוויראלי. בעקבות כך קיבל בן טוב פתאום תגובות שונות. הוא סיפר על כך שאנשים מתקשרים אליו ומספרים שראו את הסרטון ובכו, הם לא האמינו שהמשטרה לא עשתה כלום. בן טוב אמר לאחר מכן: "התלבטתי אם להיחשף, אני איש משפחה ואשתי בדיוק עמדה ללדת. לא התאים לי להפוך למפורסם, רציתי בסך הכל לעבוד ולהשתכר".

המשפט נגד קבוצת הגברים, כך מסתבר, עדיין מתנהל. סביר להניח שאילולא הסרטון כבר מזמן הוא היה יורד מסדר היום.

 

לומר 'סטופ'

סרטונים ויראליים הפכו לדבר שגרתי ביותר, חלק מסדר היום. בשנים האחרונות נפוצות דעות שונות על מה שגורם להם להפוך לוויראליים. התיאוריות אודות כך נפוצות בעיקר בקרב אנשי מקצוע ואנשי תקשורת, שמשתוקקים לדעת מה הם יכולים לעשות כדי לזכות לתהודה וכדי להגיע למצב בו בכל שנייה נתונה עובר הסרטון שלהם לאינספור אנשים. על הרגשות שהם דורכים בדרכם לרייטינג, הם לא תמיד זוכרים להסתכל.

אך מה שבטוח הוא שהדבר הראשוני והעיקרי שעוזר לסרטונים האלו לעבור הלאה הוא אנחנו בעצמנו. אם אנחנו לא נעביר את הסרטונים - הם לא יישלחו, ואם נחליט שיש מצבים שבהם העברה כזו עלולה לפגוע או לשנות לאדם את החיים - בוודאי נחשוב על זה פעמיים.

כמובן שיש מצבים מועטים בהם יש חשיבות להעברת הדברים והם גורמים לתועלת. אבל ברוב המקרים כולנו יודעים שאם אנחנו בעצמנו היינו מככבים בסרטונים האלו, ספק רב אם היינו מעוניינים שהם יופצו הלאה. במצבים כאלו מובן מאליו שאם יהיה מישהו שיאמר 'סטופ', זה יהיה רק לתועלת, של כולנו.

תגיות:סרטון וויראליהפצה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה