חדשות בעולם

ברזיל: ספר תורה עתיק ניצל מהשריפה במוזיאון הלאומי

ספר התורה התימני מהמאה ה- 13 נרכש במאה ה- 19 על ידי קיסר ברזיל פדרו השני. הוא הועבר לפני השריפה לבניין אחר בבעלות המוזיאון, וכך ניצל מהלהבות

מבנה המוזיאון (צילום: שאטרסטוק)מבנה המוזיאון (צילום: שאטרסטוק)
אא

ברזיל שרויה בימים האחרונים בהלם עמוק בעקבות שריפת הענק שפרצה בתחילת השבוע במוזיאון הלאומי בעיר ריו דה ז'נרו. הדליקה כילתה פריטים יקרי ערך ונדירים מהאוסף המוזיאוני הגדול ביותר המצוי באמריקה הדרומית, אך כעת מתברר כי ספר תורה עתיק ניצל בנס מהשריפה. אתר JTA מדווח כי ספר התורה, שנכתב בתימן במאה ה- 13, הועבר לפני השריפה לבניין אחר ששייך למוזיאון, לצורכי שיקומו.

ספר התורה העתיק היה בבעלותו של פדרו השני, הקיסר השני והאחרון של האימפריה הברזילאית. פדרו היה ידוע כתומך נלהב בידע, בתרבות ובמדעים. הוא אהב ללמוד שפות, והעברית הייתה בין 14 השפות בהן שלט.

המבנה בו שכן המוזיאון הלאומי של ברזיל הוקם בשנת 1818. הוא שימש כביתה של המשפחה הקיסרית, שהגיעה במקור מפורטוגל. עומקו של הנזק ל- 20 מיליון הפריטים שהיו באוסף המוזיאון עדיין לא ברור. נשיא ברזיל מישל טמר אמר כי "מדובר באובדן שלא ניתן לאמוד. זהו יום עצוב לכל הברזילאים".

הגורם לשריפה במוזיאון טרם ידוע, אך בשל מצבו המוזנח של הבניין החלו כבר להישמע האשמות נגד הפוליטיקאים על אחריותם למחדל. לאחרונה המוזיאון דווקא קיבל תקציב של קרוב ל- 5 מיליון דולר לצורך שיקומו, כשבין היתר תוכננה רכישתה של מערכת למניעת דליקות. מנהל המוזיאון, אלכסנדר קלנר, אמר: "זו האירוניה. הכסף כאן – אך נגמר לנו הזמן".   

אוזיאס וורמן, קונסול הכבוד של ישראל בריו, הביע צער עמוק על אובדן האוצרות החשובים שעלו באש. הוא ציין כי הצלת ספר התורה הינה "הנחמה היחידה": "ספר תורה זה", הוסיף, "הוא עדות להערצה שחש המונרך הפורטוגזי [פדרו] ליהודים ולמסורותיהם. זה היה נדיר מאוד באירופה".

תגיות:ספר תורהברזיל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה