חדשות בעולם

דיווח בארצות הברית: איראן מבריחה נשק לחיזבאללה במטוסים אזרחיים

על פי החשד של גורמי מודיעין מערביים, נשק ורכיבים לייצור אמצעי לחימה מדויקים הועברו ללבנון באמצעות מטוסים של חברת התעופה האיראנית "קאסם פארס אייר", הנמצאת בשליטתם של משמרות המהפכה האיראניים

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אא

רשת "פוקס ניוז" דיווחה הלילה (שלישי) כי איראן הבריחה אמצעי לחימה לארגון החיזבאללה באמצעות מטוסים אזרחיים.

החשיפה של הערוץ האמריקני מסתמכת על מקורות מודיעין מערביים. אלו איתרו שתי טיסות חשודות שיצאו בחודשיים האחרונים מטהראן ונחתו לבסוף בביירות, אך המסלולים שעשו המטוסים היו, לדבריהם, "בלתי שגרתיים".

על פי הידיעה, הטיסה הראשונה יצאה ב- 9 ביולי מבסיס חיל האוויר בטהראן, חנתה לזמן קצר בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק ומשם עשתה את דרכה לביירות דרך צפון לבנון. המטוס השני המריא ב- 2 באוגוסט משדה התעופה הבינלאומי של טהראן לעבר ביירות, כשהמסלול אותו עשה היה אף הוא בלתי אופייני – דרך צפון סוריה. בשני המקרים מדובר בטיסות של חברת התעופה "קאסם פארס אייר" (Qasem Fars Air), שהפסיקה לפעול בשנת 2013 אך חידשה את פעילותה כעבור ארבע שנים, במרץ 2017. החברה נמצאת בשליטתם של משמרות המהפכה האיראניים, ובמועצת המנהלים החדשה שלה נמצאים שלושה נציגים של המשמרות. על פי החשד, שני המטוסים הובילו נשק לחיזבאללה, וכן רכיבים לייצור נשק מדויק שיועדו עבור מפעלי נשק איראניים הממוקמים בתוך לבנון. מקור מודיעיני מזרח-תיכוני מסר ל"פוקס ניוז" כי "האיראנים מנסים למצוא דרכים ומסלולים חדשים כדי להבריח כלי נשק לבעלי בריתם במזרח התיכון, הם מעמידים במבחן את יכולותיו של המערב לעקוב אחר ההברחות".

בלוג המודיעין "אינטלי טיימס" חשף כבר באפריל 2017 כי איראן מפעילה רכבת אווירית של טיסות מטען להעברת אמצעי לחימה מטהראן לדמשק. על פי החשד, ההעברות של אמצעי הלחימה בוצעו באמצעות שני מטוסי בואינג 747 - אחד מהם של חיל האוויר האיראני, ואילו השני נקנה באותו חודש על ידי חברת "קאסם פארס אייר". לדברי הבלוג, טיסות מטען נוספות מטהראן לדמשק התבצעו ממש בימים האחרונים, במקביל לביקוריהם בדמשק של שרי ההגנה והחוץ של איראן (בשבוע שעבר ואתמול). גם הפעם, מטוס של חברת "קאסם פארס אייר" הוא שביצע את הטיסות.

בסוף השבוע האחרון דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס", כי בחודשים האחרונים איראן העבירה טילים בליסטיים לטווח קצר למיליציות השיעיות בעיראק, וכי היא מתכננת גם להקים בעיראק מפעלים לייצור טילים. הידיעה הבלעדית של "רויטרס" הסתמכה על מקורות איראניים, עיראקיים וגורמי מודיעין מערביים. פקיד בכיר איראני מסר לסוכנות כי העברת הטילים נועדה לשמש כ"תוכנית גיבוי למקרה שאיראן תותקף". הוא הוסיף כי לא מדובר במספר גבוה של טילים – "כמה עשרות, אבל אם יהיה צורך המספר יכול לגדול". על פי הכתבה, מדובר בטילי "זילזאל", "פאתח 110" ו"זולפיקאר", שמסוגלים לפגוע במטרות בטווח שבין 200 עד 700 ק"מ – כך שאם יוצבו במערב עיראק או בדרומה הם עלולים להוות איום על תל אביב ועל ריאד בירת סעודיה. לדברי גורם מערבי, "נראה שאיראן הפכה את עיראק לבסיס טילים קדמי". טהראן ובגדאד הכחישו את הידיעה ב"רויטרס".

תגיות:חיזבאללהאיראןאמצעי לחימה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה