חדשות בארץ

גרינבלט: טראמפ החזיר את התקווה לשלום, סרבנות הפלסטינים פוגעת רק בהם

במאמר מיוחד לעיתון "ישראל היום" הביע שליחו המיוחד של נשיא ארצות למזרח התיכון אופטימיות זהירה בנוגע לסיכויים להגיע לשלום באזור, אך תקף את ההנהגה הפלסטינית שסרבנותה "תגרום לעם הפלסטיני להישאר מאחור יותר ויותר מאחורי שכניהם"

גרינבלט (צילום: פלאש90)גרינבלט (צילום: פלאש90)
אא

ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית למזרח התיכון, מביע אופטימיות זהירה ביחס לסיכויים להגיע לשלום באזור.

במאמר מיוחד שכתב לעיתון "ישראל היום", המתפרסם היום, התייחס גרינבלט להתפתחויות שחלו במזרח התיכון בשנים האחרונות, ובפרט מאז תחילת כהונתו של דונלד טראמפ. התפתחויות אלו, ציין, עשויות לחולל את מה שהיה עד כה בלתי אפשרי.

"במהלך 19 החודשים האחרונים", כתב גרינבלט, "במרדף אחר שלום בין ישראלים לפלסטינים, שנראה מרוחק וחמקמק, זכיתי לחוויות רבות עוצמה עם אנשים באזור. ישראלים ופלסטינים, צעירים וזקנים, חילונים ודתיים, מוסלמים, נוצרים ויהודים, אינם בטוחים לגבי סיכויי השלום, וספקנותם מוצדקת בהחלט. למרות האתגרים הידועים, תושבי האזור ומסירותם למרדף אחר שלום עוררו בי השראה. לעיתים קרובות אנשים ניגשים לבקש ממני להודות לנשיא דונלד טראמפ על שהחזיר את התקווה לשלום באזור ועל שהביא את העיסוק בו חזרה לשיח היומיומי. אנשים מבינים שזה אתגר בלתי רגיל, מלא מורכבויות מתפתחות, אבל הם תומכים במטרה הנעלה הזו".

לדברי גרינבלט, השינוי בנוגע לאפשרות להגיע לשלום אינו מתבטא אך רק ברמה העממית: "בפגישותיי עם מנהיגי האזור, גם הם מצביעים על דרך אפשרית לשלום. המזרח התיכון השתנה באופן דרמטי מאז החל הסכסוך הזה לפני עשרות שנים. מה שנראה בלתי אפשרי רק לפני כמה שנים, אפשרי עכשיו. מחר זה יהיה אפשרי אף יותר. בשנת 1983, כאשר ביקרתי לראשונה באזור, העמדה הרווחת בעולם הערבי (למעט מצרים) הייתה, כפי שהייתה במשך עשרות שנים, תוקפנות ומלחמה עם ישראל. אולם כעבור 35 שנה יש מציאות אחרת. אל מול איראן תוקפנית ומתחזקת מחוץ לגבולותיהם ולאוכלוסיותיהם (כולל הפלסטינים הן בגדה המערבית והן בעזה), ולהוטים להזדמנות כלכלית במדינותיהם, רוב המנהיגים מבינים עכשיו כי ישראל אינה הבעיה – אכן, המדינה היהודית יכולה להיות חלק מהפתרון שלהם".

הבכיר האמריקני הבהיר, עם זאת, כי הממשל מביט בעיניים מפוכחות על המציאות הכוללת "אי ודאויות רבות", כהגדרתו. זאת ועוד: "הסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו, כמו שרבים טענו, סכסוך הליבה של האזור. פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא יפתור סכסוכים אחרים באזור, הכוללים את דאע"ש בעיראק ובסוריה, מחבלים במדבר סיני במצרים, מלחמת אזרחים טרגית מתמשכת בסוריה, מלחמה בתימן, חיזבאללה (ארגון טרור בחסות איראן) בלבנון, אי-יציבות בלוב ודיכוי המשטר האיראני את אזרחיו, בעודו מעודד טרור ברחבי העולם. אבל זה לא הופך את פתרון הסכסוך הזה פחות חשוב".

הפלסטינים: הממשל האמריקני קובר את הסיכויים לשלום

כהרגלו בתקופה האחרונה, גרינבלט ניצל את הבמה כדי למתוח ביקורת על ההנהגה הפלסטינית בראשות אבו מאזן: "כמו שהנשיא טראמפ אמר, בסופו של דבר זה תלוי בישראלים ובפלסטינים לקבל החלטות קשות כדי להשיג הסכם שלום מקיף. בזמן כתיבת שורות אלה ההנהגה הפלסטינית מסרבת לשתף פעולה איתנו. סרבנות זו החלה כאשר הנשיא טראמפ קיבל את החלטתו האמיצה, הנועזת וההיסטורית להכיר במציאות, שלפיה ירושלים הייתה ותישאר בירת ישראל. אי-נכונותה של ההנהגה לעסוק בנושא מאכזבת ופוגעת רק בעם הפלסטיני שהיא מתיימרת לשרת. מצער כי ההנהגה הפלסטינית מגנה את תוכנית השלום שמעולם לא ראתה, ומסרבת לקחת נתיב אפשרי קדימה עבור כל הפלסטינים. גישה זו רק תגרום לעם הפלסטיני להישאר מאחור יותר ויותר מאחורי שכניהם". ולמרות הסרבנות הפלסטינית, קבע גרינבלט כי "מחובתנו לישראלים ולפלסטינים להמשיך במאמצינו במרדף אחר השלום. מגיע להם יותר מאשר מה שיש להם עכשיו".

גרינבלט, יהודי דתי, סיים את מאמרו ברוח החגים המתקרבים: "בראש השנה וביום כיפור אלה אתפלל עבור פתרון קבע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. אתפלל למען שקט ורוגע עבור אלה החיים באזור עזה – הן ישראלים והן פלסטינים – הסובלים מפעילויותיו הזדוניות של חמאס. אתפלל למען משפחות גולדין ושאול שחמאס יחזיר את הדר ואורון למשפחותיהם. אתפלל עבור משפחות מנגיסטו וא-סייד, שחמאס יחזיר את אברה ואת הישאם אליהן. אני מקווה שתצטרפו אלי בתפילות אלה".

משרד החוץ הפלסטיני פרסם לפני הצהריים תגובת גינוי נזעמת למאמרו של גרינבלט, שלדבריו חשף שוב את ההטיה הברורה של ממשל טראמפ לטובתה של ישראל: "גרינבלט מתעלם מהעובדה ששלום נעשה בין שני צדדים לסכסוך, ולא באמצעות שורה של הכתבות כלפי צד אחד בלבד". ההודעה הפלסטינית הרשמית טענה כי העמדות שהביע גרינבלט במאמר בשם הממשל מהוות "מתכון בדוק לקבור כל סיכוי להשגת שלום קבע אמיתי. מדובר בחזרה מעוררת סלידה על העמדות הישראליות הישנות שהורגלנו לשמוע, אשר משרתות את האינטרסים של הימין השולט בישראל".

תגיות:דונלד טראמפג'ייסון גרינבלט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה