חדשות בארץ

תלמידי ישראל חוזרים לספסל הלימודים, איראן העבירה טילים בליסטיים למיליציות השיעיות בעיראק

הממשל האמריקני הודיע על הפסקת המימון לאונר"א, הפלסטינים הגיבו בזעם, ומחר צפוי עומס חום כבד ברחבי הארץ. כל מה שחשוב לדעת

אא

בארץ

כ- 2,310,000 תלמידים ו- 194 אלף עובדי הוראה יפתחו מחר (ראשון) את שנת הלימודים, ביניהם כ- 167 אלף ילדים שייכנסו לכיתות א'.

הפתיחה לא תהיה מלאה: ארגוני ויצ"ו ונעמת הכריזו על שביתה במעונות היום שלהם, במחאה על משבר בכוח האדם שלהם. כ- 80 אלף פעוטות יישארו בבית.

בעולם

לאחר שבימים האחרונים התפרסמו בכלי תקשורת ידיעות על כוונתו של הממשל האמריקני להפסיק באופן מוחלט את המימון לאונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם עבור הפליטים הפלסטינים  – מחלקת המדינה הודיעה על כך אתמול באופן רשמי. ההחלטה באה על רקע ביקורת על תפקודו של הארגון, וכחלק מההערכה מחדש שמבצע הממשל לגבי מדיניות החוץ שלו בכלל ומדיניות הסיוע למדינות שונות בעולם.

דוברת מחלקת המדינה, הת'ר ניוארט, אמרה כי דרכי התנהלותה של אונר"א הפכו אותה לארגון "פגום באופן בלתי הפיך": "הממשל בחן את הנושא בקפידה והחליט שארצות הברית לא תעביר תרומות נוספות לאונר"א", נאמר בהודעה. עוד נמסר, כי ארצות הברית תחפש דרכים חלופיות לסייע לאוכלוסיה הפלסטינית מבחינה הומניטרית.

עוד קודם ההודעה הרשמית על הפסקת המימון האמריקני לאונר"א, הזהירה הסוכנות כי בתי הספר שלה ברצועת עזה נמצאים בפני סכנת סגירה. דובר אונר"א בעזה, עדנאן אבו חסנא, הזהיר מפני "אסון חברתי וערעור היציבות הבטחונית ברצועה" באם מערכת החינוך תקרוס. כ- 80% מבתי הספר ברצועה נמצאים באחריותה של אונר"א.

ההחלטה האמריקנית מהווה מכה פיננסית קשה ביותר לאונר"א, שכשליש מתקציבה השנתי מומן עד כה על ידי ארצות הברית. דובר אונר"א, כריס גאנס, הביע בשם ארגונו "צער ואכזבה עמוקים" על ההחלטה האמריקנית, שלטענתו באה לאונר"א בהפתעה. גאנס כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנחנו דוחים, בצורה הנחרצת ביותר, את הביקורת לפיה בתי הספר, מרכזי הבריאות וסיוע החירום של אונר"א 'פגומים באופן בלתי הפיך'".

שר התחבורה ישראל כץ בירך הערב על החלטתו של טראמפ להפסיק את המימון של "הארגון להנצחת בעיית הפליטים הפלסטינים ודרישת ״זכות השיבה״", כלשונו. כץ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "זוהי ראייה מפוכחת של המציאות וגיבוי לעמדת ישראל ששוללת מכל וכל את טענת ״זכות השיבה״ הפלסטינית".

סגן ראש הממשלה ושר ההסברה הפלסטיני, נביל אבו רודיינה, הגיב ואמר כי מדובר ב"מתקפה בוטה על העם הפלסטיני והפרה של החלטות האו"ם". אבו רודיינה הוסיף: "ענישה כזו לא תצליח לשנות את העובדה שלארצות הברית אין עוד תפקיד באזור ושהיא לא חלק מהפתרון. לא ארצות הברית ולא אף אחד אחר יצליחו לפרק את אונר"א".

מזכ"ל אש"ף, סאיב עריקאת, האשים היום את ארצות הברית כי היא מיישמת את האג'נדה של "קיצונים ישראליים שכל שעשו היה להרוס את סיכויי השלום בין הפלסטינים והישראלים". בדברו ברמאללה, אמר עריקאת: "לארצות הברית יש אולי הזכות לומר 'אנחנו לא רוצים לתת את כספי המיסים [שלנו]', אבל מי נתן לה את הזכות לאשר את גניבת אדמתי, עתידי, שאיפותיי, הבירה שלי, מסגד אל-אקסא שלי?".

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר כי מדובר בניסיון למחוק את זכות השיבה, והוסיף כי "ההנהגה האמריקנית הפכה לאויב העם והאומה שלנו. לא ניכנע בפני החלטות לא צודקות מסוג זה".

ירדן הביעה צער על ההחלטה האמריקנית, וטענה כי היא רק תצית את הקיצוניות ותפגע בסיכויים להגיע לשלום במזרח התיכון. ראש הממשלה הירדני, איימן ספדי, אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי לפגיעה בשירותי אונר"א יהיו "השלכות מסוכנות מאוד מבחינה הומניטרית, פוליטית ובטחונית לפליטים ולאזור כולו". הוא הוסיף כי "זה רק יחזק את הסביבה של יאוש שבסופו של דבר יוצרת קרקע פוריה למתח נוסף". ספדי ציין כי ארצו תמשיך לגייס תרומות עבור אונר"א.

שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, מסר כי ארצו תגדיל "באופן משמעותי" את הסיוע לאונר"א: "אובדן הארגון", כתב במכתב לשרי החוץ של האיחוד האירופי, "עלול ליצור תגובת שרשרת בלתי נשלטת".

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, מזהיר מפני קריסת שירותי הבריאות והביוב ברצועת עזה. על פי הפרסום באתר וואלה, סגנו של מלאדנוב, ג'יימי מקוגלדריק, פנה בימים האחרונים למדינות התורמות לרשות הפלסטינית וביקש מהן להעביר בדחיפות 4.5 מיליון דולר לצורך מימון הדלק שמשמש להפעלת גנרטורים במתקני תברואה ורפואה ברצועה.

סוכנות הידיעות "רויטרס" פרסמה אתמול כי בחודשים האחרונים העבירה איראן טילים בליסטיים לטווח קצר למיליציות השיעיות בעיראק, וכי היא מתכננת גם להקים בעיראק מפעלים לייצור טילים. הידיעה הבלעדית של "רויטרס" הסתמכה על מקורות איראניים, עיראקיים וגורמי מודיעין מערביים. פקיד בכיר איראני מסר לסוכנות כי העברת הטילים נועדה לשמש כ"תוכנית גיבוי למקרה שאיראן תותקף". הוא הוסיף כי לא מדובר במספר גבוה של טילים – "כמה עשרות, אבל אם יהיה צורך המספר יכול לגדול". על פי הכתבה, מדובר בטילי "זילזאל", "פאתח 110" ו"זולפיקאר", שמסוגלים לפגוע במטרות בטווח שבין 200 עד 700 ק"מ – כך שאם יוצבו במערב עיראק או בדרומה הם עלולים להוות איום על תל אביב ועל ריאד בירת סעודיה. לדברי גורם מערבי, "נראה שאיראן הפכה את עיראק לבסיס טילים קדמי".

איראן הכחישה היום את הדיווח ב"רויטרס". דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי אמר כי "ידיעות שקריות ומגוחכות כאלו נועדו אך ורק לפגוע ביחסי החוץ של איראן, במיוחד עם שכנותיה".

בוושינגטון נערך טקס הלוויה לסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, שהלך השבוע לעולמו. בטקס נכחו שלושה נשיאים לשעבר: ביל קלינטון, ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה. הנשיא דונלד טראמפ – יריבו של מקיין – לא הוזמן לנאום, אך בתו איוונקה הגיעה לטקס עם בעלה ג'ארד קושנר כדי לחלוק כבוד למקיין.

תחזית מזג האוויר

חם מהרגיל בעונה עד ליום שלישי.

מחר ומחרתיים (ראשון ושני) צפויה הכבדה נוספת בעומסי החום, בעיקר בפנים הארץ ובהרים. ביום שלישי תהיה הקלה מסוימת, אך עדיין חם מהרגיל.

תגיות:אונר"אשנת הלימודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה