חדשות בריאות

מתכוונים להחליף רופא משפחה? זה מה שצריך לקחת בחשבון

על פי מחקר מקיף שבחן נתונים של מעל 16,000 מטופלים, נמצא כי החלפת רופאי משפחה בתכיפות גבוהה מעלה את הסיכון למוות. וגם – איך בוחרים רופא משפחה? כל הפרטים

  • י"ט אלול התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר מקיף, שפורסם בכתב העת BMJ Open, בחן נתונים של מעל 16 אלף מטופלים, ומצא כי תחלופה גבוהה של רופאי משפחה עלולה להיות עניין של חיים ומוות. על פי תוצאות המחקר, נמצא כי המטופלים שהחליפו רופא משפחה לעיתים תכופות, היו בסיכון לתמותה יותר מאשר אלו ששמרו אמונים לרופא שלהם.

על פי מחקרים קודמים הסתבר כי מטופל שמקבל טיפול ארוך טווח אצל רופא קבוע, מעלה את רמת העקביות אחר חיסונים חיוניים מונעי מחלות, ומאידך מפחית את כמות ההגעה לבית החולים. כעת, על פי המחקר האחרון, התחדדה ההבנה כי ביקורים מוקפדים אצל אותו רופא יכולים ממש להציל חיים.

צוות החוקרים מאוני' אקסטר ומנצ'סטר בבריטניה קיבלו נתונים מ-726 מחקרים, מתוכם מצאו רק 22 מחקרים שנערכו משנת 2010 ואילך. 16,855 מטופלים נכללו במחקר, מ-9 מדינות שונות, בין היתר דרום קוריאה, אנגליה, ארה"ב וישראל. על פי 18 מחקרים נמצא קשר הדוק בין קבלת טיפול אצל רופא קבווע לבין ירידה בסיכון לתמותה. 

"בזמן שאנחנו רואים את הכותרות בעיתונים ששמות דגש דווקא על טכנולוגיות ומכשירים חדשים ברפואה", הסביר אחר החוקרים בשם דניס פרדיה גריי, "המחקר שלנו מראה דווקא את הצד האנושי של הרפואה וכמה הוא חשוב, ואפילו יכול להיות עניין של חיים ומוות."

חוקר נוסף,  פרופ' פיליפ אוואנס, הוסיף: "המשכיות בטיפול מתקיימת כאשר החולה נפגש עם הרופא באופן תדיר, התקשורת בין השניים טובה והמטופל מסופק".

 

איך בוחרים רופא משפחה?

"בחירת רופא המשפחה היא אחת ההחלטות הרפואיות החשובות ביותר שאדם מקבל בחייו", מסבירה ד"ר מיכל שני, יו"ר איגוד רופאי המשפחה בישראל, "הקשר בין רופא למטופליו הוא קשר ארוך טווח. הזמן מאפשר היכרות טובה יותר עם המטופל, לא רק לשם ההיכרות עם המחלות שלו אלא גם עם המשפחה שלו, סביבתו והעדפותיו. כל אלה, יחד עם הנגישות והזמינות של רופאי המשפחה, הופכים אותם לאנשי המפתח בטיפול במטופל, על אחת כמה וכמה כשמדובר בחולים מורכבים".

מי נחשב רופא טוב? על כך עונה ד"ר שני: "קשר עם רופא המשפחה הוא קשר ארוך טווח וכל אחד צריך לחפש את הרופא שמתאים לו. רופא משפחה מתאים הוא רופא שהתקשורת איתו טובה, שמרגישים איתו בנוח וסומכים עליו. אם זו התחושה עם רופא המשפחה שלך סימן שזה הרופא שמתאים לך. אם לא, אולי  כדאי לחפש רופא אחר".

תגיות:מחקררופא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה