ראש השנה

בואו להתכונן לתשפ"ד: מקבץ עצות לזכות בדין מהרב שטיינמן זצ"ל

במשך השנים ניגשו רבים לרב שטיינמן זצ"ל, וביקשו את עצתו כיצד להתכונן ליום הדין בראש השנה. ליקטנו עבורכם 10 תשובות שהשיב הרב 

אא

1. סור מרע או עשה טוב? "ראשית יש לדעת שצריך לעשות את ה'סור מרע' ואחר כך 'עשה טוב'".

2. שמירה על הדיבור: "עיקר הקבלה צריכה להיות מענין הדיבור, כגון לשון הרע, ליצנות וחנופה. ומי שנזהר בדיבורו יכול להגיע למדרגות גבוהות מאד".

3. שתיקה בעת עלבון: "שכל אחד יקבל על עצמו שאם אחד יאמר לו איזה דבר עלבון, ישתוק ולא ישיב לו, במשך שעות הבוקר עד הצהרים".

4. ברכה ראשונה בשמונה עשרה - בכוונה: "לקבל על עצמו לכוון בברכה ראשונה של שמונה עשרה".

5. הכנה לשבת ופרישה ממלאכות אסורות: "לקבל על עצמו לשבות ממלאכה שאסורה בשבת כבר חצי שעה לפני השקיעה". (לא לקבל שבת, אלא לפרוש ממלאכה).

6. לזכור את ה' תמיד: "לשמר את הרגשת 'שוויתי ה' לנגדי תמיד' ללמוד מוסר, או לעשות לפחות פעם ביום חשבון נפש".

7. לקבל עול תורה ומצוות בזמן קריאת שמע: "המחשבה הראשונה בבוקר: קבלת עול תורה באמת ובתמים". הרב שטיינמן הוסיף וציטט את ה'אורחות חיים' שהבטיח כי אדם שיקבל על עצמו בקומו בבוקר כי יקדיש את היום לתורה – יזכה לעזרה עצומה ולסילוק כל הטרדות. בעניין זה כתב הרב בספרו "ימלא פי תהילתך" כי "ההתחלה של היום קובע על כל היום כולו, וכן התחלה של כל זמן קובע על אחר כך, לכן באמת ציותה התורה לקבל עול מלכות שמים בקריאת שמע 2 פעמים בכל יום, שעל ידי זה יוכל להיות המשך ויסוד למה שאחר כך ובזה צריך להשתדל להתחיל בטוב ובקבלה רצויה אז יש לקוות להצלחה בס"ד".

8. לקבל קבלה טובה: הרב שטיינמן הסביר כי "זה מחסדי ה' עמנו, שכשמקבל האדם על עצמו קבלות טובות בימים אלו, הרי הוא מוכיח שרצונו לשפר את מעשיו והקב"ה בחסדיו דן אותו לפי מצבו הנוכחי".

9. אפילו חצי שעה - דבר גדול מאוד: עוד הוסיף הרב ואמר כי "אמנם על האדם להשתדל להתמיד בקבלה למשך השנה, אבל גם אם יצליח להתמיד בקבלה אפילו מעט לאחר יום הכיפורים ואפילו חצי שעה – הרי גם זה דבר גדול הוא".

10. כל מאמץ נחשב לעצום בעיני ה': בהתייחסו לחשיבותה של הקבלה, אפילו הקטנה והזמנית, אמר הרב כי "כתוב בגמרא שיצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו, והרי אנו - אין לנו את הכוח להילחם בו, ועל כן כל מאמץ להתגבר על יצרנו נחשב לגדול מאוד בעיני הקב"ה".

מה מתרחש בראש השנה? האם באמת צריכים להיות לחוצים מיום זה? הרב אהרון לוי בהרצאה מרתקת מסביר כיצד עלינו להיערך מעשית לקראת ראש השנה, ומה משמעותו כלפינו מעבר להיותו יום הדין. צפו:

תגיות:ראש השנהיום הדיןמרן הרב שטיינמן זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה