חדשות בעולם

ארצות הברית הציעה לאל-אסד: אם איראן תפנה כוחותיה מסוריה – נעזוב גם אנחנו

על פי דיווח בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המזוהה עם החזבאללה, ההצעה הועלתה בפגישה שקיימה משלחת מודיעין אמריקנית בסוף חודש יוני בדמשק עם עלי ממלוכ, מקורבו של בשאר אל-אסד

(קרדיט: שאטרסטוק)(קרדיט: שאטרסטוק)
אא

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המזוהה עם ארגון החזבאללה, דיוח הבוקר (שלישי) כי ארצות הברית הציעה לבשאר אל-אסד להסיג את כוחותיה מסוריה – וזאת בתמורה לנסיגה איראנית מלאה מדרום סוריה.

על פי הידיעה, ההצעה הועלתה בפגישה חשאית שהתקיימה בין עלי ממלוכ, ראש הלשכה לביטחון לאומי בסוריה – האחראי בתוקף תפקידו על מנגנוני הביטחון של המשטר הסורי ונחשב למקורב לנשיא הסורי – לבין משלחת של אנשי מודיעין אמריקניים בראשותו של קצין בכיר. המשלחת נחתה בסוף יוני בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, אליו הגיעה במטוס של איחוד האמירויות הערביות. הפגישה, שארכה כארבע שעות, התקיימה במשרדו של ממלוכ בשכונת אל-מזה בדמשק.

לדברי "אל-אח'באר", בנוסף לדרישה לנסיגה איראנית, האמריקנים תבעו כי יינתנו לארצות הברית ערבויות בכתב לשיתופן של חברות הנפט האמריקניות בפעילות להפקת הנפט הסורי במזרח המדינה. הם אף דרשו כי הצד הסורי יספק נתונים מלאים על ארגוני הטרור הפועלים בשנים האחרונות בסוריה, כולל מידע על הטרוריסטים הזרים שלחמו בסוריה וחזרו למדינות המוצא שלהם במערב. מידע זה, כך אמרו, יסייע למאבק בסכנת הטרור חוצת היבשות המהווה איום על הביטחון הבינלאומי. בתמורה למילוי שלושת התנאים הללו, תתחייב ארצות הברית להסגה מלאה של כוחותיה מהטריטוריה הסורית – כולל מבסיס א-תנף (הנמצא בדרום מזרח-סוריה, במשולש הגבולות עם ירדן ועיראק) ומהאזור שמזרח לנהר הפרת.

העיתון הלבנוני טען כי ממלוכ דחה על הסף את ההצעה האמריקנית, בציינו כי מבחינתה של סוריה, נוכחותה של ארצות הברית בשטחה מהווה "כוח כיבוש": "נכנסתם לאדמתנו ללא רשות, ותוכלו לצאת באותה דרך. עד אז – נתייחס אליכם ככוח כיבוש". בהתייחסו לתביעה האמריקנית לנסיגת האיראנים מדרום סוריה, הבהיר מקורבו של אל-אסד כי המשטר הסורי לא יוותר בשום אופן על קשריו האמיצים עם איראן והחזבאללה, שלחמו לצידו מול הטרוריסטים: "ההצעה שלכם לא תשנה את הברית האיתנה בינינו לאיראן". ממלוכ גם דחה את הדרישה האמריקנית להעברת מידע אודות טרוריסטים, ואמר כי סוריה לא תסכים לתיאום בטחוני עם ארצות הברית "לפני שתושג יציבות ביחסים המדיניים בין שתי המדינות". עם זאת, ממלוכ גילה גמישות מסוימת לגבי התנאי הכלכלי שהציגה המשלחת האמריקנית: בשלב זה, אמר, סוריה מעדיפה לשתף פעולה מבחינה כלכלית עם בעלות בריתה וידידותיה, ולא לתת הקלות לחברות המשתייכות למדינות שלחמו נגד סוריה, אבל אפשר יהיה לדון בהקלות כאלו "בשלב מאוחר יותר, כשממשלת סוריה תקבע את מדיניות השיקום".

סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה אתמול כי סוריה חתמה עם איראן על הסכם להרחבת שיתוף פעולה הצבאי והבטחוני בין שתי המדינות. ההסכם נחתם בדמשק, במהלך ביקורו של שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי, שהגיע בראש משלחת צבאית רמת דרג לביקור בן יומיים בסוריה. בראיון לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין", אמר חאתמי כי הסעיף החשוב ביותר בהסכם עליו חתם נוגע לסיוע שתעניק איראן לבנייתם מחדש של הכוחות הסוריים המזוינים ושל תעשיות ההגנה הצבאיות של סוריה, כדי שאלו יוכלו לחזור לתפוקה מלאה: "הרפובליקה האסלאמית של איראן", ציין חאתמי, "יכולה לתת שירות טוב בתחום זה". במהלך ביקורו נועד חאתמי עם נשיא סוריה. סוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנ"א מסרה כי השניים דנו ב"נצחונות שמשיג הצבא הערבי הסורי במלחמתו נגד הטרור". אל-אסד הדגיש את חשיבותו של הביקור לחיזוק היחסים ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות מול "ההתנהלות האמריקנית החבלנית שמערערת את היציבות הבינלאומית".

תגיות:סוריהעלי ממלוכבשאר אל-אסד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה