חדשות בארץ

לקראת השנה החדשה: הפתקים מהכותל המערבי פונו לגניזה

בנוסף לפינוי הפתקים מהכותל והעברתם לגניזה בהר הזיתים, הקרן למורשת הכותל המערבי ערכה בדיקה תקופתית מקיפה של אבני הכותל

(צילום: הקרן למורשת הכותל)(צילום: הקרן למורשת הכותל)
אא

לקראת ראש השנה, וכמיטב המסורת, פונו הבוקר בכותל המערבי הפתקים שנטמנו בין נדבכיו, בסימן של "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה".

הוצאת הפתקים נעשתה בנוכחותו ובפיקוחו של רב הכותל המערבי, הרב שמואל רבינוביץ. היא בוצעה באמצעות מקלות עץ ולא מתכת. אזור העבודה גודר כדי לשמור על פרטיותם וכבודם של מטמיני הפתקים. הפתקים הושמו בשקים אטומים, תוך פיקוח צמוד על העובדים להבטחת שמירת הדיסקרטיות. מיליוני הפתקים, המוטמנים בכל שנה על ידי המתפללים מהארץ ומהעולם הנוהרים אל הכותל, הועברו להר הזיתים. הם ייטמנו בו יחד עם ספרי הקודש המועברים לגניזה.

בסיום העבודה התפלל הרב רבינוביץ למענם של כל טומני הפתקים למילוי משאלות ליבם לטובה.

בנוסף לפינוי הפתקים מהכותל, בוצעה הבוקר גם בדיקה תקופתית מקיפה של אבני הכותל המערבי. בדיקה זו מבוצעת על ידי "הקרן למורשת הכותל המערבי" פעמיים בשנה – בערב חג הפסח ובערב ראש השנה – כדי לאמת את יציבותן של האבנים. הבדיקה מתבצעת גם באזור קשת וילסון המקורה ובקיר בנין המחכמה. במהלך הבדיקה נוקו נדבכי הכותל מחפצים שונים המובאים על ידי הציפורים, וכן הוסרו חלקי אבן רופפים וחלקי טיח רופף שבין האבנים.

במהלך הבדיקה נוסתה טכנולוגיה חדישה לבדיקת עמידותן של אבני הכותל. כזכור, יום לאחר תשעה באב, נפלה אבן כבדה מאבני הכותל אל תוך הרחבה הרפורמית. בחסדי שמיים לא היו נפגעים בנפש. המכשיר בו נעשה היום שימוש נעזר בטכנולוגיית אולטראסאונד (גלי קול בתדר גבוה) כדי לבדוק סדקים בעומק האבנים, והוא מספק תמונה רחבה ומדויקת לגבי המבנה הפנימי של האבן. כמעט בכל האבנים מתחוללים שינויים מבניים, עקב גילן המתקדם וגודלן, אך אין זה מחייב שיש פגיעה בעמידותן, במבנה שלהן או ביכולתן להחזיק מעמד. הסריקה התבצעה באופן ידני, במרווחים של כחצי מטר בכל פעם, עד לכיסוי מלא של כל אזור הכותל המערבי. מ"הקרן למורשת הכותל" נמסר כי נבדקת האפשרות להעמיד מכשיר סריקה באופן קבוע כדי לבצע בדיקה תקופתית לכל אורך השנה, במטרה לזהות מבעוד מועד שינויים באבני הכותל המערבי.

(קרדיט תמונות: הקרן למורשת הכותל)

תגיות:הכותל המערביפתקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה