חדשות בעולם

טראמפ: טורקיה עושה טעות איומה

בראיון ל"רויטרס" הבהיר נשיא ארצות הברית כי לא יסכים לעשות ויתורים בתמורה לשחרורו של הכומר האמריקני אנדרו ברונסון, העצור בטורקיה

טראמפ וארדואן בפסגת נאט"ו בבריסל, 11 ביולי 2018 (צילום: שאטרסטוק)טראמפ וארדואן בפסגת נאט"ו בבריסל, 11 ביולי 2018 (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שיגר אתמול (שני) אזהרה נוספת לטורקיה וקרא לה לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברונסון, הנמצא במעצר.

בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות "רויטרס", הבהיר טראמפ כי לא יסכים להיענות לדרישה טורקית כלשהיא כדי להביא לשחרורו של ברונסון, המואשם במעורבות בנסיון ההפיכה הכושל שהתרחש בטורקיה ביולי 2016. טורקיה דורשת בעקביות מארצות הברית את הסגרתו של איש הדת הטורקי פתהוללה גולן, המתגורר בפנסילבניה. המשטר הטורקי מאשים את גולן ותנועתו (המכונה בטורקיה FETÖ) באחריות לנסיון ההפיכה.

על פי דיווחים שפורסמו בתקשורת האמריקנית, ברונסון היה אמור להשתחרר בעסקה סיבובית שנרקמה בין ארצות הברית וטורקיה בעקבות פגישתם של טראמפ והנשיא הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, במהלך פסגת נאט"ו שהתקיימה בבריסל בחודש יולי. מתווה העסקה כלל הסכמה ישראלית לשחרורה של אברו אוזקאן, אזרחית טורקיה בת 27 שהואשמה במעורבות בהעברת כספים לחמאס ונעצרה בחודש יוני עם נחיתתה בנמל התעופה בן גוריון. ישראל אכן נענתה לבקשתו של טראמפ ושחררה את אוזקאן, אך טורקיה לא מילאה את חלקה בעסקה. בראיון ל"רויטרס" אמר טראמפ: "אני חושב שזה מאוד עצוב מה שטורקיה עושה. אני חושב שהם עושים טעות איומה. לא יהיו שום ויתורים". טראמפ הוסיף כי חשב שהגיע להסכם עם ארדואן, וכי הוא מצידו עמד בתנאי העסקה: "הוצאתי את האישה הזו בשבילו. אני מצפה ממנו לתת לאיש החף מפשע והנהדר הזה לצאת מטורקיה".

ברונסון, המכחיש בתוקף את ההאשמות נגדו, שוחרר בסוף החודש שעבר למעצר בית לאחר 21 חודשי מעצר בכלא, אך טורקיה סירבה לאפשר לו לצאת את שטחה. ארדואן הכחיש את דבר קיומה של עסקה עם ארצות הברית ואמר כי אנקרה לא תיכנע ל"שפת האיומים" של וושינגטון. בתגובה, הטיל הממשל האמריקני בתחילת החודש סנקציות כלכליות על שרי המשפטים והפנים של טורקיה. בהמשך הודיע טראמפ על הכפלת מכסי המגן על ייבוא פלדה ואלומיניום מטורקיה. ביום חמישי האחרון הודיע שר האוצר האמריקני, סטיב מנוצ'ין, כי ארצו תטיל סנקציות נוספות על טורקיה אם זו תמשיך במריה ולא תשחרר את ברונסון. 

ארדואן מצידו לא נותר חייב: הוא האשים את ארצות הברית בתקיעת סכין בגבה של טורקיה, ואיים כי אם זו לא תשנה את מדיניותה – טורקיה תחפש חלופות לשותפות. בשבוע שעבר הודיע הנשיא הטורקי כי ארצו תחרים מוצרים אלקטרוניים מתוצרת ארצות הברית: "להם יש אייפון", אמר, "אבל יש גם את סמסונג במקומות אחרים, ולנו יש כאן את וסטל [חברה טורקית שמייצרת סמרטפונים]". ארדואן המשיך גם אתמול לתקוף את ארצות הברית. בנאום מצולם לרגל חג הקורבן המוסלמי, ששודר בטלוויזיה, הוא אמר כי "המתקפה על הכלכלה הטורקית אינה שונה ממתקפה ישירה על הדגל שלנו. המטרה אינה שונה – להוריד את טורקיה ואת העם הטורקי על הברכיים". ארדואן הבהיר כי טורקיה לא תיכנע: "אנו עם שמעדיף שיערפו את ראשו מאשר להיות כבול סביב הצוואר. אם אלו שלא הצליחו להכניע את טורקיה באמצעות ארגוני טרור וכנופיות מקומיות בוגדניות, עם כל סוגי המלכודות והטריקים, חושבים שיוכלו להכניע את טורקיה באמצעות שער החליפין – הם ייווכחו במהרה בטעותם. למדינה שלנו יש מספיק עוצמה ויכולת כדי להתגבר על כל זאת".

טראמפ מצידו אמר אתמול, בראיון ל"רויטרס", כי הוא "אוהב את טורקיה": "אני אוהב מאוד את תושבי טורקיה. עד עכשיו היו לי יחסים טובים מאוד עם הנשיא. הסתדרתי איתו נהדר. אבל זה לא יכול להיות רחוב חד-סטרי". 

הצעדים הכלכליים בהם נקטה ארצות הברית נגד טורקיה דרדרו עוד יותר את הלירה הטורקית, שאיבדה מתחילת השנה כ- 40% אחוז מערכה ביחס לדולר. בעקבות דבריו של טראמפ, היא ממשיכה להיחלש גם היום.

תגיות:ארדואןדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה