כתבות מגזין

"אברהם מת. עכשיו זה אתה. ובך הוא בחר שתפיץ את האור הגדול שלו בעולם"

יצירתו של אברהם אבוטבול, מוזיקאי בעל תשובה מוכשר שנפטר בטרם עת, זוכה כעת לעדנה מחודשת בדמות אלבום טרי המכיל של שיריו. בראיון גלוי לב מספר חגי רוסנק, יוצר האלבום, על הפחדים שמלווים את היצירה ועל המשפט שאמר לו אברהם ואותו לא ישכח לעולם

  • ט' אלול התשע"ח
אא

לא מעט פעמים בחיינו אנו נתקלים בתחושה החמוצה והמוכרת אודות דברים משובחים שמסיבה שאינה ברורה לנו אינם זוכים להצלחה ולהכרה. זו יכולה להיות מסעדה שאנחנו אוהבים מאד אך כמעט תמיד נשארת ריקה, מעיין מרהיב ועזוב, או ספר מעולה שבמקום לנסוק לשמיים צלל למצולות.

במידה רבה, כך ניתן לקבוע, זהו למעשה סיפורם העגום של שיריו של אברהם אבוטבול. אברהם, אחיו הבכור של אלון אבוטבול, היה מוזיקאי ושחקן בעל תשובה, שכמעט ולא זכה להכרה בחייו, ונפטר ממחלה קשה והוא בן 52 בלבד. אבוטבול היה יוצר עמוק ופורה ששיריו מוכרים עד עצם היום הזה ליודעי ח"ן בלבד, אשר נראים כממתינים בקוצר רוח לפריצה הגדולה, שכשאר תגיע, והיא תגיע, לא תשאיר אף עין יבשה.

"בפעם הראשונה שפגשתי את אברהם אבוטבול, בלילה מיוחד אותו לא אשכח בחיים", אומר היוצר חגי רוסנק, (44), איש מכירות ואמן, נשוי לרוני ואב לשלושה המתגוררים בכרכור, " התרגשתי ושמחתי מאד, כי היצירה שלו השפיעה רבות על חיי.

"עם זאת, בימים ההם, ולצערי במידה רבה גם כיום, השירים של אברהם מוכרים לקהל מצומצם יחסית. השירים שלו יפים וחזקים מאד, וזכו לשנות לטובה את חייהם של לא מעט אנשים, גרמו לרבים לחזור בתשובה ונגעו להם במקומות הכי רגישים ואישיים. זה חבל מאד שהקהל הרחב לא מכיר אותם, והחלום שלי הוא ששיריו יגיעו להמונים".

ואכן, ברוך אומר ועושה. בימים אלה שוקד רוסנק על הוצאת אלבום חדש אשר יכלול בתוכו 12 משיריו של אבוטבול, אותם בחר בקפידה רבה. "אמנם כיום אני מחובר מאד לאברהם ולשיריו, אבל הפעם הראשונה שבה נפגשנו הייתה ספונטנית מאד", מספר רוסנק.

"כשגרנו בראש פינה נהגתי ללכת בימי חמישי בלילה למקום של משה גניש, דמות ידועה בגליל. אנשים היו מתכנסים שם מ-12 בלילה עד הנץ, ובעיקר לומדים תורה. זה מקום זורם כזה, בנחת, ותוך כדי הלימוד אנשים נרדמים על המזרנים המונחים שם. שכבתי על אחד המזרנים, ופתאום, בשעת לילה מאוחרת, ראיתי את האדם ששכב לידי מתעורר לפתע משנתו ומתרומם. זה היה אברהם אבוטבול.

"אני מוזיקאי, וכמו שאמרתי, כבר אז אהבתי מאד את השירים שלו, אז הצעתי לו לנגן יחד. ואכן, עשינו את 'אשרי יושבי ביתך' שלו בהופעה ספונטנית. ככה התחילה החברות בינינו. בהמשך החברות התחזקה, אברהם שלח לי שירים, אני החזרתי לו, ויום אחד הוא שלח לי שיר שממש הרג אותי. אז קראו לו 'שיר חיזוק'. התחברתי מאד לשיר, והזמנתי את אברהם לנגן אותו במופע שהיה לי זמן קצר לאחר מכן. לימים, אגב, אלון סיפר לי שאברהם היה ממש מאושר כשהזמנתי אותו להופיע איתנו. הוא חיכה להזדמנויות כאלה, והתרגש מאד.

"רציתי לנגן יחד איתו את השיר, אז הגעתי לבית שלו בירושלים כדי לעשות חזרות. התחלנו לשבת על זה, ובחיים אני לא אשכח את מה שהוא אמר לי מיד אחרי שהתחלנו לעבוד על השיר: 'קודם כל אתה צריך למצוא את הסולם שלך, ורק אחר כך תשיר איתי'. ואשכרה עצר הכל. כן, זה, בין היתר, היה אברהם. בכל מקרה, הבנתי מזה שהוא מתכוון לכך שלא הצלחתי למצוא את המקום הנכון שלי בשירה. אז באמת התחלתי לחפש את הסולם שלי.

להעיף עד לב השמיים

"כידוע, אברהם נפטר בפתאומיות יחסית, אחרי מאבק במחלה קשה, ואחרי שהוא נפטר הרגשתי רצון וצורך אדירים להביא לידי כך שהמוני אנשים יכירו את השירים שלו. אני מכיר את הכוח וההשפעה הטובה האפשרית שלהם, ולכן שמתי את החזון הזה לנגד עיני.

"אחד הדברים העיקריים שאני עושה למען כך הוא הקלטה והוצאה של אלבום שיכיל את שיריו של אברהם. כשהתחלתי לעבוד על האלבום, חיפשתי את המפיק המדויק לשם כך ועברתי בין כל מיני מפיקים, עד שהגעתי לשמוליק דניאל, שהפיק בין היתר את השירים של שולי רנד ועמיר בניון.

"כשסיפרתי לשמוליק במה מדובר הוא אמר: 'לאברהם אבוטבול לפני התשובה קראו גדי קידר. הופענו איזה 50 פעמים יחד. אהבתי אותו מאד. אבל תשמע, אתה בכלל לא שר בסולם שלך. אתה מנגן על דו וזה לא הסולם שלך'. שמוליק כיוון אותי לסולם הנכון לי, וראיתי בכך סימן משמים.

"עכשיו, חמש שנים אחרי שאברהם נפטר, לקחת חומר של יוצר מוכשר כזה ולבצע אותו, זה ממש לא קל, ואפילו קצת מפחיד. אבל יש חיבור טוב בין הדברים, ומטרה טובה, וזה מה שנותן לי את הכוח. גיבשתי הרכב נגנים שלא הכיר את אברהם, והם נגנבו על המוזיקה.

"אגב, אני בקשר טוב מאד עם אלון אחיו, והוא אמר לי שוב ושוב שיעזור לי בכל מה שאצטרך. הוא באמת קישר אותי לאנשים שעזרו עם הקליפים, למשל. מעבר לזה, הוא הצביע על נקודה אמיתית וחשובה מאד בעיני. הוא אמר לי: 'אברהם נפטר. עכשיו זה אתה. ובך הוא בחר שתפיץ את האור הגדול שלו בעולם'. אני חי את השירים האלה חמש שנים, עשינו להם עיבודים מדהימים, ועכשיו אנחנו רוצים להעיף אותם עד לב השמיים".

תגיות:אברהם אבוטבולמוזיקהחגי רוסנק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה