הלכה

תפילת תשלומים בראש חודש

מה יעשה אדם שלא התפלל שחרית או מנחה או ערבית בראש חודש?

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

לא התפלל מנחה בערב ראש חודש

כידוע שמי שנאנס ולא הספיק להתפלל איזו תפילה, עליו להשלימה בתפילה הבאה, והיינו שמתפלל את התפילה של עכשיו, ואחר כך מתפלל שוב את אותה עמידה לשם תשלומים. ואם טעה והחליף, וכיוון להתפלל קודם את תפילת התשלומים, ואחר כך את התפילה של עתה, לא יצא, וצריך לחזור.

לאור האמור, מי שנאנס ולא התפלל מנחה בערב ראש חודש, שעליו להתפלל שתי עמידות של ערבית של ראש חודש ולהזכיר יעלה ויבוא בשתיהן. וטעה ולא הזכיר יעלה ויבא בשתיהן, או שהזכיר בראשונה ולא בשניה, יצא. ואם הזכיר בשניה ולא בראשונה, מן הדין יצא, אך טוב שיחזור בתנאי של נדבה, ויאמר, אם אני חייב לחזור, הריני חוזר לתשלומי מנחה, ואם אינני חייב לחזור, הרי תפלתי תהיה תפלת נדבה. אולם אם כיוון בפירוש שהראשונה בשביל ערבית, והשניה לתשלומי מנחה, אינו צריך לחזור כלל ואפילו בתנאי נדבה. (סימן קח ס"ט. ילקו"י תפלה א תר. ה"ב ו נז)

 

לא התפלל ערבית בראש חודש

מי שנאנס ולא התפלל ערבית של ראש חודש, שעליו להתפלל שחרית שתים, הראשונה לשם שחרית, והשניה לתשלומים של ערבית, ושכח לומר יעלה ויבוא בשניה, יצא. ואף על פי שעתה הוא מתפלל תפלת שחרית, ובשכח יעלה ויבוא בשחרית חוזר, מכל מקום כיון שתפילת התשלומים באה במקום ערבית, אין להחמיר בה יותר מהתפילה העיקרית של ערבית שהיא באה בגללה, שבה לא חוזר. (רפט)

מי שנאנס ולא התפלל ערבית של ראש חודש, שעליו להתפלל שחרית שתים, ונזכר רק לאחר שהתפלל כבר מוסף, יתפלל עתה עוד עמידה אחת לשם תשלומים של ערבית, ויעשה תנאי של נדבה. (ה"ב ו מ. וכמבואר בחוברת "סדר היום בהלכה ובאגדה".)

 

לא התפלל שחרית בראש חודש

מי שנאנס ולא התפלל שחרית בראש חודש והגיע זמן מנחה, ועכשו באות לפניו שלוש תפילות: א. תפילת תשלומים לשחרית. ב. תפילת מנחה. ג. תפילת מוסף. אזי יתפלל קודם מנחה שזה עתה זמנה, ואחר כך מוסף, שגם כן עדין זמנה, אלא שמנחה קודמת לה, כי תפלת מנחה היא תדירה בכל יום, ותדיר קודם. ואחר כך יתפלל תפילת תשלומים לשחרית. (ה"ב ו מ)

 

לא התפלל מנחה ביום א' של ראש חודש

מי שנאנס ולא התפלל מנחה ביום ראשון של ראש חודש, או שהתפלל ושכח לומר יעלה ויבוא ונזכר לאחר צאת הכוכבים, שעליו להתפלל ערבית שתים של ראש חודש, הראשונה לשם ערבית, והשניה לתשלומים של מנחה, ושכח ולא אמר יעלה ויבוא, יצא. ואף על פי שתפילת התשלומים באה במקום מנחה, שבה יעלה ויבוא מעכב, ואם לא אמרו חוזר, מכל מקום תפילת התשלומים, אינה חמורה יותר מהתפילה העיקרית של עתה שהיא ערבית, שבה לא חוזר. (רפח)

 

נזכר במוצאי ראש חודש שלא התפלל מנחה

מי שנאנס ולא התפלל מנחה בראש חודש, ונזכר במוצאי ראש חודש לאחר צאת הכוכבים, פשוט שעליו להתפלל ערבית שתים של חול. ובשתיהן אינו אומר יעלה ויבוא, כיון שעתה אין זה ראש חודש, ועליו להתפלל כפי התפילה של עכשו.

תגיות:שחריתראש חודשערביתמנחהתפילת תשלומים בראש חודש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה