נפלאות הבריאה

לך אל הנמלה, עצל: עובדות מחכימות על החיה הכי חרוצה בטבע

היא חרוצה, לעיתים עוקצנית, וביכולתה להרים משקל הגדול פי 50 ממשקל גופה. מי את, שמלמדת את בני האדם דרך ארץ ומידות טובות? מסע מרתק, מקראי ועובדתי, בעקבות הנמלה

  • ו' אלול התשע"ח
הנמלה (צילום: shutterstock)הנמלה (צילום: shutterstock)
אא

בואו נכיר

הנמלה פותחת את חייה כביצה, לאחר מכן עוברת לשלב הזחל, משם לגולם ולבסוף הופכת לנמלה בוגרת.

בשלב הזחל, אין הנמלה יכולה לזוז, ועל כן נמלים במושבה מאכילות אותה. מפתיע לגלות כי על פי סוג התזונה שהן דואגות להאכיל אותה - כך ייקבע האם הזחל יתפתח להיות מלכה או פועלת. במהלך הגדילה, הזחל משיל עורו מספר פעמים עד להפיכתו לגולם.

במידה והנמלה בוקעת מהגולם כפועלת היא מתחילה לטפל במלכה ובזוחלים. מאוחר יותר היא מתקדמת לעבודות חפירה ושאר פעולות הקשורות לאחזקת הקן. בהמשך היא תעבוד בהגנה ובחיפוש מזון. הסיבה להחלפת ה"מקצוע" היא כי הגנה וחיפוש מזון הינן פעולות מסוכנות בעלות סיכון גבוה לפגיעה ולמוות, ומשום כך עדיף שדווקא הנמלים המבוגרות יותר, שבכל אופן קרובות לסיום ימיהן, יעבדו בעבודות אלו.

הנמלים חיות בין שנה לשלוש שנים, בעוד המלכה חיה כ-30 שנה. לעומת זאת, הזכרים בעלי תוחלת חיים נמוכה של שבועות בודדים. באזורים טרופיים הנמלים פעילות לאורך כל ימות השנה. לעומת זאת באזורים קרירים יותר הן נכנסות לתרדמת חורף.

 

מבנה גוף

הנמלים בעלי מבנה גוף המחולק לשלושה חלקים: ראש, חזה ובטן. בנוסף הן בעלות שלושה זוגות רגליים: הזוג הראשון יוצא מחלקו העליון של החזה, ושני זוגות רגליים יוצאות מחלקו התחתון.

בראש הנמלה ישנו זוג מחושים המעניקים לה יכולת הרחה ויכולת מישוש מפותחת. בנוסף למחושים ישנם זוג צבתות (מנדיבולות) שמסייעות לאחיזת מזון וללחימה.

ראש הנמלה מכיל איברי חישה רבים, והיא בעלת עיניים שעשויות מעדשות זעירות שצמודות אחת לשנייה. למרבית הנמלים יש ראיה נמוכה עד בינונית, עם זאת, למספר סוגי הנמלים כמו נמלת הבולדוג האוסטרלית, ישנה ראייה מצוינת וביכולתה לזהות היטב מרחק וגודל של אובייקטים הנעים במרחק של מטר מהן.

מפליא לציין כי כנפיים נמצאות רק אצל נמלים שמתרבות, המלכות והזכרים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

הנמלה במקרא

הנמלה מופיעה במקרא בספר משלי, והיא נחשבת חיה חכמה שניתן ללמוד ממנה הנהגות יעילות וחכמות:

"אַרְבָּעָה הֵם קְטַנֵּי־אָרֶץ, וְהֵמָּה חֲכָמִים מְחֻכָּמִים: הַנְּמָלִים – עַם לֹא־עָז, וַיָּכִינוּ בַקַּיִץ לַחְמָם" (משלי ל, כד–כה). בנוסף, ישנו אמצעי חינוכי שמועבר על ידי התבוננות באורח חייהן של הנמלים, בפרט לאנשים עצלים: "לֵךְ־אֶל־נְמָלָה עָצֵל, רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם" (משלי ו, ו)

החכם מציע כי העצל יתן לבו להתנהלות הנמלים, ובכך ילמד ממנה שתי תכונות טובות:

1."אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שֹׁטֵר וּמֹשֵׁל" (משלי ו', ז') – משמעת עצמית ואחריות אישית. במושבות הנמלים ישנה רק נמלה אחת או יותר שמוגדרת כ"מלכה", אם כי בפועל היא אינה עוסקת בניהול, אלא מדי יום יושבת בקן, אוכלת ומטילה ביצים. הנמלים הפועלות מתרוצצות בחוץ ללא השגחה של קצין, שוטר או מושל, ומביאות אוכל לקן. מכאן ילמד העצל לבצע מלאכתו גם כשאיש אינו משגיח עליו.

2."תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ, אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ" (משלי ו', ח') - תיכנון וחיסכון. כל מושבה אוגרת ערמות של תבואה בעונת הקיץ, כדי לספק אוכל בעונת החורף. מכאן לומד העצל לחשוב על העתיד, ולהכין מראש לתקופה של מחסור.

 

ומה עוד אפשר ללמוד מהנמלים? סרטון משעשע ומחכים. צפו

 

נמלים ובני אדם

נמלים רבות מקימות קנים באזור משכנו של האדם. לרוב הן מוצאות דרכן לאוכל המצוי בארונות המטבח. אלו הנמלים הקטנות השוכנות בבתים כגון המורית והאצנית. שאר הנמלים, כמו נמלת הקציר, גורמות נזק לחקלאות כשאוספות תבואה בכמויות גדולות מהשדה.

ישנן גם נמלים מסוג קמפונית שמתגוררות בתוך עץ, והורסות רהיטים. בנוסף יש נמלים ארסיות שפוגעות ישירות בבני אדם, ובדרך כלל משתמשים בריסוס רעל להדברתן.

 

היכן אני מתגוררת, ומי השכנים?

הנמלים חיות במושבות, כאשר לכל מושבה יש קן פרטי. התנהלות המושבה כמו גם מבנה הקן ואופן בנייתו מגוונת ושונה בין מינים שונים. דוגמא לכך היא נמלת הקציר השחורה שחופרת את קינה מתחת לאדמה, ואילו הבנאית הישראלית בונה את קינה בצורת תלולית אדמה. לעומת זאת הכידן הצהוב נע מקן לקן בתדירות תכופה.

לנמלים יש תפקידים שונים בכל מושבה: מלכה, זכרים, פועלות וחיילות. בהתאם לתפקיד כך נברא מבנה גופן.

הנמלה היחידה בקן שביכולתה להתרבות היא המלכה, כל שאר הנמלים בקן הן צאצאיה. לרוב ישנה רק מלכה אחת בכל קן, אם כי אפשר למצוא מיני נמלים שבקן שלהן יש מספר מלכות, ולעיתים אף לא מלכה אחת.

הזכרים הינם בעלי כנפיים, ומכונים "בטלנים", שבדרך כלל אינם עושים דבר במשך חייהם, מלבד אכילה. תפקידם היחידי בקן הוא להמשיך את הדור. הפועלות אחראיות על כל מטלות המושבה: טיפול במלכה ובביצים, איסוף מזון, הרחבה וחפירה של הקן ואיסוף מים. החיילות תפקידן להגן מאויבים ושאר נמלים המאיימים על הפועלות והמלכה.

 

איך אני מתגוננת?

על מנת להתגונן על עצמן מטורפים הן תוקפות בנשיכות ולעיתים אף בעקיצות. לרוב מזריקת חומרים כימיים על הנתקף.

בין כל העקיצות, הכואבת ביותר (אך אינה קטלנית לבני אדם) מיוחסת ל"נמלת הקליע", הנפוצה במרכז אמריקה ובדרומה. לנמלי אש יש שק-ארס המכיל אלקלואידים של פיפרידין. עקיצותיהן כואבות, ויכולות לסכן אנשים רגישים במיוחד.

ישנן נמלים מסוג "Odontomachus" שלהן לסתות המכונות "לסתות מלכודת", והן נסגרות מהר יותר בהשוואה לכל איבר אחר המיועד לטרף בעולם החי.

מעבר להגנה מפני טורפים, הנמלים מגנות על מושבותיהן מגורמי מחלה. ישנן נמלים פועלות שבאחריותן לדאוג על היגיינה במושבה, ועוסקות ב"קבורה" – מסלקות נמלים מתות מהקן.

בנוסף, נמלים פועלות מהסוג שחי בחללים בתוך עצים וצמחים, מתגוננות משיטפונות באמצעות שתיית מים מהקן ופליטתם בחוץ. עוד ידועות נמלי אש בהכנת רפסודות חיות כאמצעי הגנה מפני שיטפונות.

 

הנמלים הכי קטלניות בעולם

נמלי דרייבר ידועות כנמלי צבא. אלו ידועות לשמצה בהיותן נעות בין המושבות. במידה ונמלה אחת נפגעה ע"י יצור חיצוני תוך כדי תנועת המושבה, תיתכן תקיפה של טור המכיל מיליון נמלים בחזרה. על כן היזהרו שלא לדרוך על אחת מהן בטעות, כדי שלא יתנפלו עליכם בחזרה המוני נמלים זועמות.

אורכן מגיע לאורך של עד שלושה מ"מ, ואילו מלכות נמלי דרייבר מגיעות לאורך של עד שני ס"מ, ולפיכן ידועות כנמלים הגדולות בעולם. נמלי דרייבר אוכלות תולעים, אם כי לא מהססות לתקוף ולאכול כל בעל חיים הספיק לזוז מדרכן.

נמלי דרייבר אינן עוקצות ומעדיפות לנשוך במקום לעקוץ. הנשיכות שלהן כל כך חזקות וכואבות, עד שישנם שבטים באפריקה שמשתמשים בהן לצורך סגירת פצעים פתוחים במקום להשתמש תפרים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

ביטויים ומקורות חז"ל

1."לך אל הנמלה עצל, ראה דרכיה וחכם" (משלי ו',ו') - חכמי התלמוד למדו תכונות טובות מהנמלים רק מהתבוננות בהן. בתלמוד ישנו תיאור של ניסוי שערך רבי שמעון בן חלפתא על מנת לבדוק האם נכונה הידיעה כי לנמלה "אין לה קצין שוטר ומושל". מה עשה רשב"ח? גרם לנמלים לחשוב בטעות כי ישנה נמלה אחת שרימתה אותן. הנמלים בתגובה מיד התנפלו והרגו אותה (חולין נ"ז, ב'). מכאן הסיק רשב"ח כי אין לנמלים מלך שכן אחרת היו מחכות לגזר הדין של המלך ולא "לוקחות את החוק לידיים".

שאר חכמי התלמוד לא הסכימו עם המסקנה, וסברו כי ייתכן שבדרך כלל יש מלך, אך באותו רגע זו הייתה תקופת ממשלת מעבר או שאולי המלך היה בתוך קבוצת הנמלים שהתנפלו על אותה נמלה 'רמאית', וניתן גזר דין על ידו.

2. "ראה דרך ארץ שיש בה, שבורחת מן הגזל... מעשה בנמלה אחת שהפילה חטה אחת, והיו כולם באות ומריחות בה, ולא הייתה אחת מהן נוטלת אותה. באה אותה שהייתה שלה ונטלה אותה" (דברים רבה ה ב) (וכן תלמוד בבלי מסכת עירובין). בהתאם לתצפית למדו חז"ל שהנמלה אינה גוזלת מחברותיה, והיא בעלת דרך ארץ.

3. על פי משנת רבי אליעזר, נמצא כי הנמלה מסמלת זהירות, שכן מבצעת בדיקה ראשונית של תנאי השטח טרם ביצוע פעולה כלשהי: "הנמלים הללו, כשהן מבקשין לצאת בימי החמה מחוריהן, הן משלחין תייר לפניהן לידע אם פג השרב, ואם לאו, וכשהוא בא ואומר פג השרב הם יוצאין, ואם מצאו החום, הן חוזרין אפילו כמה פעמים"(משנת רבי אליעזר).

4."תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ, אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ" (משלי ו', ח') - עוד מימי קדם ידוע כי כל מושבה של נמלים בונה קן גדול המכיל תאים מבודדים שמא יכנסו מים: "הנמלה הזו, שלשה בתים יש לה, ואינה כונסת בעליון מפני הדלף, ולא בתחתון מפני הטינה, אלא באמצעי" (דברים רבה ה ב). בעונת הקיץ כל מושבה אוגרת לעצמה כמה קילוגרמים של תבואה, על מנת שיוכלו לספק אוכל בעונת החורף. העצל לומד מכאן על העתיד – גם אם מרוויח כעת דיי והותר לפרנסתו, עליו לחסוך לתקופה של חוסר: "וממנה למוד להכין הכל בעוד לאל ידך" (מצודת דוד).

 

מנפלאות הבריאה:

נמלה יכולה למשוך משא הכבד פי 30 ממשקלה, ולהרים על גבה משקל הגדול פי 50 ממשקל גופה. לצורך המחשה דמיינו לעצמכם אדם מרים משאית. מדהים!

נמלה יכולה לסחוב פי 50 ממשקל גופה (צילום: shutterstock)נמלה יכולה לסחוב פי 50 ממשקל גופה (צילום: shutterstock)

עוד מנפלאות הבריאה על נמלים:

צפו: נמלים עיוורות מול נחש ארסי – מי ינצח?

מפתיע: כיצד יודעות הנמלים ללקט במדויק את כמות המזון הנדרשת למחייתן?

צפו: מה עושות הנמלים הרובוטיות?

תגיות:נפלאות הבריאהנמלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה