אמונה

שבילי האמונה: קום לתפילה, כאילו שיש שריפה...

לפעמים האדם לא מספיק מאמין ביכולת ובכח לשנות. עלינו לדעת שהכל אפשרי – 'אין דבר העומד בפני הרצון'

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

למה לא תמיד יש לנו רצון מספיק חזק?

כי האדם עצלן מטבעו. קל ונעים יותר להישאר באותו מצב, גם אם משלמים מחיר כבד. כדי לצאת מהמצב צריך להתאמץ נגד הטבע שלנו, ולעורר את הרצון לשינוי ולפעולה.

בנוסף לכך, לפעמים האדם לא מספיק מאמין ביכולת ובכח לשנות. עלינו לדעת שהכל אפשרי – 'אין דבר העומד בפני הרצון', אדם יכול להשתנות בכל תחום. אם רק ירצה וישתדל, יעזרו לו משמים להצליח.

כשאדם רוצה באמת, יש לו כוחות מיוחדים להצליח

סיפור שקרה באמת: בבית חולים שיקומי שכבו חולים שנים בלי יכולת לקום. יום אחד פרצה שרפה, והנה בזמן חירום זה קמו פתאום חולים שלא קמו זה שנים ממיטתם, וברחו! השרירים המנוונים התחילו לפעול פתאום, כי הם הבינו שאם ימשיכו לשכב כאן במיטה הם יישרפו חיים – כח הרצון הפעיל איברים שנחשבו מנוונים.

עד כמה רצון חזק מפעיל כוחות חזקים באדם אפשר גם לראות מכך שאדם שטוען שהוא רוצה מאד לקום לתפילה אבל לא מצליח, אם ישמע שיש שרפה, יקפוץ מיד ויברח....

אדם שרוצה ינצל יותר את היכולות שבמוח שלו. מחקרים גילו שאדם מנצל מהפוטנציאל שגנוז בו בין ארבעה לשבעה אחוזים, וזאת כי הוא לא מספיק רוצה ומשקיע, ולפעמים כי הוא גם לא מספיק מאמין בעצמו.

כשאדם רוצה – יסייעו בידו משמים להצליח

חז"ל אומרים: "הבא ליטהר מסייעין אותו" (יומא לח, ב).

וכן אומרים חז"ל: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכים אותו" (מכות י, ב). שואל המהרש"א: למה כתוב 'מוליכים אותו' בלשון רבים? מי הם אלו שמוליכים את האדם? ועונה המהרש"א, שמכל רצון של אדם לעשות טוב, נבראים מלאכים שמסייעים לו לקיים את המצוה (על פי מהרש"א חידושי אגדות מכות י, ב).

ואומר ר' חיים מוולוז'ין זצ"ל בספרו "נפש החיים", שכל אדם, אף שלא עשה עדיין מעשה אלא רק רוצה מאד לקיים מצוה ולעשות רצון ה', עוזרים לו בכך. ומסביר בעל "נפש החיים" שמן הרגע שעלה במחשבת האדם רצון לקיים מצוה, מעצם הרצון בלבד נבנים בשמים עולמות של קדושה, ואותם עולמות מסייעים בעדו לסיים את המלאכה שקיבל עליו (ע"פ נפש החיים שער א).

המהר"ם שיק בילדותו היה חלש מאד בלימוד ולא הצליח, אבל השתוקק מאוד ללמוד ולהבין, ומתוך רצון עז זה התאמץ חזק ולמד תורה מתוך יגיעה אדירה, והקב"ה פתח את מוחו והוא עלה והתעלה.

הסיוע משמים תלוי במידת הרצון

כפי מידת הרצון כך מידת הסיוע שהאדם יקבל, כך רואים בדברי חז"ל שהזכרנו: "הבא ליטהר מסייעין אותו". מסבירים צדיקים: למה כתוב מסייעין אותו ולא מסייעין לו? אלא האדם לא מקבל סיוע חיצוני אלא מסייעים אותו – את אותו רצון שהוא הפעיל – מגדילים ומחזקים, וכך הוא מצליח.

הכל תלוי במנוע העיקרי – ברצון שהאדם מפעיל, אם הוא מפעיל את המנוע בשישים אחוזים, יגדילו את הרצון משמים, אבל זה עדיין ישאר ברמה של שישים אחוזים מוגדלים. אם יפעיל את המנוע במאה אחוזים, יגדילו לו את הרצון משמים ברמה של מאה אחוזים. כגודל הרצון כך יהיה חוזק הפעולה – כמו בשופר: כחוזק השאיפה כך הנשיפה.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:תפילההרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה