אמונה

שבילי האמונה: כשנזכור שהכל מאבא אוהב, הכל יהיה קל יותר

הולך אדם לתומו לדרכו ולפתע הוא חש במכה חזקה בגבו. כאשר הוא פונה אחורה כדי לראות מי הוא המכה, הוא נוכח לדעת כי ידיד נפשו הוא אשר נתן לו את המכה כאות אהבה וחיבה

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

 

איש עסקים ראה ילדה יושבת במטוס לבד, ולא הבין איך היא לא מפחדת. אחר כך, כשנקלע המטוס לכיס אויר והיטלטל קשות, נבהלו כולם מאוד. אבל היא – נותרה שלווה. אחר שהטלטלות נרגעו, ניגש אליה האיש ושאל אותה: איך את, ילדה קטנה, מצליחה לא לפחד ולהשאר רגועה במצב שכזה?

והילדה ענתה לו בשלוה: הטייס – הוא אבא שלי...

כשאנחנו מרגישים בידיים של ה' – קל יותר להישאר רגועים. אומר ר' אלעזר אזכרי בעל ספר חרדים: מצות עשה דאורייתא שכשיש ייסורים לאדם, יאמין שזה רק כאב לבן, בין אבא לבנו – כרופא שמרפא את בנו. ואומר בעל התניא: המאמין – אין לו ייסורים, כי הוא מאמין שהכל מאביו שבשמים, כך הוא בטוח שהכל לטובה.

כאשר נאמין שהכל מאת אבינו שבשמים האוהב אותנו כל כך, יקל עלינו להתמודד. כפי שאמר בעל ה"דברי חיים" מצאנז זצ"ל כאשר חזר מהלווית בנו אריה לייבש'ל (שנפטר בגיל שבע):

הולך אדם לתומו לדרכו ולפתע הוא חש במכה חזקה בגבו. כאשר הוא פונה אחורה כדי לראות מי הוא המכה, הוא נוכח לדעת כי ידיד נפשו הוא אשר נתן לו את המכה כאות אהבה וחיבה. אין ספק שגם אם מתחילה סבור היה לכעוס על המכה, עתה יקבל זאת באהבה. ואדרבה, ישמח על גילוי החיבה של ידידו אוהבו. אף אני – הוסיף בעל ה"דברי חיים" ואמר – קיבלתי היום מכה איומה. כאשר התבוננתי ממי קיבלתי מכה זו אמרתי לעצמי: הרי הבורא יתברך הכה אותי, הבורא שאני כל כך אוהבו. אם כן, בוודאי אקבל זאת באהבה ושמחה.

בסיימו דברים אלה פתח מיד בעבודת הקודש בתפילת שחרית והכריז בקול: "הודו לה' קראו בשמו הודיעו בעמים עלילותיו, שירו לו זמרו לו..." (ילקוט לקח טוב עמ' רלד).

סיפור נוסף ממחיש לנו עד כמה כשמרגישים בחוש שהקשיים הם מאב אוהב אפשר להחזיק יותר בנסיון:

ר' משה לייב מסאסוב זצ"ל נתפס פעם על ידי חבורת שודדים ביער. הוא היה מכניס אורחים גדול, ואף ראש השודדים התארח אצלו ונהנה ממנו, ולכן לא היה מסוגל להרגו. אמר שישאירו בחיים, והוא יישאר אצלם וילמד את בנו. ניסה ר' משה לייב מסאסוב ללמד את בנו של השודד, אך ראשו של הילד היה אטום ולא קלט דבר. כעס ראש השודדים חזק על בנו והכה אותו מכות קשות. הבן עמד וספג את המכות בשתיקה. אחר כך התייאש אביו, הרפה ממנו ואמר לילד להנחות את ר' משה לייב בדרך מן היער החוצה. הלך ר' משה לייב והילד לצדו, ואז כשרחקו מעט, שאל אותו: איך קיבלת מכות כאלה ושתקת?

אמר לו הבן: "זה היסוד אצלנו: לקבל מכות ולשתוק, כדי שאם יתפסו אותנו לא נגלה את הסודות על הפשעים של החבורה שלנו ולא נמסור את שמות השודדים האחרים."

אמר לו הרבי: "בכל זאת, איך יכולת?"

אמר לו בן השודד: "בזכות שלושה דברים: זכרתי שלא תמיד מכים, זכרתי שמי שמכה אותי הוא אבא שלי ולכן הייתי בטוח שזה ברחמים, ולפני כל מכה הייתי בטוח שזו המכה האחרונה..."

אמר לו הרבי : "תודה לך שלימדת אותי את הסוד, איך לשרוד בנסיונות החיים."

כשנזכור שגם המכות – הקשיים והנסיונות – הן מאב אוהב שבטוח מחפש רק להיטיב אתנו, הכל יהפוך לקל יותר.

וכה דברי האדמו"ר מסלונים זצ"ל: מקור השמחה שיהודי שמח מהנהגת הבורא ית"ש אתו. ושמחה זו באה מתוך עומק הרגשתו שהקב"ה הוא אב הרחמן נאמן ומסור לו, ותמיד משגיח עליו להיטיב עמו, וכי כל הנהגתו אתו היא לטובה, בין אם מבין ומרגיש את הכאב ובין אם אינו מבין כי זה לטובתו, כי חדור הוא באמונה טהורה וזכה דכל מה דעביד רחמנא אתו לטב עביד (ברכות ס).

האדמו"ר רבי אברהם אלימלך מקרלין זצ"ל הגיע אל זוג הורים שבנם, אברך צעיר מאד, נפטר בפתאומיות. הם היו שבורים מאד מאד. אמר להם: "און ווער האט דאס געטאן? דער גוטע טאטע." (מי עשה כל זאת? האבא הטוב.) כששמעו מילים אלו שיצאו מלבו הטהור באמונה שלמה – התנחמו והמשיכו הלאה להתחזק באמונה.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:הרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה